Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

„Cunoașterea și înțelegerea rolului psihologului în diferite organizații...”

Interviu cu dna lector univ. dr. Camelia Dindelegan

„Cunoașterea și înțelegerea rolului psihologului în diferite organizații...”

Deschidem prima pagina (filă) a lui 2013 cu interviul pe care l-am realizat recent cu doamna lector universitar doctor Camelia Dindelegan, de la Facultatea de Științe Socio-Umane a Universității din Oradea, Departamentul de Psihologie.

-Doamnă dr. Camelia Dindelegan, într-o conjunctură fericită, aveam să aflăm că la ora actuală aveți publicate vreo opt cărți, ceea ce nu e puțin lucru. Când v-a apărut prima carte?
-Prima carte am publicat-o în 2004; este vorba despre „Elemente de psihopatologie și psihologie clinică”. Ea a fost urmată de alte patru, în 2006, 2008 și 2010, publicate la Editura Universității din Oradea. Următoarea carte „Psihopatologie și psihologie clinică” (2012), ediția a II-a revăzută și adăugită (vol. I), a apărut la Editura Institutul European din Iași, iar ultimele două, la Editura Sper din București: „Incursiune în psihopatologie și psihologie clinică” (2012), „Scheme cognitive în depresie și alcoolism” (2012). Tot în 2012, mi-am propus și am reușit să public, împreună cu o colegă de la catedra de psihologie, articolul „The Young Cognitive Schema Qestionnaire-S2: reability, validity indicators and norms in a romanian clinical and non-clinical population”, în revista cotată ISI „Journal of Cognitive and Behavioral Psychotherapies”, vol. XII (2012), Nr. 2, September, pp 219-229.
-Schimbând registrul și intrând în domeniul manifestărilor științifice, ne-amintim de Conferința Națională a Psihologilor Școlari, ediția a III-a, desfășurată la Băile Felix, în noiembrie 2011, care avea să vă ofere motive de încântare...
-Într-adevăr, eu aveam motive reale de încântare, așa după cum ați precizat, pentru că la respectiva conferință națională participa și dl prof. univ. dr. Nicolae Mitrofan, decan al Facultății de Psihologie și Științele Educației, de la Universitatea din București, care mi-a fost îndrumator de doctorat.
-Dar să revenim la bilanțul nostru. Care ar fi cele mai importante manifestări științifice la care ați participat în anul care tocmai s-a încheiat?
-Două ar fi evenimentele mai importante, ambele desfășurate în luna mai; e vorba de conferința din 10 mai, cu tema „Economia și realitățile psihologice ale lumii contemporane”, organizată de Facultatea de Drept și Științe Economice din cadrul Universității Agora, iar două săptămâni mai târziu, în perioada 25-27 mai, aveam să particip la Congresul Internațional de Psihologie „Cercetarea modernă în psihologie” de la Sibiu, cu două lucrări: „The Influences of nonadaptative cognitive schemes on alcohol related disorders” și „Studiu comparativ privind schemele cognitive dezadaptative ale persoanelor cu tulburare depresivă și persoane nonclinice vs persoane diagnosticate cu tulburare de dependență etilică”, lucrări publicate în extenso în volumele congresului.
-Mult mai numeroase au fost însă manifestările organizate pentru informarea și implicarea tinerilor, nu neapărat studenți, după câte știm.  
-Așa este. În luna martie, am organizat o masă rotundă în comuna Cărpinet, prilej cu care le-am prezentat tinerilor din mediul rural specializarea Psihologie din cadrul Facultății de Științe Socio-Umane; în lunile mai – iunie, cu ocazia târgului de ofertă școlară, organizat la Colegiul Național „Mihai Eminescu” din Oradea, am prezentat specializarea Psihologie din cadrul Facultății de Științe Socio-Umane. În 23 mai, am organizat o masă rotundă la S.C.Romeur, privind problemele legate de gândirea irațională din perspectiva agentului economic, cât și a clientului, precum și tehnici de a face față stresului. În iunie, la Spitalul de Psihiatrie Nucet, am avut o masă rotundă cu tema „Instrumentele psihologice utilizate în procesul de evaluare clincă”; în luna noiembrie am organizat o masă rotundă în cadrul Spitalului Municipal „Ep. N. Popoviciu” din Beiuș, privind „Importanța psihodiagnosticului și evaluării psihologice și relevanța psihoterapiei în spitale”; tot în noiembrie, am avut o dezbatere la Spitalul de Psihiatrie și Măsuri de Siguranță Ștei privind importanța psihologului clinician în spital.
Sunt acțiuni concertate care au avut un scop bine definit: cunoașterea și înțelegerea rolului psihologului în diferite organizații, spitale, școli, firme sau alte instituții. 
-Ne-am întâlnit la inaugurarea Laboratorului de psihologie și terapii nemedicamentoase, dar și mai des la Spitalul Clinic Municipal „Dr. Gavril Curteanu”.
-Aceasta pentru că îmi desfășor activitatea didactică, atât laboratoarele, cât și practica de specialitate cu studenții, în cadrul Secției de Psihiatrie a Spitalului Clinic Municipal „Dr. Gavril Curteanu” din Oradea; din anul 2001, lucrez în acest spital ca psiholog clinician, iar din 2009 coordonez activitatea Laboratorului de psihologie și terapii nemedicamentoase.
-În încheierea discuției noastre, am dori să punctați câteva dintre proiectele anului 2013.
-Chiar peste două zile, joi, 10 ianuarie, voi susține o conferință la Universitatea Partium, cu tema „Dependența de jocurile de noroc – compulsive și patologice”, în fața studenților de la specializările asistență socială și sociologie; în 23-24 martie 2013, am fost invitată la București, să susțin un workshop în cadrul Conferinței Internaționale de Psihoterapie Experiențială și Dezvoltare Personală Unificatoare „Interconexiuni creative în psihoterapie, psihologie clinică, educație și optimizare umană”, ediția a IV-a, ocazie cu care Societatea de Psihoterapie Experiențială Română (Institutul SPER) dorește să facă lansarea celor două cărți ale mele, scoase la Editura Sper. Doresc apoi să desfășor o activitate interactivă, să aduc față în față masteranzii și studenții din anul III. Sper să nu ratez nici în acest an Congresul Internațional de la Sibiu, iar în toamnă catedra noastră va organiza cea de-a IV-a ediție a Conferinței  Naționale a Psihologilor Școlari. Dar, cu siguranță, voi avea parte și de alte manifestări științifice pe domeniul psihologie clinică și psihoterapie...
-Vă mulțumim pentru interviu și vă urăm realizarea tuturor proiectelor!
Ovidiu DAN

Trimite email
sâmbătă, 20 decembrie 2025 la 00:33:40 Ora standard a Europei de Est