Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

O oră altfel la o clasă altfel

La clasa pregătitoare A – Freinet

O oră altfel la o clasă altfel

Încărcată cu energie pozitivă (spirit deschis, flexibil și creativ), dna profesor Gabriela Osvald, de la Școala Gimnazială Nr. 11 din Oradea, își vrăjește copiii din clasa pregătitoare A (Freinet), în fel și chip, iar față de părinți manifestă mult tact, căutând să-i implice cât mai mult în activități.

„Din punctul meu de vedere, susține Gabi, participarea părinților la activități este esențială în dezvoltarea copilului și în buna comunicare dintre familie și școală. Mulți părinți nu știu ce se întâmplă la școală decât din ceea ce le povestesc copiii. Sistemul de învățământ românesc nu prevede ore speciale la care să participe și părinții, dar eu am considerat necesară implementarea unor activități în care părintele doritor să poată participa efectiv la viața clasei. Dacă ar prelua mai des acest statut poate ar încerca să îi înțeleagă mai bine pe copiii, dar și pe  doamna învățătoare. În virtutea acestui gând am hotărât ca anumite activități să fie desfășurate de către părinți, bineînțeles cu ajutorul meu și sub îndrumarea mea. Astfel, am realizat un tabel de înscriere pe care l-am afișat pe panoul clasei pregătitoare din holul școlii unde părinții doritori își pot nota opțiunea asupra zilei și chiar asupra activității dorite. Prima activitate de genul acesta s-a desfășurat la ora de Arte vizuale și lucru manual, activitate condusă de cea mai îndrăzneață mămică înscrisă pe tabel, Alina Precup, mama Yasminei. Împreună cu copiii au încercat realizarea unui om de zăpadă din pahare de unică folosință. Activitatea a debutat cu ghicitori, învățarea unei poezioare și chiar audierea unui cântecel despre omul de zăpadă. Apoi s-a trecut la explicarea procedurii de lucru, iar copiii s-au pus pe treabă și au lucrat cu mare drag, tocmai pentru că erau îndrumați de o mămică, altceva decât erau ei obișnuiți zi de zi. S-au simțit în largul lor, aveau la dispoziție două persoane care să-i ajute și cu care să comunice”, conchide dna profesor Gabriela Osvald. (Ov. D.)

Trimite email
sâmbătă, 6 decembrie 2025, 08:19:11 Ora standard a Europei de Est