Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
10 iunie 2022
Astăzi este ultima zi de școală dintr-un an școlar care plasează România în topul statelor europene la capitolul cele mai puține zile de cursuri.
Vacanța de vară care începe acum se va încheia pe 4 septembrie. Copiii vor începe următorul an școlar, 2022-2023, pe 5 septembrie 2022. O premieră a viitorului an școlar este dispariția semestrelor și a tezelor obligatorii. Concret, din 5 septembrie elevii vor reveni la școală pentru a urma cinci „module de învățare” (în loc de semestre) și cinci vacanțe. Paradoxal, deși toată dezbaterea inițiată de ministrul Cîmpeanu cu privire la modificarea organizării anului școlar a avut ca temei extinderea numărului de zile de școală, pentru ca elevii români să ajungă la media europeană, și anul viitor școlar va avea o durată tot de 36 de săptămâni, la fel de scurt ca cel actual în privința numărului de zile de școală, după cum a arătat Edupedu.ro într-o analiză.
Structura anului școlar 2022-2023, publicată în Monitorul Oficial, indică un an care începe mai devreme și se termină mai târziu, ceea ce ar sugera un an școlar mai lung, fie și în situația reorganizării, dar apar mai multe vacanțe ce împart anul în cinci module de școală, precum și perioade libere la care se adaugă sărbători legale.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
5 aprilie 2022

1.Elevii unei școli din Gorj au dat de două ori simularea la Evaluarea Națională 2022 la limba și literatura română, după ce profesorii le-au distribuit subiectele greșite / Elevii au primit subiectele adresate celor care învață în limba maghiară.
O anchetă la Școala Albeni din județul Gorj a fost deschisă de Inspectoratul Școlar, după ce elevii de clasa a VIII-a au primit ieri, la simularea Evaluării Naționale 2022 subiecte dedicate elevilor care studiază în limba maghiară și care învață limba română ca limbă secundară. După terminarea examenului, copiii au fost rechemați în sala de examen pentru a susține din nou simularea cu subiectele destinate lor, potrivit Europa FM.
Aproape 30 de elevi de clasa a VIII-a de la Școala Gimnazială Albeni, școală cu predare doar în limba română, au susținut luni de două ori simularea la Evaluarea Națională. La ora 9.00, când a început examenul, elevii au primit subiectele pentru școlile cu predare în limba maghiară, deși la Gorj nu există nicio astfel de unitate de învățământ.

2. Studenții din România ar putea accesa împrumuturi prin Fondul European de Investiții – temă discutată la Luxemburg de ministrul Sorin Cîmpeanu cu vicepreședintele Băncii Europene de Investiții, Christian Thomsen.
Posibilitățile accesării de către studenți a unor împrumuturi prin Fondul European de Investiții (FEI) au fost discutate de ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, cu vicepreședintele Băncii Europene de Investiții, Christian Kettel Thomsen, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro.
„Un subiect important pe agenda discuțiilor a fost sprijinul pe care BEI îl poate acorda procesului de dezvoltare a învățământului superior în România”, scriu reprezentanții ministerului.
„A fost analizată și oferta de suport din partea BEI pentru integrarea refugiaților ucraineni, cu accent pe sprijinul oferit elevilor și studenților. Alte teme atinse au vizat oportunitățile de cooperare în cadrul PNRR și în contextul cadrului financiar multianual (2021 – 2027), precum și posibilitățile accesării de către studenți a unor împrumuturi prin Fondul European de Investiții (FEI)”, potrivit sursei citate.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
10 ianuarie 2022
1.Testele de salivă pentru elevi nu ajung în școli prea curând, contestația depusă abia azi la licitație are 10 zile termen pentru rezolvare / Ovidiu Zară, Consiliul de Soluționare a Contestațiilor: Mai poate exista o întârziere și după aceea, decizia C.N.S.C. va putea fi și ea contestată

Testele de salivă destinate elevilor nu vor ajunge mai devreme de două săptămâni în școli din cauza contestației la procedura de licitație. Procedura prevede că, după ce contestația a fost înaintată, Oficiul Național pentru Achiziții Publice (O.N.A.C.) are la dispoziție maximum cinci zile să pună la dispoziția Consiliului Național de Soluționare a Contestațiilor (C.N.S.C.) pentru depunerea dosarului cu toate informațiile necesare rezolvării contestației. Apoi, C.N.S.C. are la dispoziție 10 zile pentru comunicarea unei decizii, însă probabil că nu va dura 10 zile ci mai puțin, având în vedere situația urgentă din sistemul de învățământ, a explicat pentru Edupedu.ro Ovidiu Zară, purtătoruld e cuvânt al instituției.

8 ianuarie 2022
2.Experimente virtuale de Chimie și Biologie și învățarea digitală a ortogramelor, lecțiile create de profesorii Florin Viu și Ramona Drăguț, premiate în Concursul #Digitaliada: „Încrederea în puterile mele de-a face ceva pentru elevii mei a fost un mare câștig”

„Câștigarea unui premiu, știind că materialul a fost jurizat de profesori de prestigiu și cu experiență, înseamnă încredere. Capeți încredere în munca ta, vezi că poți face lucruri de valoare care să-i ajute pe elevi”. Mărturia vine de la învățătoarea Ramona Drăguț, câștigătoare la concursul #Digitaliada de anul trecut cu proiectul „Scriem corect”. Premiant de asemenea anii trecuți și participant acum din nou la ediția 6, Florin Viu, profesor de Chimie și Biologie a povestit pe larg pentru Edupedu.ro cum a început primele experimente virtuale pentru copii, cum s-a dezvoltat relația cu elevii în orele în care digitalul a fost parte, precum și transferul la Casa Corpului Didactic, unde tocmai a promovat examenul de metodiști pentru dezvoltarea de resurse educaționale. „La Casa Corpului Didactic tot în urma performanțelor obținute la concursul #Digitaliada am venit”, a explicat profesorul.

Este impresionantă tradiția rezultatelor bune la ramurile sportive

La Școala cu clasele I-VIII din Sânmartin, județul Bihor

Este impresionantă tradiția rezultatelor bune la ramurile sportive

Cu domnul profesor Viorel Potre, profesor de educație fizică și sport la școala din Sânmartin, am făcut cunoștință, în urmă cu un an sau doi, la o competiție județeană de handbal găzduită de Școala cu clasele I-VIII nr. 11 din Oradea.
Nu puteam intui atunci ce zestre de cupe, medalii și diplome ascunde moderna sală de sport de la școala din Sânmartin, în „anticameră” (impropriu spus).

Plurilingvism și creativitate
Ajungând la școală prin forța împrejurărilor, căutând-o pe profesoara de fizică și chimie, Elena Știubea, am promis să revenim pentru un reportaj.
Zis și făcut. Miercuri, 30 ianuarie 2008, am trecut pragul Școlii cu clasele I-VIII din Sânmartin.
Povestind despre proiectele școlare cu directorul școlii coordonatoare, prof. Mariana Jurca, vrând-nevrând, am ajuns și la coordonatorii de proiect și membrii echipei de proiect. 
Pentru început, prof. Silvia Petrescu ne-a prezentat date generale, scop, obiective și activități legate de proiectul lingvistic „Plurilingvism și creativitate”, al cărui coordonator este, având alături colegii din cadrul catedrei  de limbă și comunicare, precum și învățătoarele Viorica Marc Bulzan și Violeta Dicu.
„Proiectul urmărește inițierea elevilor în munca de redactare, precum și modelarea creațiilor tinerelor talente și asistență la crearea unor poezii în limbile străine studiate”. Ca finalitate, am înțeles că se va crea un cenaclu literar care va cuprinde cei 30 de elevi, membri ai proiectului, selectați din clasele IV-VIII, copiii cu preocupări și înclinații literare,iar creațiile lor vor fi publicate în revista școlii, aceasta constituind cel de-al doilea produs final al proiectului.
După cum aveam să aflăm de la prof. Silvia Petrescu, echipa de poiect și-a propus o serie de activități ambițioase, printre care: „prezentări tematice vizând literatura și actul literar în ansamblu (De ce este literatura o știință? Ce este literatura? Cu ce operează literatura? Ce înseamnă o operă literară? Ce presupune actul de creație? Ce înseamnă critica și istoria literară?), susținerea la nivel de limbi străine studiate a unor prelegeri care îi vor ajuta pe elevi să utilizeze cuvinte ritmate din limbile străine studiate, discuții despre ceea ce înseamnă o compunere, o descriere, un reportaj, familiarizarea cu actul de redactare și multe altele. Tot la obiectivele proiectului nostru, aș dori să mai adaug două: să sprijine transculturalitatea și să aprecieze tezaurul de tradiție și folclor.”
„Pașaport în lumea copilărie”  
Învățătoarea Delia Rogojan, în calitate de coordonator de proiect, ne-a vorbit despre proiectul educațional finalizat, intitulat „Pașaport în lumea copilărie”, care a urmărit promovarea drepturilor copilului prin realizarea unor activități de sprijin socio-educativ și consilierea părinților, precum și îmbunătățirea parteneriatului școală-familie-comunitate. Grupul țintă a fost constituit din 70 de elevi, dar, indirect, proiectul a vizat toți elevii din școală, cadrele didactice, părinți și comunitate. În derularea proiectului, echipa de proiect (alcătuită din înv. Olimpia Marc, Laura Ban, Domnica Pantea, Delia Rogojan și ed. Aurica Rogojan) a desfășurat zece activități cu obiective bine definite, între care: realizarea de ecusoane, și de pliante pentru informare cu privire la drepturile copilului, expoziții cu lucrările elevilor pe tema copilăriei, familiei și vieții de școlar, competiții în cadrul unor activități extrașcolare (jocuri de comunicare, întreceri sportive); scenete de teatru, creații (compuneri cu tema viața de familie, comunitate, școală) și altele, toate finalizându-se cu redactarea revistei „Părinți și copii”.
„Universul copiilor – copiii împreună”  
Inst. Viorica Marc Bulzan ne-a vorbit despre două proiecte, unul de parteneriat, în care sunt implicați elevi și dascăli de școala din Sânmartin și elevi și dascăli de la Școala Primară Specială „Casa minunată” din Oradea (echipa de proiect fiind alcătuită din inst. Adela Cibu - de la „Casa minunată” și inst. Viorica Marc Bulzan și înv. Violeta Dicu, de la școala din Sânmartin), și cel de-al doilea, un proiect educativ interjudețean de educație estetică și religioasă – „Școala și valorile spirituale”, un parteneriat între șase școli: Școala cu clasele I-VIII „Decebal” (ca școală coordonatoare de proiect, cu înv. Floare-Emilia Huza, coordonator de proiect), Liceul Teologic Greco-Catolic Oradea (inst. Mariana Lucaci – responsabil financiar, și inst. Lia Șipoș), Școala cu clasele I-VIII „Avram Iancu” din Oradea (inst. Cozma Aurica și inst. Monica Toader), Școala cu clasele I-VIII din Sânmartin (inst.Viorica Marc Bulzan și înv. Violeta Dicu), Clubul Copiilor Salonta, filiala Tinca (prof. Paraschiva Cărbunar) și Școala cu clasele I-VIII „Horea” din Șimleul Silvaniei, județul Sălaj (înv. Maria Baști și înv. Elena Þărău).
Proiectul urmărește: promovarea valorilor spirituale în rândul elevilor din ciclul primar, prin intermediul unor obiective foarte clare și pertinente, precum: să trăiască mesajul religios care se desprinde din activitățile înscrise în calendarul proiectului; să învețe să interpreteze colinde vechi; să cunoască tradițiile și obiceiurile care țin de marile sărbători creștine; să dezvolte deprinderi și aptitudini artistico-plastice; să realizeze icoane pe sticlă și ouă încondeiate, și să expună obiectele realizate într-o expoziție.
„Dintre frumoasele și multiplele activități desfășurate în cadrul proiectului, doresc să amintesc concertul de colinde, intitulat „În prag de sfântă Sărbătoare”, ținut la Biserica Sf. Nicolae (str. Nufărului nr. 69 din Oradea) în 14 decembrie, cu participarea elevilor și cadrelor didactice implicate în proiect din cele șase școli. Marea bucurie a noastră a fost „replica” pe care ne-au dat-o gazdele, corul Bisericii ortodoxe Nufărul, precum și corul măicuțelor de la Mănăstirea Bic, din Șimleul Silvaniei”, a ținut să sublinieze inst. Viorica Marc Bulzan.
Să mai spunem faptul că în cadrul aceluiași proiect,  elevii Mădălina Morar, Mădălina  Popa, Ioana Popa, Vlad Bara, Andreea Leuce și Anabela Betea s-au numărat printre câștigătorii concursului „Icoana din suflet de copil” (elevi îndrumați de înv. Violeta Dicu și inst. Viorica Marc Bulzan, cu sprijinul pictorului Aurel Bica, de la Universitatea din Oradea).
54 de cupe și nenumărate diplome și medalii
Profesorii de educație fizică și sport Viorel și Bucur Viorel Potre (tată și fiu) au adunat în timp 54 de cupe, precum și nenumărate diplome și medalii de la zeci de competiții județene, interjudețene, naționale și internaționale: la handbal, fotbal, lupte, karate, tetratlon și cros ... fete și băieți (doar câteva rezultate din anul școlar 2006/2007: tetratlon fete: loc.I la etapa județeană, și pe sector, și loc. III la națională; handbal fete: loc.I pe județ și pe sector și loc. III la etapa interjudețeană; handbal băieți: loc.I pe județ și pe sector, loc. III la interjudețeană; fotbal băieți: loc. IV la etapa județeană; lupte libere: loc.V la națională - 69 kg, participare la națională pe echipe cadeți și copii; campion național copii la karate Kyo Ku Shinkay; la lupte libere, la Memorialul „Tozser Jozsef”: patru locuri I și cinci locuri II, iar la Memorialul „Iuliu Pantiș”, la lupte greco-romane:trei locuri I, trei locuri II și un loc III...
În 2004, echipa de handbal băieți a ocupat locul VI la națională; în 2006, școala din Sânmartin a avut finaliști la etapa națională de tetratlon atletic școlar, atât la fete, cât și la băieți, ocupând locurile II, respectiv V, fapt ce a situat-o pe locul I pe țară, fiind și singura școală din țară care a avut reprezentanți în finală la ambele categorii.
„Am evidențiat doar cele mai importante rezultate, obținute de elevii noștri în ultimii ani. Dorim să reiterăm necesitatea amenajării unei baze didactice corespunzătoare conform proiectului comandat de comuna Sânmartin în anul 2004 (cu nr. 427/2004), de altfel acest deziderat a rămas neîndeplinit din cadrul proiectului 13.296/ 1996 – Școala cu clasele I-VIII Sânmartin”, susține prof. Viorel Potre.
Artizanii acestor frumoase rezultate
Și ca tacâmul să fie complet, o să vi-i prezentăm pe artizanii acestor frumoase rezultate: echipa de handbal fete: Carmen Mermeze, Paula Bura, Renata Purtan, Andreea Alb, Andreea Bungău, Andreea Birta, Roxana Sălăgean, Horvath Eva și Teodora Moza; echipa de handbal băieți: Tudor Avram, Sebastian Lazăr, Cătălin Pintea, Adrian Birta, George Lazăr, Pici Szabolcs, Florin Monenciu, Sebastian Pupăză și Skein Suraj; echipa de fotbal băieți: Cosmin Pop, Tudor Avram, Cătălin Pintea, Ionuț Oros, Ionuț Fântână, Sebastian Lazăr, Sebastian Pupăză, Skein Suraj, Florin Monenciu și Emil Bala; tetratlon: Daniela Bala – loc. II la națională (în 2007) și loc. IV (în 2006); Răzvan Toia – loc. II la națională, în 2006; cros: Daniela Bala - loc.16 la națională; lupte libere: Ionuț Brata (categoria 95 kg) - loc. VI, la națională, în 2007; Flaviu Pustai (66 kg) – campion județean; Florin Minea (59 kg) – campion județean; Bogdan Șilinca (85 kg) – loc. II, la etapa județeană; karate Kyo Ku Shinkay: Mircea Dejeu (65 kg) – campion național; tenis de câmp: Anabela Teodora Betea (10-12 ani) – loc. IV, la etapa națională (în 2007).
  Dotări de milioane și alt gen de proiecte!
La Școala cu clasele I-VIII din Sânmartin învață în prezent 277 de elevi, în două corpuri de clădire, una veche, propusă pentru demolare, iar cealaltă, ridicată în urmă cu zece ani (în 1998). Sala de sport e una modernă, din 2004, de pe vremea lui Năstase (premierul). Anul școlar 2007-2008 a început cu o serie de noutăți după cum aveam să aflăm de doamna directoare Mariana Jurca.”În toate sălile de clasă avem birouri noi, sălile au fost rașchetate și lăcuite, în toate avem jaluzele, am completat inventarul de scaune cu 35 de scaune tapițate, totul din banii primiți de la primărie. Din fondurile primite de la MECT, prin Inspectoratul Școlar, a fost dotat laboratorul de biologie, fizică și chimie cu materiale în valoare totală de 23 de milioane, iar în perspectivă dorim să-l amenajăm în mod special. Biblioteca a primit în vară cărți și alte materiale în valoare de 85 de milioane, iar pentru sala de sport s-au primit materiale sportive de circa 70 de milioane. De asemenea, ne-am propus să amenajăm curtea școlii, o pistă sportivă și un teren de handbal, potrivit proiectului. Dacă primăria se ține de cuvânt, urmează să se construiască un nou corp de clădire. Inițial s-a gândit un fel de școală de tip SAM, cu profil de turism, având în vedere pensiunile din zonă și vecinătatea cu Băile Felix. Proiectul este făcut și finanțat de primărie. Mai trebuie bani pentru pornirea lucrărilor. E în lucru un proiect pentru o grădiniță în stil european...”
Ne-a mai vorbit doamna directoare despre achiziționarea unui microbuz pentru transportul elevilor din Cihei, microbuz plătit de MECT cu un miliard, plus 240 de milioane din bugetul local al primăriei.
Marți (29 ianuarie), elevii școlii au pornit o campanie umanitară de ajutorare a unei colege (Balog Reka), din clasa aV-a B, condamnată să stea în cărucior, iar printr-un tratament de specialitate, ar putea să-și întărească musculatura.
La ora vizitei noastre, elevi din clasele primare s-au îmbarcat în două microbuze pornind spre Arieșeni, pentru o cură cu zăpadă! (Ovidiu DAN)
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Este impresionantă tradiția rezultatelor bune la ramurile sportive.

Trimite email

Pentru mai multe poze click aici

duminică, 7 august 2022