Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

„Copiii – prietenii animalelor”

Ieri, la Grădinița Nr. 44 – „Rază de soare”

„Copiii – prietenii animalelor”

Miercuri, 13 februarie 2013, la Grădinița Nr. 44 – „Rază de soare”, structura Școlii Gimnaziale „Avram Iancu” din Oradea, am participat la o frumoasă activitate integrată desfășurată în cadrul Comisiei metodice a educatoarelor.

Prin activitatea integrată „Copiii – prietenii animalelor”, preșcolarii grupei mijlocii B, coordonați de educatoarele grupei (prof. Floare Bodea și Violeta AnaMaria Puiu), au făcut o pledoarie a ceea ce înseamnă atenție și încântare pentru animalele domestice și sălbatice.
„În cadrul activității integrate de astăzi, colegele noastre și-au propus să ne arate „Posibilități de valorizare a învățării prin cooperare în actul instructiv-educativ” prin activități practice de cunoaștere a mediului, apelând la jocul didactic, ne-a declarat doamna director adjunct, prof. Mariana Vereș. Activitatea are drept scop sistematizarea și evaluarea cunoștințelor, dar chiar și îmbogățirea lor prin lărgirea orizontului de cunoaștere al copiilor, legat de lumea animalelor (domestice și sălbatice).
Activitatea practică va fi urmată de o analiză și dezbatere în cadrul comisiei metodice, colega noastră, dna prof. Toia Viorica, oferindu-ne suportul teoretic pentru dezbatere, prin prezentarea referatului „Alături și împreună cu cel de lângă tine – învățarea prin cooperare”. Activitatea metodică va fi coordonată de responsabilul comisiei metodice, dna prof. Lucia Caciora, care a pregătit o prezentare PowerPoint adecvată temei, ilustrată cu exemple semnificative, iar invitatul nostru special va fi directorul Școlii Gimnaziale „Avram Iancu”, doamna profesor dr. Gheorghina Bîrlădeanu”, a ținut să precizeze directorul adjunct, dna prof. Mariana Vereș.
Activități pe domenii experiențiale
Activitatea demonstrativă a evidențiat multitudinea de metode și procedee didactice aplicate într-o succesiune logică, eficientă pentru activarea copiilor. Varietatea și bogăția lor au avut darul de a menține trează atenția și a stârni interesul și curiozitatea. Activitatea frontală a fost armonios combinată cu cea individuală și pe grupe mici, dând posibilitate fiecărui copil să se exprime și să se miște. Jocurile de mișcare, de recunoaștere și identificare, susținute de material didactic bogat și variat (jetoane, Roata „norocului”, Cubul fermecat...), cântecele și activitățile practice de selectare, îmbinare și lipire i-au antrenat și i-au încântat pe copii, învățarea prin cooperare constituindu-se, ca un fir roșu, dominanta stategiei de învățare și evaluare.
Strategiile didactice
În cadrul dezbaterilor, s-au făcut aprecieri pozitive la adresa lecției demonstative - model de învățare prin cooperare, s-a prezentat referatul și s-au emis judecăți de valoare referitor la strategiile didactice de învățare, la metode, procedee și mijloace didactice folosite pentru eficientizarea activităților. Intervențiile celor două educatoare propunătoare (prof. Floare Bodea și Violeta AnaMaria Puiu) au fost urmate de aprecierile favorabile exprimate de doamna director adjunct Mariana Vereș și responsabilul comisiei metodice, dna prof. Lucia Caciora, de opiniile pertinente ale colegelor Ana Mărcuț și Ana Todinca.
Una peste alta, am avut parte de mostră de activitate metodică ce putea fi cuprinsă chiar și pe agenda unui cerc pedagogic.
FB cu felicitări! Ovidiu DAN
P.S. Pentru mai multe poze (72 de poze), accesați Galeria foto: „Copiii – prietenii animalelor”. 

Trimite email
luni, 15 decembrie 2025 la 05:04:24 Ora standard a Europei de Est