Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
22 decembrie 2025

SURSE: Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării / Marilen Pirtea – în pole position pentru a prelua portofoliul


Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării, potrivit surselor Edupedu.ro.
Rectorul Universității de Vest din Timișoara, Marilen Pirtea, este cotat cu cele mai mari șanse de a prelua portofoliul cel mai dur lovit de măsurile de austeritate aplicate deja prin Legea Bolojan și cu un dosar fierbinte pe masă, și anume controversata programă de limbă română ce readuce cronicarii spre a fi studiați de elevii de 14-15 ani, la clasa a IX-a.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

„Colțul micului pieton” – un nou proiect educativ

Luni, la Lic. T. „Onisifor Ghibu”

„Colțul micului pieton” – un nou proiect educativ

Polițiștii Compartimentului de Analiză și Prevenire a Criminalității din cadrul Inspectoratului de Poliție Județean Bihor, împreună cu Primăria Oradea, Inspectoratul Școlar Județean Bihor și Asociația Română pentru Protejarea și Respectarea Drepturilor Victimelor din Evenimente Rutiere au lansat luni (21 ianuarie 2013), în sala festivă a Liceului Teoretic „Onisifor Ghibu”, proiectul educativ preventiv „Colțul micului pieton”.

Noul proiect educativ va fi derulat de polițiștii de prevenire împreună cu elevi din opt instituții școlare orădene: liceele teoretice „Onisifor Ghibu” și „Lucian Blaga”, precum și școlile gimnaziale: „Nicolae Bălcescu”, „Avram Iancu”, „Dacia”, „Octavian Goga”, „Dimitrie Cantemir” și Școala Gimnazială Nr. 16.
La festivitatea de lansare a proiectului au onorat cu prezența, alături de inițiatori și organizatori, reprezentanți ai partenerilor și sponsorilor: dra Jari Vanda, președintele ARVER, Cristian Vasile – ambasador al asociației și membru fondator, dl viceprimar Ovidiu Mureșan, dna comisar de poliție Ioana Indrieș, agent–șef principal Florin Spătaru, din cadrul Poliției Rutiere, Mioara Þigan – inspector școlar de specialitate al I.S.J. Bihor, Cristian Vereș, reprezentant al Eurolingva, Asociația Instruit – sponsor al proiectului, precum și dl profesor Mircea Pop – directorul Liceului Teoretic „Onisifor Ghibu”, gazda evenimentului.
În deschiderea manifestării, dra Jari Vanda, președintele ARVER, a prezentat rolul și scopul asociației vizavi de proiectul lansat luni: „Asociația realizează programe educaționale cu scopul reducerii numărului de accidente rutiere, dar și pentru inițierea unor reglementări și norme juridice care să ajute în mod concret victimele accidentelor rutiere și prevenirea producerii de astfel de accidente.
Pe parcursul derulării proiectului o să vă invităm să faceți primii pași în lumea regulilor de circulație cu noi. O să ne întâlnim mai des, în special cu mine o să vă întâlniți la mai multe ore de educație rutieră și cu dl agent principal Spătaru Florin care o să vă descrie cam ce trebuie să aveți în vedere în ideea în care nu sunteți însoțiți de părinți, când circulați singuri, ce înseamnă să fiți participanți la trafic”.
În intervenția sa, dl viceprimar Ovidiu Mureșan le-a vorbit copiilor din postura de însoțitor al copiilor săi în drum spre (și dinspre) școală, apreciind că la vârsta lor (în sală aflându-se în majoritate elevi din ciclul primar), ei au nevoie să fie însoțiți de părinți, bunici sau de frații mai mari.
„În perioada aceasta, cât sunteți încă în primele clase, trebuie să fiți însoțiți. Cu toate acestea trebuie să fiți foarte atenți când traversați, cum circulați.
Consider că inițiativa Asociației Române pentru Protejarea și Respectarea Drepturilor Victimelor din Evenimente Rutiere este una lăudabilă, alături de partenerii pe care îi avem aici, un factor în plus pentru a vă conștientiza regulile de circulație și a le asimila în mod evident și un motiv de liniște pentru părinții și bunicii voștri.
Concursul care vi se propune și la cei mici și la cei din clasele V-VIII este unul inedit...
Felicitări celor care au avut această inițiativă și mult succes! Să fiți cât mai mulți premiați!”
Doamna comisar Ioana Indrieș le-a prezentat elevilor, în sinteză, conținutul acțiunilor care vor avea loc în cadrul noului proiect.  
Desene și eseuri cu tematică rutieră 
Activitățile vor fi axate pe două paliere, respectiv informarea elevilor cu privire la consecințele grave ale accidentelor rutiere și implicarea acestora în activități de prevenire a accidentelor rutiere.
Pe parcursul campaniei, la avizierul fiecăreia din unitățile de învățământ participante vor fi expuse desene și eseuri cu tematică rutieră, precum și materiale educativ preventive realizate de elevi.
Studiindu-i cum se comportă pe stradă, doamna comisar a ținut să le atragă atenția că „sunt foarte mulți cei care nu respectă regulile de circulație, deși sunt sigură că le cunosc”.
Agent-șef principal Florin Spătaru a dorit să-i sensibilizeze o dată în plus pe „cei care consideră că știu mai mult decât ceilalți sau știu totul și nu au nevoie de sfatul celorlalți; fie că sunt sfaturi venite de la cei mai în vârstă, venite de la părinți sau de la colegii care au trecut prin situațiile respective. Statisticile reflectă o realitate nu chiar plăcută..., iar exemplele sunt, din păcate, multe și nedorite, tragice și regretabile...”
Copiii au fost sfătuiți apoi să nu-i lase nici pe cei mari să încalce regulile de circulație; să le atragă atenția chiar și părinților atunci când ar dori să se angajeze în traversarea străzii prin locuri nepermise...
În plus, filmul cu tematică de circulație rutieră pe care l-au vizionat le-a prezentat consecințele grave (tragice) ale nerespectării regulilor de circulație...
Așadar, noul proiect educațional lansat luni are menirea de a instrui și educa elevii în vederea reducerii numărului de accidente rutiere în care sunt implicați elevii de vârsta lor. Ovidiu DAN
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: „Colțul micului pieton” – un nou proiect educativ.

Trimite email
sâmbătă, 27 decembrie 2025 la 15:51:31 Ora standard a Europei de Est