Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Proiectul Clubul de artterapie „Curcubeul”

Programul MOL - Pentru sănătatea copiilor

Proiectul Clubul de artterapie „Curcubeul”

Un proiect propus de Fundația Hospice Emanuel a fost selectat pentru finanțare de către Mol România, în urma unui concurs de proiecte organizat de Fundația pentru Comunitate.

Aflat la cea de a IV-a ediție, prin Programul MOL - Pentru sănătatea copiilor sunt sprijinite organizațiile non-profit care derulează proiecte de terapie emoțională sau terapie prin artă pentru copii afectați de boli cronice, care suferă de dizabilități sau se află în curs de recuperare după afecțiuni grave.
Proiectul Clubul de artterapie „Curcubeul”, propus de Hospice Emanuel, se derulează în perioada decembrie 2012 - octombrie 2013 la sediul fundației, beneficiind de o finanțare din partea Mol România, în valoare de 14.000 lei. Prin acest proiect se urmărește minimalizarea distresului emoțional și a anxietății în cazul copiilor bolnavi îngrijiți de hospice, a copiilor care au un părinte diagnosticat cu cancer avansat,  precum și a celor recent îndoliați, prin intermediul unor activități de artterapie.
Experiența unei boli grave cum este cancerul sau a pierderii cuiva drag în urma unei boli incurabile, este compleșitoare și poate depăși abilitățile copilului de a face față situației. Artterapia le oferă acestor copii oportunitatea de a-și exprima prin intermediul artei stările afective, gândurile, nevoile sau dorințele, facilitând autocunoașterea și acceptarea de sine, în ciuda bolii sau a evenimentelor negative cu care se confruntă. Astfel, copilul se poate dezvolta emoțional și poate ajunge la integrarea experienței bolii (proprii sau a celor dragi) în cursul vieții sale, dobândind un simț al măiestriei asupra evenimentelor negative de viață. Timpul pe care copiii îl petrec la centrul hospice desfășurând activitățile terapeutice, reprezintă și un timp de „respiro” pentru familia copilului care, la rândul ei necesită sprijin psihosocial.
Fundația Hospice Emanuel mulțumește pe această cale partenerilor care fac posibil derularea acestui proiect, Fundația pentru Comunitate și Mol România. (Damaris Szisz)

Trimite email
luni, 8 decembrie 2025 la 23:54:56 Ora standard a Europei de Est