Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

În întâmpinarea Nașterii Domnului

La Școala Gimnazială „Dimitrie Cantemir”

În întâmpinarea Nașterii Domnului

La Școala Gimnazială „Dimitrie Cantemir” din Oradea elevii, cadrele didactice și invitații lor s-au pregătit cum se cuvine pentru întâmpinarea Nașterea Domnului.

În acest sens, dna profesoară de religie Nichita Diana a organizat și desfășurat un proiect tematic intradisciplinar cu o durată de cinci săptămâni, cu tema „Bucuria Crăciunului”. Activitățile din cadrul proiectului au început în 12 noiembrie (în prima săptămână din Postul Crăciunului) și s-au derulat până în 19 decembrie (ultima săptămână din Postul Crăciunului). Activitățile sunt menite să evidențieze bucuria Nașterii Domnului; ele s-au desfășurat în parteneriat cu Biserica Tei din Oradea, reprezentată de părintele paroh Balotă Dragomir. Biserica are hramul „Nașterii Maicii Domnului”. Școala Gimnazială „Dimitrie Cantemir” a încheiat un acord de parteneriat cu Biserica Tei, acord în baza căruia cele două instituții colaborează în derularea activităților educative extracurriculare cu caracter moral-religios. Conducerea unității școlare își aduce contribuția în derularea activităților, precum și cadrele didactice și elevii unității furnizoare de educație.
Prin astfel de acțiuni intradisciplinare se urmărește stimularea interesului copiilor pentru înțelegerea și păstrarea tradițiilor legate de Sfânta Sărbătoare a Nașterii Domnului. Toți elevii școlii sunt implicați în activități, de la cei mici (clasa pregătitoare) la cei mari (clasele de a VII-a și a VIII-a).
Prima activitate din cadrul proiectului a marcat începutul Postului Crăciunului și s-a numit „Postul creștin și sănătatea alimentară”. S-a desfășurat în data de 23 noiembrie 2012 și a urmărit explicarea importanței postului pentru creștini, în general și pentru micii creștini în mod special; argumentarea legăturii dintre post – rugăciune – milostenie; conștientizarea efectelor pozitive ale postului, efectele pozitive ale unei alimentații sănătoase. Dna profesor Diana Nichita le-a reamintit elevilor de perioada postului creștin. Apoi, părintele paroh Balotă Dragomir le-a vorbit elevilor din clasele a VII-a A și B   despre importanța postului, învățătura creștină despre post, beneficiile postului; tema a fost abordată din punct de vedere interdisciplinar și intradisciplinar. La final s-au tras concluzii referitor la tema discutată – să mâncăm de post, să mâncăm sănătos, să facem fapte bune și rugăciune stăruitoare; totodată s-a subliniat și importanța unei alimentații sănătoase.
 „Bucuria Crăciunului”
În cadrul acestui proiect tematic s-au derulat câteva activități educative, precum: „Crăciunul în literatura română și universală” (28 noiembrie 2012), „Sărbători și tradiții de iarnă” (5 decembrie 2012). Elevii clasei pregătitoare au realizat împreună cu colegii lor din clasele I și a II-a podoabe și felicitări pentru pomul de Crăciun (14 decembrie 2012). Elevii din clasa a II-a C, de la Ansamblul folcloric „Mugurelul”, conduși de prof. Doina Lung, i-au colindat pe colegii lor din clasa pregătitoare (învățător, prof. Dobai Mihaela).
În ultima săptămână a activităților („Crăciunul reflectat în lucrările copiilor” – creații literare și plastice”; 18 decembrie 2012), elevii au redactat texte scurte în care au evidențiat importanța Nașterii Domnului pentru creștini; tema Nașterii Domnului a fost  redată și în desene/picturi. (prof. Nichita Diana Simona)

Trimite email
marți, 9 decembrie 2025 la 17:31:51 Ora standard a Europei de Est