Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
13 aprilie 2024

Concurs național pentru profesori, în programul LifeLab.

Premii pentru cadrele didactice care documentează și argumentează folosirea la clasă a fișelor educaționale cu aplicații practice de educație financiară la mai multe discipline
Banca Comercială Română (BCR) anunță extinderea programului LifeLab la nivel național, potrivit comunicatului de presă transmis cu ocazia Zilei Educației Financiare. Proiectul își propune să recompenseze profesorii care integrează noțiuni de educație financiară și discuțiile despre bani și comportamente financiare responsabile în predarea disciplinelor lor, la clasă.
Petiția pentru introducerea educației financiare în materiile predate la școală este deschisă și sunt invitați să o semneze cei care vor să susțină această schimbare.
Se pot înscrie toți profesorii care vor să le ofere elevilor lor abordări interesante, captivante și ancorate în realitate, chiar la disciplinele pe care le predau, indiferent de ciclul de învățământ, din orice școală și grădiniță.
Pentru a se înscrie, trebuie doar să își creeze un cont pe platforma Școala de Bani, să descarce materialele educaționale deja publicate în proiectul LifeLab, potrivite pentru materia pe care o predau și să le aplice la clasă.
Evident, profesorii care se înscriu trebuie să documenteze acest demers didactic prin fotografii sau clipuri video, realizate în timpul implementării fișelor la ore, să urce fișierele pe un link de transfer. Apoi, datele profesorului și o mică descriere despre cum a decurs ora și link-ul de transfer vor trebui completate pe pagina proiectului.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
28 martie 2024

Regulile pentru gradația de merit a profesorilor se vor modifica „într-un timp relativ scurt”, anunță Ligia Deca: Nu putem să venim cu revoluții acolo
Ligia Deca, ministrul Educației, a declarat luni, 25 martie, în cadrul unei conferințe de presă, că metodologia gradației de merit pentru profesori va fi revizuită și „e un ordin de ministru care trebuie emis într-un timp relativ scurt”. Pe 11 martie 2024, Ligia Deca spunea că în Ministerul Educației au loc discuții în prezent cu privire la „regândirea gradației de merit” și „regândirea treptelor de salarizare” a profesorilor.
Amintim că ordinul de ministru cu noile reguli pentru gradația de merit a profesorilor, programat să apară de Ziua Păcălelii, în acest an, a fost mutat pe 2 aprilie de Ministerul Educație, potrivit unui document publicat în Monitorul Oficial.
Ministrul Educației a spus luni că lucrează cu specialiștii OCDE pentru un cadru de evaluare de performanță potrivit pentru România: „Un alt sfat al lor este ca acest cadru să nu fie implementat brusc. Este nevoie de pilotare, este nevoie de timp de acomodare și este nevoie de predictibilitate pentru cadrele didactice”, a spus Deca.
„Prima discuție pe care o avem în acest sens este cea legată de revizuirea metodologiei gradației de merit, e un ordin de ministru care trebuie emis într-un timp relativ scurt. Și acolo avem prima discuție. Sigur, nu putem să venim cu revoluții acolo, pentru că, practic, e nevoie de un pic de timp să mergem pe recomandările OCDE.
Recomandările OCDE vorbesc și despre corelarea etapelor de promovare în carieră cu standarde profesionale, deci este vorba de o construcție a carierei didactice mai amplă, este vorba de timp pentru a putea avea rezultate obiective, de tipul evaluării standardizate pentru elevi, ca să poți să ai oglinda valorii adăugate la clasă. Și ne propunem, sigur, să venim cu o serie întreagă de propuneri, dar, din nou, aceste schimbări nu se pot întâmpla peste noapte”, a precizat Ligia Deca...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
12 martie 2024

Peste 12.000 de profesori și aproape 170.000 de elevi și studenți, parte din proiectele educaționale ale organizației Școala de Valori, în cei 14 ani de activitate (P)
Într-o lume într-o continuă schimbare, Școala de Valori continuă și ea să își împlinească misiunea de a călăuzi tinerii să învețe să devină creatorii propriilor vieți. Cu o experiență de 14 ani în crearea de proiecte educaționale, Școala de Valori a impactat pozitiv viața celor aproape 170.000 de elevi și studenți, precum și a celor aproximativ 12.000 de profesori.
Școala de Valori este o asociație non-guvernamentală înființată în 2009, care și-a oficializat activitatea în 2010, începând cu proiectul GROW, acum cunoscut sub numele de growedu.ro. Începând cu anul trecut, asociația și-a extins misiunea și în Diasporă. L’école des Valeurs este primul avanpost Școala de Valori în spațiul european, cu scopul de a susține dezvoltarea personală și profesională a românilor care trăiesc în Diasporă: https://lecoledesvaleurs.eu/ .

Școala de Valori rămâne implicată în susținerea educației la nivel european și în implementarea de proiecte Erasmus Plus, cu accent pe integrarea tinerilor pe piața muncii, deoarece învățarea continuă centrată pe valori este cheia cu care tinerii pot să-și atingă sau, de ce nu, să își depășească potențialul maxim.

În decursul celor 14 ani, Școala de Valori a fost alături de elevii din școala primară la cei din liceele tehnologice sau teoretice, i-a susținut în procesul de alegere a traseului educațional și de carieră. Studenții au cunoscut procesul de transformare al proiectelor Școala de Valori și, acum, sunt gata să fie antreprenori sau angajați cu competențe antreprenoriale, care știu că locul lor este într-un domeniu care să fie în armonie cu abilitățile lor personale. Pentru că profesorii sunt cheia dezvoltării elevilor, Școala de Valori se implică în crearea unor experiențe educaționale unice, interactive și inspiraționale, care vizează nu doar formarea inițială dar și pe cea continuă, adresând competențele de care au nevoie pentru a lucra cu elevii contemporani.

Credem cu tărie în puterea oamenilor de autodepășire...

“Medalion” Ioan Slavici – la 160 de ani de la naștere

Vineri, la Școala “Oltea Doamna” Oradea

“Medalion” Ioan Slavici – la 160 de ani de la naștere

Profesoara de română Mirela Tanc și elevii săi din a VII-a A au pornit, în mai 2007, pe urmele lui Ioan Slavici, la Șiria (Arad) și mai departe, încercând să-i “întâlnescă” pe dascălul Pintilie și pe fiul său, Trandafir, în satul Butucani…

 Astăzi (vineri, 18 ianuarie 2008), rememorând acele vremuri și locuri cu ajutorul imaginilor, printr-o prezentare în power point, actualii elevi ai clasei a VIII-a A și dirigintele lor, Mirela Tanc, s-au întrecut în a ni-l reda pe Ioan Slavici într-o lumină nouă, actualizată, în cadrul cercului literar de creație “Slavici și noi”, la 160 de ani de la naștere. Și ca motivația și satisfacția muncii lor să fie depline, profesoara de română le-a oferit un prilejul special de a-și etala creațiile în fața unor distinși invitați precum: prof. Radu Mazilescu, inspector școlar de specialitate, Ioan Derșidan și Ion Simuț, decan, și respectiv, prodecan ai Facultății de Litere de la Universitatea din Oradea. Profesoara dirigintă a trecut în bancă, iar rolul de moderator a fost preluat, cu succes, de eleva Lavinia-Roxana Ghenț.
Nuvela „Popa Tanda”, în variantă S.F.,  basm, rebus...
Pornind de la operele scrise de Ioan Slavici și citite de ei, folosind metoda empatiei (lansată de profesoara Mirela Tanc ca o provocare), elevii s-au mobilizat să prezinte în chip cât mai ingenios informațiile, creând variante ale nuvelei “Popa Tanda” (sugerate de profesorul diriginte).  Așa s-au născut: Ioan Slavici între critică și admirație (autor, Claudiu Oprea), Alexandra Cinică a compus un cvintet a cărui temă se referă la personajul principal din nuvela “Popa Tanda” , pornind de la aceeași nuvelă, Denisa Găveanu a creat maxime și cugetări, iar Lavinia Roxana Ghenț a scris o pagină de jurnal a preotului Trandafir, Alexandra Cinică a adaptat nuvela la realitățile cotidiene, iar Claudiu Oprea a transpus-o în variantă S.F. Dând dovadă de imaginație bogată, Alexandru Zlibuț a transformat nuvela în basm. Lisa Crăiuț a creat o poezie (pornind tot de la conținutul nuvelei), iar Răzvan Birău a compus versuri amuzante. Pe lângă compozițiile literare, elevii au realizat și lucrări grafice cu subiecte tot din nuvela “Popa Tanda”: satul Sărăceni, înainte și după venirea preotului Trandafir, imagini ilustrând strategii ale preotului, ba chiar și un rebus…
Maxime și cugetări, strigături…
Spre delectare, am spicuit câteva fragmente din frumoasele compoziții literare realizate de  elevii dnei profesoare Mirela Tanc, apreciate ca reușite și de distinșii invitați.
*
“Pământul, cât de bun ar fi, fără lucrător, rămâne sălbatic.
Vara, întins la umbră doarme, iar iarna, moare de foame.
Cine se scoală târziu mănâncă târziu.
Omului cu stăruință toate-i sunt cu putință.”
*
“Popa Tanda/ Strânge, drege și culege/ Ca să îi mobilizeze/ Pe săteni./ Þine-l, Doamne, sănătos/ Că e omul credincios.”
*
“Ioane Slavici,/ Mare prozator mai ești!/ Ai scris nuvele, romane, memorii, dar și povești/ Cum numai tu reușești/ Cunoști satele  românești,/ În special cele ardelenești.” (strigătură)
*
Trandafir, preot cu carte și multe calități,
Aspru cu cei leneși, vesel, vorbăreț și prietenos,
Nu lăsa ziua să treacă, muncind cu zel, cu folos.
Dacă sărăcenenii-odată, îl credeau cam păcătos,
Au văzut ce face popa și l-au urmat bucuroși.”
*
“Părintele încerca din răsputeri să-i facă pe săteni să-și schimbe concepțiile despre viață. Mulți dintre ei nu aveau ce mânca de pe o zi pe alta, dar aveau televiziune prin cablu. Femeile stăteau toată ziua la telenovele, iar bărbații la “Boambă”. Copiii lor aveau nume de personaje din telenovele, cum ar fi: Luis Armando, Fernanda, Rosalinda, Maria Mercedes…”
“Și se apucă să-și refacă propria casă din temelii. Odată cu ușile și cu ferestrele termopan, își făcu canalizare, își luă telefon mobil, utilaje agricole și o mașină bună, la mâna a doua.”
*
“Părintele Trandafir, fiul dascălului Pintilie,
Un om bun, înțelept, dar cu prea multă sinceritate și ambiție,
La cererea sătenilor din Butucani a fost mutat
Pe Valea Seacă, într-un amărât sat.
Ajuns în Sărăceni, un sat cu oameni leneși și delăsați,
Unde acoperișuri și pereți erau surpați,
Unde biserica era pe punctul de a se dărâma,
Fără livezi sau grădini în care să lucreze cineva,
Preotul își puse în gând pe enoriași a-i schimba…”
*
“A doua zi, dimineața, se trezi la marginea unui gard metalic ce asigura securitatea unui bloc cum nu mai văzuse preotul. Blocul avea peste o mie de etaje, geamuri rotunde, uși triunghiulare, era plin de antene și cabluri. Se afla pe o altă planetă din alt sistem solar, numită Cybertron. Era locuită de extratereștri de tip robot. Preotul fu mirat de ceea ce văzu și își aduse aminte că era lângă mai marii lumii, adică lângă cybertroieni, și nu la Casa Albă…”
*
“Sunt în pragul disperării … Doamne, Tu care ești puternic, iubitor și înțelegător… ajută-mă!
Nu știu cum să ies din această încurcătură. Nimeni nu mă ascultă… Tu știi, Doamne, cât îmi doresc să-i aduc pe calea cea dreaptă; să fac din ei oameni harnici și înțelepți.
Și familia mea?... Sunt răspunzător pentru fericirea lor! Copiii mei! Soția mea! Ce-o să se aleagă de ei?
Sufletul meu e la cumpăna dintre trecut și viitor, iar viitorul nu-mi zâmbește deloc în situația aceasta.
Printre lacrimi, Puternice Doamne, rogu-Te, ajută-mă! Fie-Þi milă de robul Tău!”
*
Felicitări, doamnă profesoară, felicitări, isteților!
(Ovi DAN)
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: “Medalion” Ioan Slavici – la 160 de ani de la naștere.

Trimite email
sâmbătă, 27 aprilie 2024, 02:31:31 Ora de vară a Europei de Est