Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Spectacol în cinstea partenerilor de proiect din Spania și Portugalia

Vineri, la S.AM. „I. Bococi” din Oradea

Spectacol în cinstea partenerilor de proiect din Spania și Portugalia

Românul e ospitalier, sincer și prietenos!
Le-au dovedit-o ieri (vineri, 18 ianuarie 2008), partenerilor de proiect din Spania și Portugalia, dascălii, elevii și conducerea Școlii de Arte și Meserii „Ioan Bococi” din Oradea, director, prof. ing. Ileana Varga și prof. Mihaela Popovici, director adjunct, coordonator de proiect din partea română.

Sub semnul Luceafărului
Grupul vocal "Lioara" și solistele de primă mână ale școlii, prof. Mihaela Șumălan și maistrul instructor Maria Matei, dirijorul grupului vocal al școlii, au prezentat un spectacol de muzică și poezie, sub semnul Luceafărului. Au fost selectate versuri din lirica eminesciană pe tema dragostei și naturii, iar piesele interpretate, în special romanțe, l-au avut ca autor al versurilor tot pe Poetul nostru național, Mihai Eminescu. Emoționantul recitalul a fost urmat de obiceiul popular tradițional bihorean „Lioara”, iar la final, elevii manechini au prezentat distinșilor oaspeți cartea de vizită a școlii, defilând prin fața lor, echipați corespunzător, potrivit profilurilor și meseriilor, produsele reprezentative fiind expuse pe toate laturile careului magic din sala festivă. La sărbătoarea lor de suflet, închinată partenerilor de proiect, au participat și doi reprezentanți ai Inspectoratului Școlar, prof. Doina Gyori și Florin Negruțiu, inspectori școlari de specialitate (respectiv insp. coordonator cu proiectele școlare).
„Tineri în Europa”
De la coordonatorul de proiect, prof. Mihaela Popovici, aveam să aflăm faptul că partenerii de proiect din Spania și Portugalia se află în România, respectiv în Oradea, în vizită pregătitoare.  Acum se vor pune bazele, se vor trasa directivele, se vor formula obiectivele noului proiect școlar internațional, intitulat „ Tineri în Europa”, care e posibil să aibă nu mai puțin de11 țări participante (pe lângă Portugalia, Spania și România, Italia, Lestonia, Lituania, Turcia...), și în care Portugalia este țara coordonatoare, prin reprezentantul său, dl Luis Militao, din orașul Caldas Da Rainha. Rămâne de văzut câte țări vor ajunge să primească finanțare și să participe la derularea acestui proiect care se întinde pe doi ani. Din Spania, de la liceul din Madrid, sunt prezenți la Oradea: Ana Sanchez Morante, Mateo Ramos și Jesus Martin. Până la15 februarie, fiecare țară trebuie să-și trimită formularele de înscriere la Agenția Națională Socrates, unde urmează să se decidă cine va primi finanțare.
Cum a ajuns S.A.M. „Ioan Bococi” în acest proiect?
Aflăm tot de la coordonatorul de proiect.
„Am înregistrat școala pe site-ul cu proiecte, am trimis prezentarea școlii, și vedem că portughezilor li s-a părut interesant că avem atât clase speciale, cu copii cu cerințe educative speciale (CES), cât și clase normale. Așa am ajuns să fim contactați de portughezi, și ei sunt un liceu vocațional, un fel de colegiu cu diferite meserii.
În formularea obiectivelor și domeniilor de activitate, am ales artele și meseriile, integrarea copiilor cu CES și un schimb de experiență între sistemele educaționale...”
În cadrul proiectului, vor avea loc, începând cu luna septembrie 2008, schimburi reciproce de elevi, de dascăli  și de directori, în etape diferite, fiecare ajungând să cunoască realitățile din țările, școlile partenere, prin contact direct, prin vizite și excursii, prin întâlnirile de poiect care vor avea loc în țările respective. „Acum, la Oradea, la întâlnirea directorilor, vom stabili mobilitățile și perioada lor”, a mai adăugat prof. Mihaela Popovici.
Până marți (la plecare), oaspeții spanioli și portughezi vor avea parte de un program deosebit, care va cuprinde, în afara întâlnirilor de lucru, vizite și excursii în județ (la Peștera Urșilor și Băile Felix), un tur al orașului pentru cunoașterea principalelor obiective cultural –turistice din municipiul Oradea.  (Ovidiu DAN)
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto:  Spectacol în cinstea partenerilor de proiect din Spania și Portugalia.

Trimite email
duminică, 7 decembrie 2025 la 10:03:56 Ora standard a Europei de Est