Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

O nouă disciplină opțională

Premieră în învățământul bihorean

O nouă disciplină opțională

Prin proiectul educațional "Eco-Orizont", finanțat de Consiliul Local al Municipiului Oradea, un colectiv de inspectori școlari propune o nouă disciplină opțională, intitulată "Educația ecologică și de protecție a mediului".

Lansarea oficială a disciplinei opționale și a materialelor-suport aferente (ghiduri metodice și caiete ale elevilor...) a avut loc joi, 31 august, la sala festivă a Colegiului Național "Mihai Eminescu" din Oradea, în prezența partenerilor de proiect și a unui număr impresionant de invitați, oficialități centrale și locale, precum și cadre didactice din municipiulOradea și județul Bihor.

 


 

"Se vorbește mult, dar se face foarte puțin..."


 

În deschiderea reuniunii, inspectorul școlar general, prof. Liliana Sanda Antonescu, a făcut o prezentare a evenimentului (lansarea oficială a disciplinei opționale și a materialelor-suport aferente), catalogându-l drept o "premieră națională", posibilă grație protocolului încheiat, anul trecut, între Ministerul Mediului și Gospodării Apelor - Garda Națională de Mediu, și Ministerul Educației și Cercetării.
Invitații apreciază ca benefică inițiativa Inspectoratului Școlar Județean Bihor.
Lucia Varga, secretar de stat în Ministerul Mediului și Gospodăririi Apelor, ține să sublinieze faptul că "acest program de educație se regăsește foarte bine printre strategiile elaborate de ministerul de resort". Iar M.M.G.A. are tot interesul să sprijine derularea și chiar  amplificarea programului la nivel național, printr-o serie de manifestări, precum campaniile declanșate în județele Bihor ("Crișuri curate") și Argeș ("Râuri curate"), un program de înființare a centrelor micilor ecologiști în România, și recompensarea protagoniștilor, prin dotarea școlilor respective. Secretarul de stat a dorit să asigure partenerii de faptul că "dincolo de acest protocol, noi am trecut la fapte".
Ing. Mircea Ghitea, comisar-șef al Comisariatului Județean Bihor al Gărzii Naționale de Mediu, vede în lansarea acestei discipline opționate un mijloc eficient de "educare și conștientizare a publicului, pentru a nu mai avea o populație pasivă..."
Și prefectul Ilie Bolojan vrea fapte, nu vorbe.
"Se vorbește mult, dar se face foarte puțin în acest domeniu. Nu am făcut mult pentru că acest sector nu generează câștiguri... și voturi. Nu avem un sistem de colectare a deșeurilor".
"Pentru eficientizarea acțiunilor de protecție a mediului, avem nevoie de trei elemente importante: investiții (pubele pe stradă), reprezentanții instituțiilor care să verifice respectarea regulilor, și educație." Iar ceea ce întreprindem să facem în cunoștință de cauză, fiind convinși că așa e bine, moral, necesar și util, "și nu pentru că așa ne cere Europa".
Prefectul s-a adresat apoi conducătorilor de unități de învățământ (directori de școli și grădinițe), îndemnându-i să utilizeze până la finele anului 2006 toate fondurile alocate pentru reabilitarea unităților, și să solicite proiecte și studii de fezabilitate ...
"E ridicol să nu poți consuma cât ți se dă!", conchide prefectul.
Chiar așa să fie, domnule prefect?
"Cum să consumi când banii ajung târziu, la sfârșitul anului?", spun directorii.

Ovidiu Dan

Trimite email
luni, 8 decembrie 2025 la 03:47:16 Ora standard a Europei de Est