Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

La Liceul cu Program Sportiv „Bihorul”, cu drag și dor de Eminescu

Pătruși de genialitatea Poetului

La Liceul cu Program Sportiv „Bihorul”, cu drag și dor de Eminescu

Pe 17 ianuarie 2013, elevii Liceului cu Program Sportiv „Bihorul” au marcat încheierea activităților dedicate aniversării a 163 de ani de la nașterea poetului nepereche, Mihai Eminescu, printr-un program literar-artistic, intitulat „Mihai Eminescu - centrul spiritualității românești”.

Inițiate și atent supravegheate de dna profesor Geogeta Susa, consilierul educativ al liceului nostru, activitățile propuse au stârnit interesul tuturor: de la prichindeii clasei I, până la liceenii versați în mirificul univers eminescian. Astfel, celor iscusiți în a trasa cu penelul multitudinea de culori le-a revenit misiunea, incurajați de dnele prof. Negru Emilia și Pleșca Gabriela, de a organiza o expoziție cuprinzând peisaje inspirate din poeziile poetului. Piesa de rezistență a constituit-o spectacolul literar-artistic în sine, o întrepătrundere de muzică, interpretare scenică și spontaneitate. Melosul a fost bine reprezentat de corul școlii, îndrumat de dna prof. Bora Aurelia, care a redat cu sensibilitate și emoție cântecele pe versurile nemuritoarelor creații: O, rămâi ..., Sara pe deal, Mai am un singur dor. N-au lipsit nici provocările, spiritul de competiție, impregnat fiecărui sportiv de performanță, angrenându-i pe elevi într-o cursă a prezentărilor PowerPoint. Startul l-au dat elevii clasei a V-a A (diriginte, prof. Laurențiu Carmen), care pasionați de tehnică, muzică, lectură și geografie, au conceput un material intitulat „Spațiul real și imaginar al peregrinărilor eminesciene prin țară și străinătate”. Mentori în demersul lor le-au fost profesorii de geografie Crișan Ancuța și Bocoi Roland. Ștafeta a fost preluată de colegii mai mari din clasa a X-a B (diriginte, prof. Cozac Florina), prin reprezentanții lor (Gabor Paula și Zembrea Darius), temeinic antrenați de dra prof. Ursuțiu Lavinia. Materialul a înglobat date privind copilăria, studiile, perioadele creatoare ale poetului, dovedindu-se a fi o adevărată lecție în sine. Un grup alcătuit din elevii claselor a VI-a A (Marian Mihaela, Manci Nicolae, Lakatos Samuil, Rotar Alexandru) și a VIII-a B (Mihuț Rareș – diriginte, prof. Szucs Tunde) a impresionat audiența prin talentul actoricesc, revelat prin dramatizarea poemului „Luceafărul”. Foarte aproape de finiș au fost elevii din clasele a IX-a B (Sarca Cătălin – diriginte, prof. Korodi Ibolya) și a X-a A (Pențe Răzvan, Spehuța Claudiu, David Florin, Sebi Octavian – diriginte, prof. Benea Livia). Coordonați de doamnele prof. de limba română, Siladi Violeta și Ardelean Rodica, aceștia au readus în centrul atenției atmosfera din interiorul redacției ziarului „Timpul”, de pe la 1883, făcând cunoscută și ipostaza de gazetar infocat a poetului Mihai Eminescu. Spectacolul a demonstrat că oricând și oriunde, Eminescu și-a câștigat un loc în sufletele acestor ființe inocente. (A. R.)
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: La Liceul cu Program Sportiv „Bihorul”, cu drag și dor de Eminescu.

Trimite email
luni, 15 decembrie 2025 la 23:07:59 Ora standard a Europei de Est