Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Premierea câștigătorilor concursului de eseuri „Cartea care m-a impresionat”

Fii și tu voluntar!

Premierea câștigătorilor concursului de eseuri „Cartea care m-a impresionat”

Direcția Județeană pentru Sport și Tineret Bihor a derulat proiectul „Fii și tu voluntar”, proiect al cărui scop a fost stimularea voluntariatului în rândul tinerilor în general, inclusiv în ce privește promovarea lecturii, printre activitățile proiectului numărându-se și realizarea unui concurs de eseuri „Cartea care m-a impresionat”, precum și activități stradale de promovare a lecturii.

Prioritățile avute în vedere de acest proiect au fost dezvoltarea și diversificarea acțiunilor privind implicarea tinerilor în viața comunității, stimularea creativității tinerilor și a participării civice, sprijinirea de acțiuni specifice de voluntariat. Concursul s-a adresat elevilor din liceele județului Bihor; s-au înscris cu eseuri 115 elevi de la Colegiul Național Mihai Eminescu, Liceul Teoretic Aurel Lazăr, Colegiul Tehnic Alexandru Roman din Aleșd, Liceul Teoretic Lucian Blaga, Liceul Teoretic Onisifor Ghibu, Liceul Don Orione, Colegiul Național Samuil Vulcan din Beiuș, Colegiul Tehnic Ioan Ciordaș din Beiuș, Colegiul Național Octavian Goga din Marghita, Liceul Pedagogic Nicolae Bolcaș din Beiuș. Elevii au avut libertatea de a aborda oricare gen literar. Evaluarea eseurilor nu a trasat granițe între literatura pentru copii și adolescenți și literatura „grea”, pentru că a urmărit originalitatea eseurilor realizate de elevi, nu încadrarea critică a operelor citite. Opțiunile de lectură ale elevilor au fost variate, de la cărți ale copilăriei, precum Cireșarii, La Medeleni, romane de Jules Verne, până la filosoful Marcus Aurelius sau Faust de Goethe. Un loc special l-au avut romanele scriitoarelor Charlotte Bronte și Jane Austin, povestiri de E.A.Poe, romane de Paulo Coelho, dar și cărți din programa școlară citite acum cu o pasiune nouă, inspirată de libertatea de a scrie un eseu.
Premierea participantilor a avut loc joi, 20 decembrie 2012, la Centrul Pro Cariere. Au fost acordate 18 premii, câte 6 pentru fiecare nivel școlar (clasa a IX-a, a X-a și a XI-a). Jurizarea a fost făcută de către dna Dana Sala, conferențiar universitar doctor la Facultatea de Litere a Universității din Oradea. Doamna conferențiar a menționat că „evaluarea eseurilor nu a trasat granițe între literatura pentru copii și adolescenți și literatura „grea”, pentru că a urmărit originalitatea eseurilor realizate de elevi, nu încadrarea critică a operelor citite”.
Proiectul a fost organizat și derulat de Direcția Județeană pentru Sport și Tineret Bihor, fiind finanțat de Autoritatea Națională pentru Sport și Tineret prin Direcția Județeană pentru Sport și Tineret Bihor. (Daniela Băltățescu)
Premiile
La clasa a IX-a
Premiul I - Lele Lavinia IX C, C.T. Alexandru Roman Aleșd
Premiul II - Prahanca Diana IX C, CN Octavian Goga
Premiul III - Maior Georgiana, IXC, CN Octavian Goga
Mențiune I - Popa Georgiana,  IX C, CN Octavian Goga
Mențiune II - Mitra Jean Paul, IX A, Liceul Don Orione
La clasa a X-a
Pr. I - Iulia Bogdan, X C, Lic. P. N. Bolcaș Beiuș
Pr. II - Movilă Carmen, X C, C.T. Alexandru Roman, Aleșd
Pr. III - Mihnea Tudor Orjan, X A. C. T. Ioan Ciordaș Beiuș
Mentiune I - Malița Rebeca, X A, C.T. Alexandru Roman Aleșd
Mențiune II - Mihoc Alexandra, Lic. T. Onisifor Ghibu Oradea
Mențiune III - Tanc Bianca, X C, C.T. Al Roman Aleșd
La clasa a XI-a
Pr. I - Mihele George, XI A, Lic. Don Orione
Pr. II - Marius Bondar, XI B , Lic. T. Aurel Lazăr
Pr. III - Lăcătuș Alexandra, XI C, C. N. Mihai Eminescu
Mențiune - Taichiș Denisa, C.N. Samuil Vulcan Beiuș
Mențiune I - Marcela Bar, XIA, C.N. Samuil Vulcan Beiuș
Mențiune II - Þigan Ana Maria, XI A, Lic. T. Lucian Blaga.

Trimite email
joi, 18 decembrie 2025 la 00:07:20 Ora standard a Europei de Est