Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Moș Ion Roată și Vodă Cuza la Ștei

Istoria... trăită!

Moș Ion Roată și Vodă Cuza la Ștei

La Centrul de documentare și informare al Școlii Gimnaziale „Miron Pompiliu” din Ștei, s-a desfășurat joi, 24 ianuarie 2013, activitatea intitulată: „Unirea cea Mică - 24 Ianuarie 1859”.

Activitatea se află la cea de-a VII-a ediție și face parte din proiectul anual „Ostașii noștri”, derulat în parteneriat cu Primăria, Consiliul Local și Casa de Cultură din localitate.
În deschiderea manifestării, dna prof. Ștefana Mihuța a prezentat cele mai importante moment care au condus la înfăptuirea unirii Principatelor la 24 Ianuarie 1859.  Alegerea lui Alexandru Ioan Cuza ca domnitor în cele două Principate, Moldova și Þara Românească, a fost evocată de elevele Carina Moț și Ioana Șandra (din clasa a VIII-a A) în cadrul proiectului lor. A urmat un program de cântece și versuri dedicat unirii, prezentat de Antonia Bici și Vanessa David, în care și-au dat concursul: Andreea Gruie și Marcela Merce, acompaniate la orgă de prof. George Drăgan (sub coordonarea dnei prof. Rada Daniela); Vanessa David, Antonia Bici și Robert Rengle (din a VII-a B) au recitat versuri patriotice adecvate momentului (coordonați fiind de dna prof. Sanda Merce).
De-ale lui Ion Creangă
Cu ocazia participării la divanurile ad-hoc de la Iași, Ion Creangă a scris povestirile: „Moș Ion Roată și Cuza-Vodă” și „Moș Ion Roată și Unirea”.
În cadrul frumoasei scenete „Moș Ion Roată și Unirea”, au evoluat: Răzvan Fericean, în rolul lui Moș Ion Roată, Robert Rengle, în rolul boierului, iar Cristian Keskeș și Nicușor Vaida, în rolul țăranilor; sceneta a fost coordonată de dna bibliotecară Ileana Tomescu.
 Un alt moment captivant și interesant a fost descifrarea unui rebus istoric, pus la cale de prof. Gabriel Vancea.
 La final, Andreea și Marcela au cântat  „Hora Unirii”, iar asistența s-a prins în horă.
Echipa de proiect și organizatorii (prof. Georgeta Muset – directorul școlii, prof. Angela Vlas - director adjunct, prof. Merce Sanda - consilier educativ, inst. Ileana Tomescu, prof. Gabriel Vancea, Ștefana Mihuța, Daniela Rada și George Drăgan) consideră manifestarea o nouă reușită, cu multiple valențe instructiv-educative. (Ileana Tomescu)

Trimite email
joi, 18 decembrie 2025 la 03:25:30 Ora standard a Europei de Est