Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Ecoeducația promovată în cadrul Liceului Teologic Baptist „Emanuel” Oradea

Proiecte locale și parteneriat internațional

Ecoeducația promovată în cadrul Liceului Teologic Baptist „Emanuel” Oradea

Ecoeducația trebuie tratată ca proces de sensibilizare și formare a copiilor, tinerilor și adulților pentru abordarea și soluționarea problemelor cu care omul și mediul se confruntă.

Dincolo de mesaje și avertismente, este momentul ca fiecare să se simtă direct responsabil și angajat în acțiunile de protecție a mediului înconjurător.
Animați de acest gând, ne-am propus să-i implicăm pe elevii noștri în activități care conduc la rezolvarea problemelor de mediu sau măcar la ameliorarea lor, având în vedere că ei sunt gestionarii și consumatorii de mâine ai resurselor naturale. Scopul final al implicării lor directe în proiecte de mediu este adoptarea unui comportament ecologic adecvat și a unei atitudini combative față de cei care distrug mediul cu bună știință sau din ignoranță.
În acest sens, beneficiem și de ajutorul celorlalte cadre didactice din școala noastră, de sprijinul Bisericii Baptiste „Emanuel”, al Primăriei municipiului Oradea, al Agenției pentru Protecția Mediului Bihor, precum și al părinților elevilor noștri. Fiind un efort susținut, credem că roadele se văd, activitățile de voluntariat pentru mediu, investigațiile de teren, participările elevilor la diferite concursuri locale, județene și naționale, pe teme eco, fiind numeroase și eficiente.
Dintre cele mai importante activități realizate în acest prim semestru al anului școlar 2012-2013, menționăm: plantarea de arbuști ornamentali, în curtea Bisericii Baptiste „Emanuel”, în cadrul Zilelor Naționale de Plantare, demararea unei vaste campanii de colectare de maculatură, la nivelul întregii școli, în cadrul concursului județean organizat de către S.C. ECO Bihor, APM Bihor, Primăria Oradea și alte instituții, în perioada nov.-dec. 2012, urmând ca banii obținuți prin valorificarea maculaturii să fie folosiți pentru cumpărarea unor cadouri de Crăciun, copiilor de la Centrul de Îngrijire de Zi din Oradea, cu care avem o legătură de prietenie de mai bine de doi ani. Am continuat și activitățile de mediatizare a compactării peturilor cu ajutorul aparatului Tepet, în cadrul concursului național „Școli pentru un viitor verde - Edupet”, în vederea educării copiilor în spiritul unui comportament prietenos față de mediu, prin participarea directă la colectarea și reciclarea recipientelor PET.
De asemenea menționăm participarea la secțiunea artistică a concursului județean „Colectarea selectivă și eco-estetică a DEEE-urilor (organizat de APM Bihor și asociația Ecotic) în perioada nov.-dec. 2012, organizarea unei dezbateri având ca temă „Poluarea atmosferică și surse de energie alternativă în Oradea” (noiembrie 2012), cu participarea dnei ing. Loredana Tîrț, (reprezentant APM Bihor),  activitate cuprinsă în cadrul proiectului „Îmbunătățirea calității mediului în școală și în comunitate, prin implicarea elevilor în activități extraccuriculare”, finanțat de către Primăria municipiului Oradea.
O amplă activitate a constituit-o realizarea unei investigații pe echipe, de către elevii claselor a XI-a A și B,  privind problemele de mediu identificate în perimetrul localității Oradea, cu accent pe poluarea atmosferică provocată de autovehicule, în vederea conștientizării comunității locale cu privire la efectele nocive ale emisiilor de gaze în atmosferă, pentru adoptarea unor măsuri de eficientizare a  consumului de combustibil utilizat pentru motoarele de automobil, precum și de reducere a consumului de benzină cu plumb. Această activitate, cuprinsă în cadrul concursului național „Patrula eco”, la care participăm cu entuziasm pentru a treia oară, consecutiv, a oferit elevilor prilejul de a se întâlni cu specialiști din diverse domenii (de ex. dealeri auto, ingineri, polițiști etc.), de a sta de vorbă cu simpli cetățeni, dar și cu reprezentanți ai instituțiilor locale, precum dna Florica Cherecheș, consilier local, în legătură cu problemele investigate, în vederea găsirii unor soluții optime, realiste de reducere a consumului de energie a autovehiculelor utilizate de rezidenți, precum și a emisiilor de CO2.
Rezultatele investigațiilor realizate de către elevi au constituit obiectul unui portofoliu ce cuprinde: chestionare, pliante, grafice, poze, soluții proprii, interviuri cu diverse persoane abilitate în domeniu etc., ele fiind incluse și în cadrul unor prezentări ppt, vizionate la orele de geografie a mediului înconjurător.
Activitățile și proiectele menționate mai sus se înscriu și în cadrul unui parteneriat internațional, inițiat de dna prof. Bolcaș Claudia, cu școala Wartburg din Olanda- Rotterdam, intitulat „Keep your soul, house and school clean!”(Păstrează-ți  sufletul, casa și școala curate!”), parteneriat în care avem și noi onoare de a fi membri.
Considerăm că aceste proiecte merită să se realizeze și în următorii ani și să rămână un obicei al Liceului Teologic Baptist „Emanuel” Oradea, iar energia consumată pentru derularea lor să fie folositoare.
Prof. Iștoc Ramona, Iștoc Florin (catedra de istorie-geografie, L.T.B. „Emanuel” Oradea)
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Ecoeducația promovată în cadrul Liceului Teologic Baptist „Emanuel” Oradea.

Trimite email
duminică, 14 decembrie 2025 la 06:57:09 Ora standard a Europei de Est