Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

„Contribuții la utilizarea eficientă a energiilor regenerabile în județele Bihor și Hajdu Bihar”

Miercuri, la Biblioteca Universității din Oradea, final de proiect

„Contribuții la utilizarea eficientă a energiilor regenerabile în județele Bihor și Hajdu Bihar”

Miercuri (12 decembrie 2012), în sala de conferințe a Bibliotecii Universității din Oradea a avut loc activitatea de încheiere a proiectului HURO/0802/083_AF „Contribuții la utilizarea eficientă a energiilor regenerabile în județele Bihor și Hajdu Bihar”, acronim REGENERG.

Proiectul este finanțat în cadrul Programului de Cooperare Transfrontalieră Ungaria – România 2007-2013, de către Fondul European de Dezvoltare Regională (FEDR), completat de co-finanțarea națională a celor două state membre, Ungaria și România.
Proiectul a fost implementat de Universitatea orădeană în calitate de lider de proiect LP, împreună cu Universitatea din Debrecen, în calitate de partener, pe axa prioritară 2 „Întărirea coeziunii sociale și economice în regiunea de frontieră”, domeniul major de intervenție 2.2. „Promovarea cooperării în domeniul C+D și inovației”, acțiunea 2.2.1. „Dezvoltarea comună a infrastructurii de cercetare”.
Valoarea totală a proiectului este de 873925 euro; din această valoare, 523.973 euro revin Universității din Oradea, iar 349.952 euro Universității din Debrecen.
În deschiderea evenimentului, dna Costea Monica - managerul proiectului a prezentat prezidiul, alcătuit din: cancelarul Senatului universitar - dl prof. univ. dr. Aurel Căuș; prodecanul Facultății de Protecția Mediului – dl Lucian Roman; prodecanul Facultății de Inginerie Electrică și Tehnologia Informației – dl Daniel Trip, alături de distinșii invitați (parteneri) din Olanda și Ungaria.
Reprezentantul Senatului universității a transmis felicitările conducerii universității echipei de proiect pentru rezultatele obținute. În nume personal, dl cancelar a făcut o mărturisire sinceră, declarând că dacă va reuși să-și facă vreodată o casă – „utilizând energiile regenerabile – să pot să mă laud cu faptul că sunt coleg cu cei care au contribuit într-o mare măsură la dezvoltarea acestui sistem”.
„S-au obținut foarte multe dotări de ultimă oră”
La rândul său, dl prodecan Daniel Trip avea să sublinieze câștigul imediat al implementării proiectului
„Pentru noi, proiectul (...) reprezintă un moment marcant, datorită următoarelor aspecte. În primul rând, ne bucurăm că am fost cooptați în acest proiect, am fost parteneri; mulți dintre colegii mei de la facultate au putut să-și desfășoare activitatea în cadrul unui colectiv internațional, alcătuit din personalități de excepție. Proiectul, fiind foarte complex, deoarece a trebuit să investighez potențialul energetic al multor surse de energie (...), a creat premisele, zic eu, pe viitor, ale unor posibile dezvoltări sau atrageri de fonduri pe această direcție. Deci, considerăm că acest proiect, care astăzi se realizează, este doar un început. Colegii noștri ne-au arătat că au pus bazele, că au reușit să adune... foarte multe informații valoroase care pot fi și valorificate... Totodată mai vreau să subliniez următorul fapt. Pentru noi ca și facultate, proiectul este important și datorită faptului că s-au obținut foarte multe dotări de ultimă oră, dotări care pot fi folosite atât în acțiunile de continuare a cercetărilor demarate în cadrul acestui proiect, dar și pentru activitatea didactică. Nu în ultimul rând, acest proiect a contribuit la creșterea vizibilității facultății noastre pe plan local, regional, dar și internațional”, a conchis dl prodecan Daniel Trip. (Ovidiu DAN)
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: „Contribuții la utilizarea eficientă a energiilor regenerabile în județele Bihor și Hajdu Bihar”.

Trimite email
sâmbătă, 20 decembrie 2025 la 00:36:15 Ora standard a Europei de Est