Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Lansarea oficială a proiectului „Dezvoltarea comună a infrastructurii de cercetare...”

Luni, la Universitatea din Debrecen

Lansarea oficială a proiectului „Dezvoltarea comună a infrastructurii de cercetare...”

Luni, 11 februarie 2013, a avut loc lansarea oficială a proiectului „Dezvoltarea comună a infrastructurii de cercetare pentru optimizarea activităților transfrontaliere de investigare a bolilor neurodegenerative și a durerii”.

Manifestarea a avut loc la Villa Kenézy din campusul Facultății de Medicină de la Universitatea din Debrecen, în prezența reprezentanților presei scrise și audio-vizuale locale.
Proiectul implicând Universitatea din Debrecen ca lider și Universitatea din Oradea ca partener, este co-finanțat de către Uniunea Europeană (Fondul European de Dezvoltare Regională – ERDF) prin programul de cooperare transfrontalieră Ungaria-România 2007-2013, urmând să fie implementat până la finele anului 2013.
Suma totală aferentă proiectului este de 760.000 euro, din care Universității din Oradea îi revin aproximativ 40%.
Atât managerul de proiect, prof. dr. Antal Miklos, de la Universitatea din Debrecen, cât și directorul de proiect din partea Universității din Oradea, lector dr. Adina Mincic, au subliniat importanța cercetărilor în neuroștiințe în înțelegerea etiologiei diverselor boli neurodegenerative și a sindroamelor de durere cronică, ce afectează un număr foarte mare de indivizi și în dezvoltarea de noi terapii mai eficace. S-a menționat de asemenea importanța tehnicilor avansate de investigație în realizarea de progrese în acest domeniu, modul în care cele două instituții își vor dezvolta infrastructura de cercetare cu ajutorul fondurilor disponibile prin proiect, în scopul efectuării de studii de înaltă calitate, competitive pe plan internațional, și beneficiile pe termen lung ale implementării proiectului.
În încheiere, liderii de proiect de la cele două instituții au răspuns întrebărilor reprezentanților presei.
Conținutul acestui material nu reprezintă neapărat poziția oficială a Uniunii Europene. (lector dr. Adina Mincic)

Trimite email
sâmbătă, 20 decembrie 2025 la 00:39:13 Ora standard a Europei de Est