Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

În vizită la Teatrul „Regina Maria”

În cadrul proiectului „Micii artiști”

În vizită la Teatrul „Regina Maria”

Marți, 27 noiembrie 2012, elevii clasei a IV-a de la Școala Gimnazială „Ion Bogdan” (structură a Școlii Gimnaziale Nr. 11), însoțiți de dna înv. Paula Zaha au fost în „vizită de lucru” la Teatrul „Regina Maria” din Oradea.

Vizită de lucru pentru că activitatea este înscrisă în calendarul proiectului „Micii artiști”, proiect prin care se urmărește dezvoltarea și promovarea unui parteneriat educativ viabil și eficient în comunitatea locală, prin derularea unor activități extraccuriculare, creșterea gradului de implicare a elevilor în activități de educație culturală, pe parcursul a patru ani, 2012-2016, organizarea unor activități culturale și participarea la activități artistice în parteneriat.
La teatru, copiii au fost întâmpinați de d-na Mirela Lupu, actriță a Teatrului „Regina Maria”, o gazdă primitoare ce i-a condus pe cei mici în lumea magică a teatrului. Încă de la intrarea în foaier, copiii au fost impresionați de ornamentele spectaculoase despre care au aflat că sunt îmbrăcate în foiță de aur, la fel ca peste tot în clădirea teatrului. Sala de spectacole, cu roșul scaunelor și al mochetei, cu lojele primitoare și candelabrele uriașe i-a lăsat cu gura cascată pe micuți. Au fost apoi invitați pe scenă, unde dna Mirela le-a dat explicații despre sufleor, fosă, pantaloni, curte, grădină, culise și rolul instalațiilor văzute de copii acolo. O surpriză deosebită a venit de sus: a început să ningă pe scenă! Ninsoarea artificială i-a bucurat nespus pe copii! A urmat vizita în cabinele actorilor, „locul în care aceștia intră în pielea personajului pe care urmează să-l interpreteze”, după cum a explicat dna Mirela. Cu maximă încântare au intrat copiii în lojele de la etaj unde s-au simțit „ca-n filme”, s-a exprimat o fetiță. Au urcat și la balcon pentru că au dorit să vadă totul de la mare înălțime.
În discuția relaxantă ce a urmat, dna Mirela Lupu le-a povestit copiilor, cu multă răbdare, despre istoricul teatrului dar și despre drumul pe care-l parcurge o piesă de teatru de la castingul pentru alegerea actorilor, la prima lectură a textului, munca asiduă a actorilor, repetiții și până la seara magică a premierei, despre munca depusă de nenumărați oameni din spatele scenei – tâmplari, croitori, mașiniști, electricieni etc. până la inginerii de sunet, de lumini și bineînțeles, regizor. La final, elevii au discutat și despre regulile de comportare civilizată într-o sală de teatru, ținută vestimentară și limbaj. De acum încolo, cu siguranță, de câte ori vor viziona o piesă de teatru, copiii vor privi cu totul altfel ceea ce văd și vor ști să aprecieze mult mai bine munca actorilor și artiștilor.
Chiar dacă cei mai mulți dintre elevi nu erau pentru prima dată într-un teatru, acum au învățat mult mai multe lucruri. Urmează ca ei înșiși să pună în scenă o piesă pentru Sărbătoarea Crăciunului, unde vor încerca să folosească cât mai multe dintre sfaturile primite. (Paula Zaha)

Trimite email
sâmbătă, 6 decembrie 2025, 08:16:00 Ora standard a Europei de Est