Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
31 octombrie 2025

Pe 1 noiembrie are loc cel mai amplu eveniment educațional de robotică din România, dedicat elevilor pasionați de tehnologie, programare și inovație:
Finala Concursului Național de Robotică Nextlab.tech 2025 (P)
Sâmbătă, 1 noiembrie 2025, are loc la Palatul ASE din București, Piata Romana 6, finala Concursului Național de Robotică Nextlab.tech 2025. Noutatea acestei ediții este că elevii vor expune proiectele lor pentru public pe durata întregii zile, oferind vizitatorilor ocazia să descopere inovațiile lor în mod direct.
Concursul este organizat de Asociația ,,Clubul Informaticii Economice – CyberKnowledgeClub” (CKC), fondată de cadre didactice ale Facultății de Cibernetică, Statistică și Informatică Economică, ASE București, în parteneriat cu Colegiul Național ,,Sf. Sava” din București. Banca Comercială Română este sponsor principal la nivel național al acestui program, alături de care contribuie și compania SAP România si EdAstra Tech.
Sprijinul logistic este oferit de start-up-ul Nextlab.tech.
Nextlab.tech este cel mai mare concurs de robotică din România și este înregistrat în calendarul Ministerului Educației și Cercetării.
La acest eveniment educațional de robotică din România, dedicat elevilor pasionați de tehnologie, programare și inovație sunt așteptați sute de tineri din întreaga țară care își vor prezenta creațiile în cadrul probelor de Robotică Creativă, Robotică Sustenabilă și Verde, Line Follower și Labirint.
Participanții vor avea în continuare ocazia să își testeze roboții și să participe la sesiuni de jurizare organizate de specialiști din domeniul IT și educațional. Punctajele vor fi anunțate la finalul zilei, iar festivitatea de premiere se va desfășura a doua zi în format hibrid.
Vizitatorii sunt bineveniți să participe și să exploreze lumea fascinantă a roboticii educaționale.
Agenda finalei Concursului Național de Robotică Nextlab.tech 2025
Data: 1 – 2 noiembrie 2025
Locația: Academia de Studii Economice din București (ASE) – Piața Romană 6, et. 3-4, București 010552
Sâmbătă, 1 noiembrie 2025
8:00 –9:00 – Acces invitați și participanți / Deschiderea înscrierilor
9:00 – 9:30 – Festivitatea de deschidere (în AMFITEATRU I din clădirea Ion N Angelescu ASE)
9:30 – 10:00 – Pregătirea proiectelor pentru prezentare în zonele alocate de organizatori
10:00 – 13:00 – Jurizarea proiectelor (program specific în funcție de probă)
13:00 – 13:30 – Pauză de masă
13:30 – 17:00 – Jurizarea proiectelor (program specific în funcție de probă)
17:15 – Termen limită pentru depunerea contestațiilor

18:00 – Afișarea rezultatelor parțiale (la probele concursului)
18:00 – 18:45 – Organizarea și desfășurarea probelor de baraj
Duminică, 2 noiembrie 2025
10:00 – Afișarea rezultatelor finale pe site-ul oficial al concursului:
12:00 – Premierea participanților în format hibrid.
Vă așteptăm să fiți alături de tinerii inovatori care modelează viitorul roboticii în România!

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
6 mai 2025

Studenții, masteranzii și doctoranzii ar putea primi burse de studiu în străinătate, printr-un concurs național organizat de Ministerul Educației – proiect de Hotărâre de Guvern

Tinerii români interesați să studieze în afara țării ar putea să primească burse finanțate din bugetul de stat și din fonduri speciale ale Ministerului Educației și Cercetării, potrivit unui proiect de Hotărâre de Guvern pus în consultare publică. Bursele sunt destinate pentru licență, masterat, doctorat, dar și pentru cercetare sau cursuri de vară și vor fi acordate prin concurs național, prevede proiectul.
Fondul de burse „se poate constitui atât din sume de la bugetul de stat cât și din veniturile proprii ale Ministerului Educației și Cercetării provenite din procentul de 5% din încasările în valută aferente taxelor percepute de instituțiile de învățământ superior de stat de la studenții și cursanții străini”, este menționat în proiectul de hotărâre.
Bursele în străinătate pot acoperi, total sau parțial, cheltuielile cu taxele de școlarizare, cazare, hrană, întreținere în străinătate etc.
Potrivit notei de fundamentare, bursele vor fi disponibile pentru:
studii universitare complete și parțiale de licență, de masterat și de doctorat;
studii postuniversitare și postdoctorale;
stagii de cercetare/specializare;
stagii de formare postuniversitară și postdoctorală;
cursuri de vară.
Bursele se vor obține prin concurs național organizat de Ministerul Educației și Cercetării, iar regulamentul de concurs urmează să fie elaborat.
Numărul de luni de bursă, tipurile de bursă, domeniile pentru care se acordă bursele, precum și cuantumul bursei lunare, în euro, pe țări/pe tip de bursă se vor stabili anual prin ordin al ministrului Educației și Cercetării, care se publică în Monitorul Oficial al României.
Mai mult, „Ministerul Educației și Cercetării asigură o sumă necesară acoperirii
asigurării medicale, doar în cazul în care aceasta nu este acoperită de regulamentele
europene în vigoare, precum și transportul internațional din România până la locul de
stagiu și retur, o singură dată pe an universitar, dacă acesta nu este asigurat de partea
primitoare”, mai este menționat în documentul oficial.
Domeniile de interes pentru România, pentru care vor fi acordate bursele, sunt următoarele:
energie; bioeconomie; tehnologia informațiilor și a comunicațiilor; spațiu și securitate; mediu și schimbări climatice; eco-nano-tehnologii și materiale avansate; sănătate…

Ședința Senatului universitar de luni, 17 decembrie

Comisia de Relații Internaționale și Interne informează

Ședința Senatului universitar de luni, 17 decembrie

În ultima sa ședință din acest an, Senatul Universității din Oradea a avut pe ordinea de zi „subiecte” dintre cele mai diverse și relevante pentru comunitatea academică...

...de la informarea asupra primei etape a vizitei de evaluare instituțională inițiată de Asociația Universităților Europene (6-7 decembrie 2012), aprobarea Statutului studenților reprezentanți în Senat și a rapoartelor de autoevaluare a unor programe de studii în vederea înaintării lor către ARACIS, până la avizarea unor comisii de doctorat, cadre didactice asociate, taxe de școlarizare (pentru domeniul Arte Vizuale), respectiv reconsiderarea salarizării personalului didactic angrenat în proiectele în care se derulează activități de predare.
Detaliem subiectele de interes mai larg dezbătute și aprobate luni (17 decembrie 2012) de către membrii senatului universitar.
Senatul Universității din Oradea a aprobat cu patru abțineri contractarea unei linii de finanțare de 5.000.000 de lei pentru acoperirea plăților curente, în principal salarii pentru norma de bază, respectiv utilități. Garantarea liniei de finanțare se realizează prin instituirea ipotecii asupra imobilului în care se află sediul Facultății de Medicină. Rectorul Universității, prof.univ.dr.ing. Constantin Bungău, a fost împuternicit de către membrii senatului în vederea instituirii ipotecii, a semnării actelor necesare contractării liniei de finanțare și a asumării răspunderii pentru restituirea la termen a sumei.
Accesarea unei linii de finanțare în limita fondului de salarii pentru o lună este determinată de întârzierile înregistrate la rambursarea cheltuielilor de către autoritățile finanțatoare în cazul proiectelor POSDRU și HURO finanțate din fonduri externe nerambursabile. Sumele împrumutate pentru proiectele aflate în derulare la jumătatea lunii decembrie sunt de circa 18.100.000 lei. Totodată, proiectele HURO cu termen de finanțare în această lună presupun efectuarea unor plăți de circa 5.500.000 lei până la sfârșitul anului în curs. Acestor cheltuieli li s-ar mai adăuga 310.000 lei reprezentând plățile obligatorii pentru proiectele PN cu termen de raportare în decembrie 2012.
„Nu ne putem permite să blocăm cercetarea. Cu certitudine în conturile Universității vor intra în această perioadă venituri din diverse surse. Este dificil să estimăm ordinul de mărime al acestora. Pentru a nu ne găsi în imposibilitatea de a putea plăti sumele prevăzute pentru proiectele aflate în curs de finalizare sau cu termen de raportare în această lună, am decis să contractăm linia de finanțare respectivă. Sper să avem și  șansă  în mediul bancar. Pentru noi, constituirea unui „fond de rulment” pentru cercetare este esențială în acest moment. În plus, dacă vom izbuti să contractăm cele 5.000.000 de lei, nimeni nu ne obligă să le cheltuim decât cu maximă chibzuință și în limita necesarului”, a precizat în intervenția sa rectorul instituției, invitat la ședința Senatului universitar.
Regulamentul de Organizare și Funcționare a Senatului Universității din Oradea a fost actualizat pe baza concluziilor unor analize a activității acestui for de deliberare și de decizie în perioada scursă din primul său mandat, stabilit în conformitate cu Legea Educației Naționale. Dintre articolele care au cunoscut ajustări, reține atenția cel referitor la prezența la ședințele Senatului (art. 31). În noua sa formă, acest articol elimină posibilitatea participării unor delegați la ședințe în locul titularilor, apreciindu-se că în acest mod va fi întărită răspunderea membrilor față de prezența lor la activitatea în plen a Senatului.
Prof.univ.dr. Ion Simuț a fost numit director al Școlii Doctorale Filologie, după ce în perioada septembrie 2011 – 30 iunie 2012 a asigurat interimatul, cumulând în răstimpul menționat această funcție cu cea de decan al Facultății de Litere.
Prof.univ.dr. Rodica Petrea este noul director al Școlii Doctorale Geografie, în urma demisiei prof.univ.dr. Alexandru Ilieș, decanul Facultății de Geografie, Turism și Sport.
După ideea unificării acestor școli în Școala Doctorală Interdisciplinară, Consiliul pentru Studiile Universitare de Doctorat a decis revenirea la funcționarea a șase școli doctorale în cadrul Universității din Oradea. În ședința de luni, Senatul a aprobat includerea programului de Studii Postdoctorale „Transferul de cunoștințe în domeniul tehnologiilor societății informaționale și dezvoltarea de produse și procese”, dezvoltat într-un proiect POSDRU, în cadrul Școlii Doctorale în domeniul Inginerie Electrică.
Senatul Universității din Oradea a aprobat, la inițiativa prof.univ.dr. Alexandru Ilieș, o completare la Procedura privind perfectarea, gestionarea și valorificarea resurselor obținute din contracte de cercetare-dezvoltare-inovare. Modificarea procedurii permite ca personalul didactic angrenat în proiecte în care se derulează activități de predare să beneficieze de tarife pentru plata cu ora încadrate la limita maximă, cu condiția ca aceste cheltuieli să nu depășească bugetul proiectului. Până acum, salarizarea activităților de acest gen se realiza la limita inferioară a grilei. Membrii senatului universitar au decis ca măsura adoptată să fie aplicată tuturor categoriilor de proiecte și nu doar pentru cele din categoria HURO, cu condiția expresă ca în acestea să se desfășoare activități de predare.
Senatul Universității din Oradea a aprobat luni solicitările a 9 doctoranzi de întrerupere cu un an a ciclului de studii doctorale și prelungirea cu 1-2 ani a perioadei de studii pentru 103 doctoranzi. Motivele invocate de doctoranzi sunt de la cele de ordin medical, familial, financiar sau timpul redus pentru cercetare din cauza obligațiilor profesionale, până la dificultăți de documentare, necesitatea acordării unui timp suplimentar pentru analiza, interpretarea și validarea rezultatelor unor cercetări de teren, cerința aprofundării unor cercetări și completarea unor secțiuni ale lucrărilor, decalaje în implementarea unor tehnici de lucru în țară ș.a.
Cu 29 de voturi „pentru”, 13 „împotrivă” și 4 abțineri, Senatul Universității din Oradea a aprobat prelungirea activității didactice după împlinirea vârstei de pensionare în ianuarie 2013 și menținerea calității de titular în semestrul al doilea al anului universitar în curs a conf.dr. Ioan Chelemen, din cadrul Facultății de Științe Socio-Umane, Departamentul de Științe ale Educației. Decizia legislativului universitar s-a fundamentat pe evaluările Consiliului de Administrație al Universității și ale Comisiei de specialitate a Senatului, pe raportul de analiză elaborat și avizat de Consiliul Facultății de Științe Socio-Umane, mai ales pe argumentele prezentate referitor la situația resurselor umane și capacitatea de susținere financiară a postului didactic în cauză.
Prof.univ.dr. Lia Pop, președintele Comisiei Relații Interne și Internaționale a Senatului Universității din Oradea

Trimite email
luni, 3 noiembrie 2025, 10:03:50 Ora standard a Europei de Est

Poza zilei

Invitație BestMusic

Eros Ramazzotti va concerta, la
Laminor Arena, București,
miercuri, 22 aprilie 2026, ora 20.00 (acces de la 18.00).