Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Elevul prevenit ține pericolul departe

O nouă lecție de viață

Elevul prevenit ține pericolul departe

Miercuri, 28 noiembrie 2012, elevii clasei a III-a C (prof. Cîrciumaru Stelieana) și a IV-a C (prof. Toader Monica) au avut un invitat special la „lecție de viață”, pe polițistul de proximitate din sector, agent principal Marius Vasi.

Acesta a desfășurat o activitate interactivă constructivă pe rând, cu elevii celor două clase. Cu acest prilej, elevii au aflat: ce-nseamnă violența verbală, fizică și psihică, ce se-ntâmplă dacă se recurge la violență în școală și-n afara ei potrivit legilor în vigoare și nu în ultimul rând diferența dintre infracțiune și contravenție.
Domnul polițist a adaptat în permanență comunicare, mesajul, la nivelul de înțelegere a copiilor.
Ca feedback a ceea ce s-a prezentat și s-a discutat a fost un mic experiment. Fiecare elev a împărțit o coală de hârtie în două, pe fiecare parte desenând o față veselă și o față tristă. Elevii au trebuit să aleagă una din cele două fețe care le place, care-i fac să se simtă bine. Pe cealaltă a trebuit să o mototolească, apoi să o readucă la forma inițială. Surpriza a fost că nimeni nu a reușit acest lucru. Tot așa și un copil care trăiește una din cele trei forme de violență, rămâne cu traumă și niciodată nu va mai putea fi ca înainte.
Elevii au promis să nu agreseze pe nimeni, iar atunci când sunt agresați să nu-și facă dreptate singuri, ci să apeleze la cel mai apropiat adult din jur sau la poliție, la telefonul 112. În acest sens au aruncat în coșul de gunoi ghemotocul de hârtie pe care era prezentată fața supărată…
Așadar, elevii celor două clase au avut ce învăța, iar prin comportamentul lor zilnic vor demonstra că au înțeles ce-nseamnă să fii civilizat, respectuos, să fii un adevărat elev.
În încheiere, dorim să vă împărtășim unul din sfaturile primite: „Îl ajuți pe un coleg dacă îl sprijini să se îndrepte,  nu dacă îi tolerezi atitudinea”. (Dorina T.)

Trimite email
sâmbătă, 6 decembrie 2025, 08:13:19 Ora standard a Europei de Est