Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Pledoarie pentru protejarea zonelor umede

Marți, la Școala Gimnazială Nr. 11

Pledoarie pentru protejarea zonelor umede

Marți (29 ianuarie 2013), dna profesor Angela Nuță, coordonator al proiectului Eco-școala, s-a întâlnit cu eco-comitetul în cadrul ședinței de prezentare a activităților derulate în semestrul I.

La nivelul Școlii Gimnaziale Nr. 11 din Oradea, în cadrul proiectului Eco-școala sunt implicate 48 de clase, cu un efectiv de 981 de elevi și 53 de profesori. Ieri, reprezentanții claselor au trecut în revistă activitățile derulate în semestrul I, iar în partea a doua a reuniunii, organizați pe ateliere, și-au prezentat pe câte un poster mesajele – îndemn privind protejarea zonelor umede.
„Viață sănătoasă”
Potrivit agendei proiectului, în semestrul I, la nivelul fiecărei clase implicate în proiect, s-au derulat circa 12 activități, cea de-a 13 fiind ședința de ieri. „Scopul acestui proiect, aflat în cel de-al treilea an de derulare, este realizarea unor activități instructiv-educative complexe, cu caracter ecologic, cu implicarea activă a elevilor, cadrelor didactice și părinților, dar și cu un ecou important în rândul comunității locale, a precizat coordonatorul de proiect, dna prof. Angela Nuță.
Și fiindcă ziua de 2 februarie – Ziua Mondială a Zonelor Umede – cade sâmbătă, am decis să o marcăm astăzi (marți – n.n.) prin alcătuirea unor postere, dorind astfel să facem o pledoarie pentru protejarea zonelor umede din județul nostru. Tema pe acest an a proiectului este „Viață sănătoasă”, iar  eco-codul după care ne ghidăm anul acesta este „Mediu sănătos pentru o viață sănătoasă”.
Fiind al treilea an de proiect, încercăm să obținem Steagul Verde și statutul de Eco-școală, lucruri care sperăm că se vor întâmpla în această primăvară, când va veni acea comisie de la București să hotărască dacă suntem eco sau nu suntem eco. Și eu sper să fim”.  
S-a trecut apoi la prezentarea în PPT a activităților, iar reprezentanții unor clase au dorit să concretizeze activitatea lor cu câteva produse sugestive.
În partea a II-a a ședinței, așa după cum avea să sublinieze și coordonatorul de proiect, s-a făcut o pledoarie pentru protejarea zonelor umede. După prezentarea PPT a unui material despre rolul și importanța zonelor umede, s-a trecut la munca pe ateliere, în cadrul celor nouă echipe. „Timp de 15-20 de minute, fiecare echipă va realiza un poster prin care să atrageți atenția asupra a două lucruri: cât de importante sunt aceste zone umede și eventual să încercați să schițați câteva îndemnuri, câteva sfaturi pe care toată lumea să le respecte vizavi de aceste zone umede”.
Încet-încet, posterele au prins contur, fiecare fiind unicat în felul său prin desene și imaginile decupate, prin mesajul transmis și realizarea artistică.
La final, reprezentanții echipelor și-au prezentat posterele în fața tuturor, fiind apreciați și aplaudați. (Ovidiu DAN)
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Pledoarie pentru protejarea zonelor umede.

Trimite email
sâmbătă, 6 decembrie 2025, 08:15:58 Ora standard a Europei de Est