Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

„Vizită pregătitoare” în Turcia

Punte educațională între națiuni

„Vizită pregătitoare” în Turcia

Dragostea dascălului față de elevi nu se manifestă prin notele mari pe care acesta le acordă, ci prin oportunitățile pe care le creează pentru copii, în care ei să descopere noi cunoștințe, să se descopere și să se dezvolte armonios, să formeze legături de prietenie, să împartă, să tolereze și să respecte diferențele.

Cu acest gând în minte, am aplicat pentru un grant în cadrul acțiunii „Vizite pregătitoare”, componentă a Programului de Învățare pe tot parcursul vieții, grant ce mi-a fost acordat de Agenția Națională pentru Programe Comunitare în Domeniul Educației și Formării Profesionale, cu sprijinul Comisiei Europene.
Vizita pregătitoare care a avut loc în Turcia, orașul Karamürsel, provincia Kocaeli, în perioada 14-18 ianuarie, a avut ca scop inițierea unui proiect multilateral Comenius, care s-ar derula în perioada 2013-2015, de către șapte țări, Grecia, Turcia, România, Germania, Letonia, Spania și Franța, care să deschidă porțile către parteneriate școlare, vizite și legături trainice între copiii și dascălii școlilor implicate.
În timpul sesiunii de lucru s-au definit obiectivele proiectului, s-au împărțit sarcinile fiecărui partener, s-au dezvoltat planurile de activitate, de evaluare, diseminare ale proiectului și au fost stabilite produsele finale. Împreună am completat formularul de candidatură pentru solicitarea de sprijin financiar ANPCDEFP.
Gazdele turce ne-au întâmpinat, conform cutumei, cu colonia (apă de colonie cu iz de lămâie) și ciocolată și ne-au implicat, totodată, în activități sociale și culturale, au stabilit întâlniri cu Guvernatorul Districtual, cu directorul Departamentului de Educație din oraș, cu directorul și profesorii școlii „Guzelkiyi Ortaokulu” și cu o parte din părinții elevilor. Am fost într-o vizită culturală în orașul Iznik (în trecut Niceea), provincia Bursa, renumit pentru ceramica și faianța plină de culoare care decorează moscheele și palatele din întreaga Turcie.
Am părăsit această țară în care civilizația europeană se îmbină cu cea asiatică într-un melanj atât de armonios și de natural cu speranța de a mă reîntâlni cu noii mei prieteni și elevii noștri într-o Europă fără granițe și a înțelegerii.
Prof. Denisa Lucuța,
Școala Gimnazială „Georgiu Popa” din Cîmpani

Trimite email
sâmbătă, 6 decembrie 2025, 08:15:53 Ora standard a Europei de Est