Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

„Sunt mândru că sunt român”

Clasele pregătitoare A și C de la „O. Ghibu”

„Sunt mândru că sunt român”

Elevii claselor pregătitoare A și C de la Liceul Teoretic „Onisifor Ghibu” din Oradea au desfășurat joi (29 noiembrie 2012) o activitate comună în sala festivă, sub genericul „Sunt mândru că sunt român”.

„Activitatea noastră a urmărit cunoașterea de către copii a însemnelor țării noastre: imnul, harta și drapelul”, ne-a declarat dna prof. Violeta Taichiș, învățătoarea clasei pregătitoare A. Împărțiți pe trei grupe, elevii celor două clase au confecționat flori - petale din hârtie glasată, în cele trei culori ale drapelului, după care florile lor au fost aplicate pe harta României și aranjate în așa fel încât să se distingă clar cele trei culori ale drapelului.
Răsplata pentru munca depusă a fost un tort în cele trei culori”.
Reîntorși în sălile lor de clasă, elevii clasei pregătitoare A s-au pozat cu tortul, cu domna învățătoare prof. Violeta Taichiș și cu dl director Mircea Pop; la fel au procedat și elevii clasei pregătitoare C; ei s-au pozat cu tortul, cu doamna învățătoare prof. Camelia Manoliu și cu dl director Mircea Pop.
Costume populare pe linguri de lemn
Elevii doamnei profesor Violeta Taichiș au desfășurat apoi o activitate împreună cu părinții: aplicarea unor costume populare desenate pe linguri de lemn.
Clasa a fost împărțită pe ateliere de lucru grupate în trei echipe; fiecare echipă avea de mototolit hârtie creponată într-una din cele trei culori ale drapelului, după care hârtiile mototolite au fost aplicate pe harta României. Tot cu ajutorul părinților, elevii au colorat costume populare pe care le-au aplicat pe linguri de lemn.
Înainte să se treacă la muncă, elevii au avut parte de un invitat special, dl prof. Blaga Mihoc (bunicul unui coleg de-al lor), care le-a vorbit pe limba lor, adică la nivelul lor de înțelegere, despre Unirea cea Mare, parcurgând drumul istoriei, începând cu dacii și romanii, provinciile românești, Unirea sub Mihai voievod Viteazul, Unirea cea Mică și Unirea cea Mare, Regele Ferdinand și Regina Maria. (Ov. Dan)
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: „Sunt mândru că sunt român”.

Trimite email
duminică, 14 decembrie 2025 la 07:11:48 Ora standard a Europei de Est