Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Drepturile copilului, promovate de către studenți în școlile din mediul rural din județul Bihor

Pagini speciale PractiPASS

Drepturile copilului, promovate de către studenți în școlile din mediul rural din județul Bihor

În perioada octombrie 2012 - mai 2013, în școlile din 20 de comune din județul Bihor, se desfășoară campania de informare - Drepturile copilului.

În această campanie sunt implicați 32 de studenți și 6 cadre didactice de la Facultatea de Științe Socio-Umane, Universitatea din Oradea. Activitatea este organizată în cadrul proiectului „Programul de practică pentru studenți: Protecția copilului – de la teorie la practică” (PractiPASS) și are ca scop aplicarea de către studenți, în mediu real, diferit de metoda clasică de practică, în special fără sprijinul tutorilor, a  unor proceduri orientate spre protecția copilului.
Broșura „Povestea drepturilor copilului”
Cu sprijinul cadrelor didactice, studenții au realizat broșura „Povestea drepturilor copilului”. Materialul informativ prezintă principalele drepturi ale copiilor, expuse sub forma unor povești care fac referire la situații concrete de încălcare sau de respectare a unui drept. Broșura de informare este distribuită tuturor elevilor și cadrelor didactice din școlile selectate pentru campania de informare. În cadrul activității au fost selectate școlile din 20 de comune din județul Bihor și satele aferente acestora. Campania de informare vizează elevii din clasele a IV-a și este planificată sub forma unor lecții, sesiuni de informare care sunt susținute de către studenți, sub supervizarea cadrelor didactice.
După încheierea campaniei de informare în luna mai 2013, studenții vor fi responsabilizați în vederea elaborării unui ghid de bune practici în protecția socială a copiilor din mediul rural. Specificul acestui material rezidă în fapul că el va fi un instrument creat de către studenți pentru studenți.
Până în prezent au fost realizare întâlniri cu elevii și cadrele didactice din școlile din localitățile Sîntandrei, Tileagd, Bălaia, Tilecuș, Ineu, Oșorhei, Alparea, Hidișelu de Sus, Husasău de Criș, Botean, Mierlău, Sântelec, Drăgești, Goila, Dicănești, Tășad, Sâmbăta, Răbăgani, Nojorid, Leș și Livada.
Impact și feedback pozitive
În general, activitatea se bucură de un feedback pozitiv din partea elevilor și învățătorilor din mediul rural. Studenții și cadrele didactice au fost impresionați de participarea elevilor la întâlniri, de interesul și implicarea activă a acestora în activitate.
Activitatea are un impact pozitiv atât din perspectiva informațiilor comunicate cu ocazia lecțiilor susținute în școli, dar și din punctul de vedere al inițierii colaborării cu învățătorii din mediul rural, ale căror experiență, opinii și perspective prezentând un real interes pentru continuarea activității din cadrul proiectului, dar și a activității academice desfășurate în cadrul Facultății de Științe Socio-Umane. Totodată, rezultatele acestei campanii de informare se regăsesc la nivelul întregii comunități, care beneficiază la rândul ei de informațiile transmise prin intermediul comunicării directe cu elevii și al materialului informativ diseminat acestora.
Gânduri și impresii
„În momentul în care m-am înscris în acest proiect nu credeam că o să îmi aducă satisfacție sau că o să mă facă să reflectez asupra ideii de a lucra în învățământ, dar chipurile copiilor din sala de clasa, pe care se citește ,,vrem ceva nou”, te îndeamnă nu doar să apreciezi această meserie, dar și să îți dorești să o practici. Prin realizarea materialului didactic, necesar predării, deja ne imaginam reacțiile copiilor și astfel am reușit să îl facem cât mai accesibil. Când am pășit la ei în clasă și ne-au văzut, fețele lor s-au luminat, aveau și emoții, dar erau și curioși să vadă ce surprize avem pentru ei. Fiecare moment al predării a fost savurat de elevi cu intensitate, iar pentru noi fiecare zâmbet de-al lor și fiecare expresie că au înțeles ce sunt și care sunt ,,DREPTURILE COPILULUI” a însemnat o confirmare că munca noastră a fost răsplătită, că obiectivele campaniei de informare au fost îndeplinite cu succes și cel mai important lucru că ei au rămas cu ceva din experiența trăită. La final, pentru a ne demonstra că le-a plăcut ne-au spus în cor: ,,Vă mai așteptăm pe la noi!” A fost o experiență pe care nu o vom uita, care ne-a reamintit de copilăria noastră și de faptul că este important să îți cunoști drepturile”. (Ioana - studentă la specializarea Psihologie)
„Chiar dacă inițial am avut o reținere cu privire la prezentarea drepturilor copilului, ținând cont că am renunțat la a parcurge modulul pedagogic, am fost impresionată de modul în care copiii s-au implicat, de curiozitatea de care au dat dovadă, de cunoștințele pe care le-au avut și de bucuria cu care ne-au primit. În localitățile în care am fost prezenți, feed-back-ul a fost unul neașteptat de pozitiv. Pot să afirm că activitatea mi-a produs mulțumire și a fost o experiență utilă în relaționarea cu copiii”. (Monica - studentă înscrisă la master)
„Îl cam uitasem pe Duiliu Zamfirescu (nici nu știu dacă se mai studiază în școală), dar simt nevoia să-l parafrazez, aducând în atenția celor interesați de această problematică, o viziune idilică, dar totuși realistă a ceea ce este astăzi școala din mediul rural.
Prezentă, prin natura împrejurărilor, în mai multe școli din comunele Drăgești și Hidișelul de Sus, m-am lăsat cuprinsă de nostalgia ciclului primar parcurs într-un sat din zona Beiușului, a celor doi dascăli (soț și soție) Munteanu Petru și Munteanu Elena, care schimbau anual clasele la care predau, fiind oarecum specializați pentru clasele I-III, respectiv II-IV. Le datorez celor doi cunoștințe și deprinderi fundamentale de muncă intelectuală, cum ar fi ortografia limbii române, calculul mintal sau dragostea de lectură.
Probabil că la fel vor vorbi sau vor scrie, peste mulți ani, măcar unii dintre elevii pe care i-am văzut în ultimele luni cu ochii ațintiți asupra învățătoarelor din cele două comune, al căror nume doresc să-l amintesc într-un gest de admirație pentru munca lor, dar și de solidaritate față de profesia nobilă de învățător: Moza Elena, Buda Maria, Bala Emilia, Perțe Andreea, Cuc Florica, Jarca Florina, Sârbu Mirela, Iovan Ioana, Creț Alina.
Cu ocazia participării la campania de informare cu privire la drepturile copilului, am avut bucuria de a constata deschiderea primarilor și a asistenților sociali din cele două comune, a directorilor de școli și învățătoarelor pentru colaborare în cadrul proiectului, o colaborare benefică, deopotrivă pentru inițiatori, cât și pentru beneficiari. Noi, reprezentanții Universității din Oradea, profesori și studenți, am luat contact cu problemele și cu realizările școlilor din mediul rural, reprezentanții școlilor și primăriilor au avut o întâlnire interesantă, spunem noi, cu problematica drepturilor copiilor expusă de studenți. S-a stabilit și o formă de comunicare interinstituțională, pe viitor, în vederea găsirii de noi activități comune, de dezbatere a unor probleme de interes pentru ambele părți, de soluționare a unor situații care țin de atribuțiile instituțiilor implicate sau de mijlocire a accesului la specialiști din diferite domenii pentru rezolvarea unor probleme specifice copiilor din mediul rural.
Sper ca broșurile cuprinzând drepturile copilului, frumos ilustrate, realizate de către studenți și dăruite copiilor din școlile vizitate, să rămână pentru ei ca o amintire frumoasă a acestei activități și, de ce nu, o punte peste timp, până când ei înșiși vor deveni studenți”. (cadru didactic la Facultatea de Științe Socio-Umane).
PractiPASS
Este vorba despre activități organizate în cadrul proiectului PractiPASS - Programul de practică pentru studenți: Protecția copilului – de la teorie la practică” (PractiPASS), proiect cofinanțat din Fondul Social European prin Programul Operațional Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane 2007-2013, Contract: POSDRU 90/2.1/S/61957
Partenerii proiectului
Partenerii Facultății de Științe Socio-Umane sunt: Direcția Generală de Asistență Socială și Protecția Copilului Bihor, Administrația Socială Comunitară Oradea, Fundația Română pentru Copii, Comunitate și Familie - Biroul Operațional Oradea, Centrul Școlar pentru Educației Incluzivă nr. 1 Oradea, Universitatea din București - Facultatea de Sociologie și Asistență Socială, Direcția Generală de Asistență Socială și Protecția Copilului Sector 1 București, Direcția Generală de Asistență Socială și Protecția Copilului Sector 3 București, Fundația „Copii în Dificultate” București, Școala Specială nr. 7 București, Universitatea „Aurel Vlaicu” din Arad - Facultatea de Științe ale Educației și Asistență Socială, Direcția Generală de Asistență Socială și Protecția Copilului Arad, Consiliul Local al Municipiului Arad - Direcția de Dezvoltare și Asistență Comunitară, Fundația Creștină R.C.E. Speranța Copiilor Arad.
Manager de proiect - prof. univ. dr. Floare Chipea, Universitatea din Oradea
Persoană de contact - cercetător științific Sorana Săveanu, director de promovare
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Drepturile copilului, promovate de către studenți în școlile din mediul rural din județul Bihor.

Trimite email
sâmbătă, 20 decembrie 2025 la 00:36:10 Ora standard a Europei de Est