Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Evaluările-pilot la finalul claselor a II-a, a IV-a și a VI-a

În perioada 9 - 22 mai

Evaluările-pilot la finalul claselor a II-a, a IV-a și a VI-a

Ministerul Educației Naționale a publicat miercuri, 23 ianuarie 2013, pe site-ul http://www.edu.ro/, ordinele de ministru privind metodologiile care vizează evaluările ce decurg din Legea Educației Naționale nr. 1/2011.

Mai precis, au fost publicate metodologiile de organizare a evaluării competențelor elevilor la finalul claselor a II-a, a IV-a și a VI-a. În anul școlar în curs, aceste evaluări se vor desfășura în perioada 9-22 mai, prin pilotare pe un eșantion de elevi stabilit la nivel național.
Calendarul evaluărilor-pilot are următoarea configurație: 9 și 10 mai 2013 - evaluarea competențelor fundamentale la finalul clasei a II-a, 15 mai - evaluarea elevilor la finalul clasei a IV-a și 22 mai - evaluarea elevilor la finalul clasei a VI-a.
A fost postată, de asemenea, lista unităților de învățământ care compun acest eșantion: câte 86 de școli pentru clasele a II-a și a VI-a, respectiv 136 școli pentru clasa a IV-a. Eșantionul a fost realizat de către Centrul Național de Evaluare și Examinare (CNEE), astfel încât fiecare tip de evaluare să fie administrat în unități de învățământ distincte. Menționăm că activitatea de pilotare vizează instrumentele de evaluare și procedurile de organizare a acestor evaluări.
Testele care vor fi administrate, precum și baremele de corectare aferente, sunt elaborate de către Centrul Național de Evaluare și Examinare. La clasa a II-a, acestea conțin două secțiuni: prima vizează competențele de receptare-producere a mesajelor, în vreme ce a doua abordează competențe de matematică. Rezultatele obținute la evaluarea competențelor fundamentale la finalul clasei a II-a sunt valorificate prin elaborarea planurilor individualizate de învățare, consemnarea lor în portofoliul educațional al elevului, respectiv informarea părinților/tutorilor legal instituiți asupra stadiului formării și dezvoltării competențelor evaluate.
Evaluarea elevilor la finalul clasei a IV-a va include următoarele discipline: limba română, limba maternă - pentru elevii care studiază în limbile minorităților naționale - și matematică. Evaluarea nu se finalizează printr-o notă sau printr-un calificativ sumativ. Rezultatele evaluării contribuie la realizarea unui scor mediu național al performanțelor elevilor pe competențele fundamentale și sunt utilizate de CNEE pentru realizarea unor studii și cercetări de diagnoză a sistemului de învățământ primar.
Evaluarea elevilor la finalul clasei a VI-a are ca scop optimizarea învățării, elaborarea, acolo unde este cazul, a planurilor individualizate de învățare și pre-orientarea școlară către un anumit tip de liceu. Testele conțin două secțiuni corespunzătoare probelor transdisciplinare evaluate: limbă și comunicare, respectiv matematică și științe. (Biroul de presă)

Trimite email
duminică, 7 decembrie 2025 la 23:23:44 Ora standard a Europei de Est