Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Întâlnire de proiect în Finlanda

De la Școala Gimnazială Nr. 16 din Oradea

Întâlnire de proiect în Finlanda

În perioada 2-6 decembrie 2012 a avut loc în Finlanda a doua întâlnire din cadrul proiectului multilateral Comenius „Unity through diversity”, pe care Școala Gimnaziala Nr. 16 din Oradea îl derulează în parteneriat cu opt țări europene: Franța (coordonator), Italia, Spania, Finlanda, Croația, Portugalia, Polonia și Irlanda de Nord.

România a fost reprezentată de Smaranda Burcă, director adjunct al Școlii Gimnaziale Nr. 16 și de Violeta Roman, profesor coordonator al proiectului în școală.
Tema reuniunii de proiect a fost „Orasul meu. Școala mea”. Prin intermediul numeroaselor materiale pregătite de către elevi, profesorii au prezentat orașele și școlile din țările partenere, au discutat despre asemănările și deosebirile dintre sistemele de învățământ. La aceste prezentari au avut ocazia să asiste și elevii și profesorii din școala gazdă.
Pe parcursul acestor zile, agenda a fost bogată: vizite de lucru la Tiistila School, școala gazda din Espoo, vizită la o grădiniță din Espoo, vizită la Sindicatul Învățământului din Helsinki, ședinte de lucru cu profesorii din țările partenere.
În cadrul întâlnirii cu elevii finlandezi, am făcut schimb de felicitări de Crăciun, realizate de către elevii noștri pentru copiii din această școală, am cântat colinde în mai multe limbi străine, i-am învățat câteva cuvinte în limba română, le-am răspuns tuturor întrebărilor și curiozităților legate de țara noastră.
O zi specială la școala din Espoo a fost sărbătorirea Zilei Naționale a Finlandei. Astfel, am asistat la ceremonia de înălțare a drapelului finlandez alături de toți elevii și profesorii școlii Tiistila. Sărbătoarea națională a fost marcată printr-un program artistic pregătit de elevii școlii, alături de comunitatea locală.
Toți profesorii participanți la întâlnirea de proiect din Finlanda au manifestat un interes deosebit privind secretul funcționării sistemului de învățământ finlandez atât de apreciat în lume. Directoarea școlii gazdă și reprezentantul Sindicatului finlandez din Învățământ ne-au prezentat aspectele esențiale și au răspuns întrebărilor adresate.
În vederea familiarizării participanților cu unele valori reprezentative ale culturii finlandeze, au avut loc vizite de studiu în centrul orașului Helsinki, precum și participarea la un concert de muzică religioasă la Biserica Mikael Agricola.
Următoarea întâlnire din cadrul proiectului Comenius „Unity through diversity” va avea loc în luna aprilie 2013 în Croația, iar în luna mai 2013, așteptăm reprezentanții țărilor implicate să sosească în România.
Proiectul este realizat cu sprijinul financiar al Comisiei Europene în cadrul Programului Sectorial Comenius al Programului de Învățare pe tot Parcursul Vieții. Toate informațiile pe care le furnizăm reprezintă responsabilitatea exclusivă a echipei de proiect, iar Agenția Națională pentru Programe Comunitare în Domeniul Educației și Formării Profesionale și Comisia Europeană nu sunt responsabile pentru modul în care este folosit conținutul acestor informații. (Violeta Roman)
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Întâlnire de proiect în Finlanda.

Trimite email
joi, 18 decembrie 2025 la 03:23:25 Ora standard a Europei de Est