Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

“GeneXis” – pentru o atitudine pro-știință!

Un nou proiect școlar la “Dimitrie Cantemir” Oradea

“GeneXis” – pentru o atitudine pro-știință!

În decembrie 2007, un grup de profesori de la Școala cu clasele I-VIII “Dimitrie Cantemir” din Oradea a lansat un proiect școlar pentru inocularea “microbul GeneXis” elevilor din clasa a VI-a A și contaminarea în masă a elevilor școlii pentru o schimbare de atitudine.

Prin activități la clasǎ, teoretice și  practice, vizite, excursii și confecționarea de diferite materiale, echipa de proiect (alcătuită din: Szatmari Dorina - prof. matematicǎ – coordonatoarea proiectului, Galiș Viorica – prof. fizicǎ, Radu Ani – prof. psiholog, Ciomoș Melania – prof. limba românǎ, bibliotecar, și nu în ultimul rând prof. Codǎu Teodora – director) urmărește: “dezvoltarea unei atitudini pro-științǎ, abordând un domeniu prea puțin tratat în gimnaziu, dar de mare interes pentru elevi și omenire: astronomia, după cum am aflat de la coordonatoarea proiectului.
Activitǎțile vor căuta să îmbine armonios noțiuni din  matematică, astronomie, fizicǎ, chimie, prin implicarea directǎ a profesorilor de specialitate, membri ai echipei de proiect. Colaborarea dintre diferite discipline are drept scop promovarea transdisciplinaritǎții.”
“Pentru o viață cât mai împlinită!”
Prin vizitele și excursiile planificate se urmărește punerea elevilor în contact cu lumea științei, formarea unei atitudini de protejare a planetei, a mediului înconjurǎtor, stimularea  imaginației și creativității elevilor prin implicarea lor în diferite scenarii, în crearea portofoliului personal, în redactarea unei reviste a școlii, cu profil de astronomie, dezvoltarea spiritului de echipǎ prin crearea unor însemne distinctive, prin împǎrțirea responsabilitǎților în grup și instaurarea unor relații mai apropiate între profesori și elevi.          
Toate aceste obiective au fost stabilite în urma experienței didactice a dascălilor implicați în proiect. În decursul anilor, și mai cu seamă în ultimii 10-15 ani, “se constată faptul că elevii se orienteazǎ din ce în ce mai puțin spre studiul matematicii, fizicii, cercetǎrii în științe, preferând activitǎți care nu îi solicită prea mult intelectual. În cazul multor elevi, mediul din care provin, modelele promovate, îi fac sǎ se autolimiteze în aspirații. Prin acest proiect, dorim sǎ îi determinǎm pe copii sǎ-și descopere aptitudini, sǎ fie receptivi la oportunitǎți, sǎ aibǎ încredere în ei, pentru a avea o viațǎ cât mai împlinitǎ”, ține să ne convingă prof. Dorina Szatmari, coordonatoarea de proiect.
“Suntem în grafic!”
Din decembrie 2007, pânǎ acum, s-au  realizat multe lucruri, într-un timp atât de scurt: sigla proiectului, tricouri cu sigla proiectului (pe care  elevii și profesorii le poartǎ cu mândrie!); a fost adaptat un cântec personalizat pentru “GeneXis”; s-au ținut lecții demonstrative: prof. Szatmari Dorina, ca profesor de matematicǎ, a extins aplicațiile practice ale matematicii în zona astronomiei: eclipsele - puncte coliniare în spațiu, unghiurile orbitelor planetelor Sistemului Solar fațǎ de planul orbitei terestre, “Revelionul” pe alte planete (calcul matematic legat de perioada de revoluție) și altele; prof. Galiș Viorica (profesor de fizică) a abordat anumite lecții din programǎ, astfel încât sǎ permitǎ aplicații practice în legǎturǎ cu tema proiectului:  mǎsurarea masei și densitatea pietrei  (a rocilor); elevii și-au întocmit portofolii personale (extrem de complexe și interesante); prof. psiholog Radu Ani a aplicat chestionare și a făcut observații încercând să determine evoluția interesului elevilor în scopul perfecționării activității didactice; sâmbătă, 12 ianuarie (așa după cum am consemnat deja), elevii au făcut o vizită la Aeroclubul “Smaranda Brăescu” din Oradea.
 “Deocamdatǎ, putem spune cu bucurie  că suntem “în grafic”, conchide cordonatoarea de proiect. Următorul pas va fi o vizitǎ la Universitatea Oradea pentru a vedea pendului lui Foucault și laboratoarele din dotare, dar mai avem multe, multe lucruri propuse, chiar spectaculoase și originale!”
Ovidiu DAN
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: “GeneXis” – pentru o atitudine pro-știință! 

Trimite email
marți, 9 decembrie 2025 la 17:33:28 Ora standard a Europei de Est