Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
28 martie 2024

Regulile pentru gradația de merit a profesorilor se vor modifica „într-un timp relativ scurt”, anunță Ligia Deca: Nu putem să venim cu revoluții acolo
Ligia Deca, ministrul Educației, a declarat luni, 25 martie, în cadrul unei conferințe de presă, că metodologia gradației de merit pentru profesori va fi revizuită și „e un ordin de ministru care trebuie emis într-un timp relativ scurt”. Pe 11 martie 2024, Ligia Deca spunea că în Ministerul Educației au loc discuții în prezent cu privire la „regândirea gradației de merit” și „regândirea treptelor de salarizare” a profesorilor.
Amintim că ordinul de ministru cu noile reguli pentru gradația de merit a profesorilor, programat să apară de Ziua Păcălelii, în acest an, a fost mutat pe 2 aprilie de Ministerul Educație, potrivit unui document publicat în Monitorul Oficial.
Ministrul Educației a spus luni că lucrează cu specialiștii OCDE pentru un cadru de evaluare de performanță potrivit pentru România: „Un alt sfat al lor este ca acest cadru să nu fie implementat brusc. Este nevoie de pilotare, este nevoie de timp de acomodare și este nevoie de predictibilitate pentru cadrele didactice”, a spus Deca.
„Prima discuție pe care o avem în acest sens este cea legată de revizuirea metodologiei gradației de merit, e un ordin de ministru care trebuie emis într-un timp relativ scurt. Și acolo avem prima discuție. Sigur, nu putem să venim cu revoluții acolo, pentru că, practic, e nevoie de un pic de timp să mergem pe recomandările OCDE.
Recomandările OCDE vorbesc și despre corelarea etapelor de promovare în carieră cu standarde profesionale, deci este vorba de o construcție a carierei didactice mai amplă, este vorba de timp pentru a putea avea rezultate obiective, de tipul evaluării standardizate pentru elevi, ca să poți să ai oglinda valorii adăugate la clasă. Și ne propunem, sigur, să venim cu o serie întreagă de propuneri, dar, din nou, aceste schimbări nu se pot întâmpla peste noapte”, a precizat Ligia Deca...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
12 martie 2024

Peste 12.000 de profesori și aproape 170.000 de elevi și studenți, parte din proiectele educaționale ale organizației Școala de Valori, în cei 14 ani de activitate (P)
Într-o lume într-o continuă schimbare, Școala de Valori continuă și ea să își împlinească misiunea de a călăuzi tinerii să învețe să devină creatorii propriilor vieți. Cu o experiență de 14 ani în crearea de proiecte educaționale, Școala de Valori a impactat pozitiv viața celor aproape 170.000 de elevi și studenți, precum și a celor aproximativ 12.000 de profesori.
Școala de Valori este o asociație non-guvernamentală înființată în 2009, care și-a oficializat activitatea în 2010, începând cu proiectul GROW, acum cunoscut sub numele de growedu.ro. Începând cu anul trecut, asociația și-a extins misiunea și în Diasporă. L’école des Valeurs este primul avanpost Școala de Valori în spațiul european, cu scopul de a susține dezvoltarea personală și profesională a românilor care trăiesc în Diasporă: https://lecoledesvaleurs.eu/ .

Școala de Valori rămâne implicată în susținerea educației la nivel european și în implementarea de proiecte Erasmus Plus, cu accent pe integrarea tinerilor pe piața muncii, deoarece învățarea continuă centrată pe valori este cheia cu care tinerii pot să-și atingă sau, de ce nu, să își depășească potențialul maxim.

În decursul celor 14 ani, Școala de Valori a fost alături de elevii din școala primară la cei din liceele tehnologice sau teoretice, i-a susținut în procesul de alegere a traseului educațional și de carieră. Studenții au cunoscut procesul de transformare al proiectelor Școala de Valori și, acum, sunt gata să fie antreprenori sau angajați cu competențe antreprenoriale, care știu că locul lor este într-un domeniu care să fie în armonie cu abilitățile lor personale. Pentru că profesorii sunt cheia dezvoltării elevilor, Școala de Valori se implică în crearea unor experiențe educaționale unice, interactive și inspiraționale, care vizează nu doar formarea inițială dar și pe cea continuă, adresând competențele de care au nevoie pentru a lucra cu elevii contemporani.

Credem cu tărie în puterea oamenilor de autodepășire...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
4 februarie 2024

Statul plătește suplimentar 56 de universități de stat și particulare, în acest an, ca să formeze peste 32 de mii de viitori profesori. Cea mai mare creștere față de anul universitar precedent e la Universitatea din Oradea – 700 de locuri în plus

În anul universitar 2023-2024, statul vrea să formeze peste 32.200 de studenți care ar putea să devină profesori, potrivit datelor din ordinul ministrului Educației nr. 6.234/2023. Este vorba despre ordinul prin care a fost aprobată lista universităților cu programe de formare psihopedagogică. Numărul locurilor a crescut cu aproape 20% față de anul trecut, cu mențiunea că anul trecut în listă nu figura numărul de locuri pentru o serie de universități, iar o universitate particulară este nouă pe această listă – Universitatea „Tibiscus” din Timișoara, care primește 100 de locuri.
Amintim că 56 de universități vor organiza programe de formare psihopedagogică pentru profesori, în anul universitar 2023-2024. Acest lucru înseamnă că pot fi școlarizați 32.250 de studenți care vor să devină profesori.

În anul universitar 2023-2024, la fel ca în fiecare an, universitățile cu cei mai mulți studenți care pot fi școlarizați sunt următoarele:

Universitatea „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca – 3.500;
Universitatea din București – 3.000;
Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași – 2.400;
Universitatea Națională de Știință și Tehnologie Politehnica București – 1.600;
Universitatea din Craiova – 1.500;
Universitatea din Oradea – 1.500;
Universitatea de Vest din Timișoara – 1.500;
Universitatea „Transilvania” din Brașov – 1.100;
Academia de Studii Economice din București – 1.000;
Universitatea „Lucian Blaga” din Sibiu – 1.000;
Universitatea „Ștefan cel Mare” din Suceava – 1.000;
În anul universitar 2022-2023, numărul maxim de studenți care au putut fi școlarizați a fost de 26.880. Creșterea cu 5.370 de studenți este influențată de faptul că pe lista de anul trecut în dreptul a 6 universități era afișat „N/A”. Dacă aceste 6 universități și-a menținut cifra de școlarizare pentru modulul psihopedagogic, atunci noutățile ar fi doar în dreptul Universității Tehnice de Construcți București, care primește 50 de locuri în plus, la Univeristatea din Oradea, care are o creștere de 700 de locuri și la Universitatea din Petroșani – 30 de locuri în plus.

Regulile de finanțare pentru universități prevăd că pentru un student la licență, care urmează modulul de pregătire pedagogică, instituția de învățământ primește cu 16% din alocația pentru finanțarea de bază pe student echivalent unitar mai mult decât pentru un student care nu urmează acest modul. Pentru un student la master, care urmează de regula modului II pedagogic, finanțarea este cu 32% peste alocația pentru finanțarea de bază pe student echivalent unitar.

O sãptãmânã activã

La Biblioteca Judeþeanã „Gheorghe ªincai”

O sãptãmânã activã

Luni, 19 noiembrie 2012, am participat la lansarea volumului „Cãutãtorii de poveºti”, o colecþie de poveºti semnate de Cãtãlin ªtefãnescu, prezent la eveniment la Biblioteca Judeþeanã ,,Octavian Goga”' din Cluj-Napoca.

Cãutãtorii de poveºti
Volumul „este rezultatul primei campanii de promovare a bibliotecilor publice din România, care a consemnat schimbãrile ºi efectele în comunitate datorate dezvoltãrii bibliotecilor publice locale. Timp de zece sãptãmâni, cei patru scriitori (Cãtãlin ªtefãnescu, Irina Pãcurariu, Vlad Petrescu ºi Radu Paraschivescu) ºi jurnaliºtii implicaþi în proiect au stat de vorbã cu bibliotecari, dar ºi cu oameni obiºnuiþi ale cãror vieþi au fost schimbate datoritã bibliotecilor ºi au scris poveºtile întâlnite”.
Poveºtile le veþi gãsi pe www.cautatoriidepovesti.ro
 Lansare de carte pentru copii
Miercuri, 21 noiembrie, în Ludoteca Secþiei pentru copii ºi tineret, elevii din clasele a III-a ºi a VI-a de la ªcoala Gimnazialã „Dimitrie Cantemir”, însoþiþi de directoarea ºcolii, prof. dr. Viorica Popa, profesoara Diana Hera ºi învãþãtoarea Liana Sabo, au fost invitaþi la un cerc de poezie, cu participarea doamnei Galina Pantea, autoare de cãrþi pentru copii. Activitatea se înscrie în seria de evenimente din cadrul „Festivalului Naþional al ªanselor Tale”. Cartea „Vrem sã facem o serbare” este o culegere de poezii, cântece ºi scenete pentru ºcolari, apãrutã la Editura Didacticã Militans - Casa Corpului Didactic Oradea, în acest an. Autoarea cãrþii a citit din poeziile sale, apoi a îndemnat ºi pe copii sã lectureze din creaþiilor lor. Le-a propus copiilor sã încerce sã compunã cât mai multe poezii, pentru a fi publicate într-o viitoare carte.
Iatã câteva poezii realizate de copii:
„Iarna a sosit”, de Horvath Tamara Valentina, clasa a V-a A
Iarna a venit în grabã/A adus zãpadã albã,/Vântul ºuierã prin curte/Timpul trece foarte iute.
Copacii nu mai au haine/Tremurã cuprinºi de taine/Numai fulgii se-ncãlzesc/De frig ºi vânt toþi se feresc.
„Venirea iernii”, de Timadi Roberta Carla, clasa a V-a A
Dimineaþa, când soarele rãsare, Pe iarba maronie un covor alb apare/Acel covor subþire, catifelat ºi rece/Aduce bucuria copiilor pe feþe.
Afarã este frig ºi apa a-ngheþat/Copiii zburdã-ntruna, pe derdeluº s-au dat./Nerãbdãtori aºteaptã cu toþii ca sã ningã/ªi-acel bãtrân cu barbã, cadouri sã le-aducã.
„Bradul”, de Murany Erno Robert, clasa a VI A
Iarna, coroana este învelitã/Cu zãpadã cristalinã/De sub care îºi aratã/Ace verzi cât lumea toatã./Fie iarnã, fie varã/Bradul îºi pãstreazã/Culoarea vie ºi regalã.
„Iarna”, de Gyori Antonia, clasa a V-a A
Bate, bate iar la poartã/Iarna rece ºi curatã./Copii veseli, jucãuºi/Iar se-aratã pe la uºi.
Neºtiind cã fulgu-i rece, Nu-i ca toamna care trece/Cu gust galben amãrui,/Ci-i alb rece-albãstrui.
„Brad”, de Racz Erik, clasa a V-a A
Bradul de-l împodobeºti,/Îndatã îl înveseleºti./Moºu-n grabã va veni/Când zãpada va cerni/ªi-i va pune jucãrii!
„Semn de iarnã”, de Vidican Oana Maria, clasa a V-a A
Afarã-i frig ºi s-a înserat,/De dupã norul franjurat/S-aratã mândrã luna/Parcã ºtiind cã e doar una.
Din depãrtãri se aude clar/Un vuiet lung, greu ºi amar/E semn cã iarna va veni/ªi-n nãmeþi ne-a troieni.
„Iarna”, de Mikle Xintia, clasa a VI-a A
De dimineaþã au început sã cadã/Fulgi mari ºi albi de zãpadã,/Pe jos un covor alb se formeazã/ªi ninge-ncontinuu pân’ l-amiazã.
Copiii ies pe rând, pe rând,/Prin zãpadã toþi zburdând,/Alunecând pe deal, prin vãi,/Cu clinchete de zurgãlãi.
 Dinþi frumoºi ºi sãnãtoºi
Joi, în Ludoteca Secþiei pentru copii ºi tineret a avut loc întâlnirea lunarã a medicilor stomatologi, de acestã datã Teodora Vaschi ºi Veronica Motoc de la AMSPPR, Filiala Criºana, cu elevii din clasa a II-a de la Colegiul Naþional ,,Iosif Vulcan''. Au analizat structura dinþilor ºi a cavitãþii bucale, au vorbit despre necesitatea controlului periodic la cabinetul stomatologic, au exersat spãlarea pe dinþi cu ajutorul mulajelor. Pentru atenþia ºi rãspunsurilor date, copiii au primit pacheþele cu pastã, perie de dinþi ºi pliante de la Firma Colgate. Pliantele sunt reprezentative, cuprind sfaturi pentru pãrinþi cu trimitere la copii, pe categorii de vârstã: de la 0 la 2 ani, de la 2 la 6 ani ºi peste 6 ani.
Iatã câteva sfaturi extrase de pe pliant, pentru un zâmbet sãnãtos:
1.Periaþi-vã dinþii corect de 3 ori pe zi timp de cel puþin 3 minute;
2.Schimbaþi periuþa de dinþi o datã la trei luni;
3.Vizitaþi medicul stomatolog în mod regulat;
4.Folosiþi mijloace suplimentare de igienã oralã;
5. Limitaþi numãrul gustãrilor între mese
ªi pentru o mai bunã deprindere a unui periaj corect faceþi exerciþii împreunã, pãrinþi ºi copii, transformând spãlatul pe dinþi într-un moment vesel.
Mariana BARNA

Trimite email
vineri, 29 martie 2024, 12:57:40 Ora standard a Europei de Est