Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Ședința Senatului universitar de luni, 17 decembrie

Comisia de Relații Internaționale și Interne informează

Ședința Senatului universitar de luni, 17 decembrie

În ultima sa ședință din acest an, Senatul Universității din Oradea a avut pe ordinea de zi „subiecte” dintre cele mai diverse și relevante pentru comunitatea academică...

...de la informarea asupra primei etape a vizitei de evaluare instituțională inițiată de Asociația Universităților Europene (6-7 decembrie 2012), aprobarea Statutului studenților reprezentanți în Senat și a rapoartelor de autoevaluare a unor programe de studii în vederea înaintării lor către ARACIS, până la avizarea unor comisii de doctorat, cadre didactice asociate, taxe de școlarizare (pentru domeniul Arte Vizuale), respectiv reconsiderarea salarizării personalului didactic angrenat în proiectele în care se derulează activități de predare.
Detaliem subiectele de interes mai larg dezbătute și aprobate luni (17 decembrie 2012) de către membrii senatului universitar.
Senatul Universității din Oradea a aprobat cu patru abțineri contractarea unei linii de finanțare de 5.000.000 de lei pentru acoperirea plăților curente, în principal salarii pentru norma de bază, respectiv utilități. Garantarea liniei de finanțare se realizează prin instituirea ipotecii asupra imobilului în care se află sediul Facultății de Medicină. Rectorul Universității, prof.univ.dr.ing. Constantin Bungău, a fost împuternicit de către membrii senatului în vederea instituirii ipotecii, a semnării actelor necesare contractării liniei de finanțare și a asumării răspunderii pentru restituirea la termen a sumei.
Accesarea unei linii de finanțare în limita fondului de salarii pentru o lună este determinată de întârzierile înregistrate la rambursarea cheltuielilor de către autoritățile finanțatoare în cazul proiectelor POSDRU și HURO finanțate din fonduri externe nerambursabile. Sumele împrumutate pentru proiectele aflate în derulare la jumătatea lunii decembrie sunt de circa 18.100.000 lei. Totodată, proiectele HURO cu termen de finanțare în această lună presupun efectuarea unor plăți de circa 5.500.000 lei până la sfârșitul anului în curs. Acestor cheltuieli li s-ar mai adăuga 310.000 lei reprezentând plățile obligatorii pentru proiectele PN cu termen de raportare în decembrie 2012.
„Nu ne putem permite să blocăm cercetarea. Cu certitudine în conturile Universității vor intra în această perioadă venituri din diverse surse. Este dificil să estimăm ordinul de mărime al acestora. Pentru a nu ne găsi în imposibilitatea de a putea plăti sumele prevăzute pentru proiectele aflate în curs de finalizare sau cu termen de raportare în această lună, am decis să contractăm linia de finanțare respectivă. Sper să avem și  șansă  în mediul bancar. Pentru noi, constituirea unui „fond de rulment” pentru cercetare este esențială în acest moment. În plus, dacă vom izbuti să contractăm cele 5.000.000 de lei, nimeni nu ne obligă să le cheltuim decât cu maximă chibzuință și în limita necesarului”, a precizat în intervenția sa rectorul instituției, invitat la ședința Senatului universitar.
Regulamentul de Organizare și Funcționare a Senatului Universității din Oradea a fost actualizat pe baza concluziilor unor analize a activității acestui for de deliberare și de decizie în perioada scursă din primul său mandat, stabilit în conformitate cu Legea Educației Naționale. Dintre articolele care au cunoscut ajustări, reține atenția cel referitor la prezența la ședințele Senatului (art. 31). În noua sa formă, acest articol elimină posibilitatea participării unor delegați la ședințe în locul titularilor, apreciindu-se că în acest mod va fi întărită răspunderea membrilor față de prezența lor la activitatea în plen a Senatului.
Prof.univ.dr. Ion Simuț a fost numit director al Școlii Doctorale Filologie, după ce în perioada septembrie 2011 – 30 iunie 2012 a asigurat interimatul, cumulând în răstimpul menționat această funcție cu cea de decan al Facultății de Litere.
Prof.univ.dr. Rodica Petrea este noul director al Școlii Doctorale Geografie, în urma demisiei prof.univ.dr. Alexandru Ilieș, decanul Facultății de Geografie, Turism și Sport.
După ideea unificării acestor școli în Școala Doctorală Interdisciplinară, Consiliul pentru Studiile Universitare de Doctorat a decis revenirea la funcționarea a șase școli doctorale în cadrul Universității din Oradea. În ședința de luni, Senatul a aprobat includerea programului de Studii Postdoctorale „Transferul de cunoștințe în domeniul tehnologiilor societății informaționale și dezvoltarea de produse și procese”, dezvoltat într-un proiect POSDRU, în cadrul Școlii Doctorale în domeniul Inginerie Electrică.
Senatul Universității din Oradea a aprobat, la inițiativa prof.univ.dr. Alexandru Ilieș, o completare la Procedura privind perfectarea, gestionarea și valorificarea resurselor obținute din contracte de cercetare-dezvoltare-inovare. Modificarea procedurii permite ca personalul didactic angrenat în proiecte în care se derulează activități de predare să beneficieze de tarife pentru plata cu ora încadrate la limita maximă, cu condiția ca aceste cheltuieli să nu depășească bugetul proiectului. Până acum, salarizarea activităților de acest gen se realiza la limita inferioară a grilei. Membrii senatului universitar au decis ca măsura adoptată să fie aplicată tuturor categoriilor de proiecte și nu doar pentru cele din categoria HURO, cu condiția expresă ca în acestea să se desfășoare activități de predare.
Senatul Universității din Oradea a aprobat luni solicitările a 9 doctoranzi de întrerupere cu un an a ciclului de studii doctorale și prelungirea cu 1-2 ani a perioadei de studii pentru 103 doctoranzi. Motivele invocate de doctoranzi sunt de la cele de ordin medical, familial, financiar sau timpul redus pentru cercetare din cauza obligațiilor profesionale, până la dificultăți de documentare, necesitatea acordării unui timp suplimentar pentru analiza, interpretarea și validarea rezultatelor unor cercetări de teren, cerința aprofundării unor cercetări și completarea unor secțiuni ale lucrărilor, decalaje în implementarea unor tehnici de lucru în țară ș.a.
Cu 29 de voturi „pentru”, 13 „împotrivă” și 4 abțineri, Senatul Universității din Oradea a aprobat prelungirea activității didactice după împlinirea vârstei de pensionare în ianuarie 2013 și menținerea calității de titular în semestrul al doilea al anului universitar în curs a conf.dr. Ioan Chelemen, din cadrul Facultății de Științe Socio-Umane, Departamentul de Științe ale Educației. Decizia legislativului universitar s-a fundamentat pe evaluările Consiliului de Administrație al Universității și ale Comisiei de specialitate a Senatului, pe raportul de analiză elaborat și avizat de Consiliul Facultății de Științe Socio-Umane, mai ales pe argumentele prezentate referitor la situația resurselor umane și capacitatea de susținere financiară a postului didactic în cauză.
Prof.univ.dr. Lia Pop, președintele Comisiei Relații Interne și Internaționale a Senatului Universității din Oradea

Trimite email
sâmbătă, 20 decembrie 2025 la 00:31:41 Ora standard a Europei de Est