Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Obiectivul suprem al anului 2013 este trecerea de la nivelul grad de încredere la grad de încredere ridicat

La Universitatea din Oradea

Obiectivul suprem al anului 2013 este trecerea de la nivelul grad de încredere la grad de încredere ridicat

Dl rector Constantin Bungău a susținut miercuri (20 februarie 2013) o conferință de presă în care și-a propus să prezinte Planul operațional al Universității din Oradea: nerealizări pe 2012 și propuneri pentru 2013.

Pornind de la economia timpului și ajungând la raportul privind Planul operațional pe 2012, realizat în cadrul Consiliului de administrație al Universității, dl rector Constantin Bungău l-a luat mereu pe NU în brațe, arătând nerealizările anului 2012, care sunt în procent de 30 la sută. Neîmplinirile au fost puse pe seama anului electoral și a indicatorilor care depind de sursele financiare, iar banii nu au venit.
 „Ne-am propus să mai dezvoltăm un program la învățământ la distanță, dar a scăzut numărul de studenți care frecventează forma de învățământ la distanță. Ne-am mai propus să dezvoltăm un institut de cercetare, dar acesta înseamnă foarte mulți bani”.
Tot din lipsa banilor nu s-a amenajat nici clubul studențesc. Sunt însă și alte nerealizări care nu țin neapărat de investiții și de mulți bani, cum ar fi neacordarea diplomelor de merit pentru șefii de promoție. În cazul acesta s-a invocat economia timpului. La fel, nu s-au acordat diplome de excelență pentru absolvenții de studii universitare de licență care au obținut media 10 pe durata studiilor.
Propuneri pentru 2013
Pentru 2013 , Planul operațional a fost structurat pe cinci capitole: managementul instituțional, managementul calității, al proceselor de învățământ, al procesului de cercetare și parteneriate; un plan operațional ambițios ce se întinde pe 21 de pagini, iar pe fiecare pagină sunt câte 10-15 indicatori.
Pentru 2013, au fost propuse mai multe programe de licență sau de masterat în limba engleză (înaintate spre aprobare ARACIS) la Facultatea de Științe Economice, la Farmacie și Matematică, raport de evalure la Arhitectură (pentru că anul trecut a fost pierdută acreditarea la Arhitectură); s-a propus dezvoltarea site-ul media, pus în funcțiune la 1 februarie (pentru o informare corectă și o informatizare a bazelor de date). Astfel că studenții au posibiliatea să-și vadă notele după fiecare sesiune.
„Din păcate, nu se prevăd foarte mulți bani de la minister pentru investiții. Universitatea din Oradea având un patrimoniu destul de frumos și mare, dar care și necesită resurse financiare. Va trebui să apelăm la fonduri din proiecte. Va trebui să scriem iarăși proiecte. O să ne trebuiască fond de rulment pentru aceste proiecte. Până la urmă toate se reduc la cuvântul bani.
La sfârșitul anului, am contractat o linie de finanțare. N-am folosit-o încă. Am drămuit bănuții, i-am rostogolit, chiar dacă au rămas niște arierate. Avem totuși o linie de finanțare pe care o putem folosi în caz de avarie, pentru a susține, cu prioritate, proiectele de cercetare...”
„Nu înseamnă neapărat o rușine că nu ți-ai îndeplinit indicatorii...”
Răspunzând întrebărilor, dl rector a arătat că în ciuda faptului că unii indicatori nu au fost îndepliniți, s-au făcut mai multe lucruri față de ceea ce era prevăzut în planul operațional. „A se vedea, de exemplu, activitatea de acreditare edituri, care nu a fost prevăzută în planul operațional pe 2012”.
„Am și desființat specializări!”
Facultatea de Inginerie Electrică a propus renunțarea la specializarea Inginerie medicală, datorită numărului foarte foarte mic de solicitanți, la fel și Facultatea de Arte, la specializarea Arte Plastice și Decorative. În schimb, la master, la Facultatea de Protecția Mediului există o continuare a programului de licență sub denumirea Inginerie și management în alimentație publică și agroturism. Deci, Facultatea de Protecția Mediului a depus un dosar pentru acreditarea unui program de masterat ca și o continuare a programului de licență.
„În zona istoriei avem valoare recunoscută la nivel național și internațional”
Plecarea la cele veșnice a distinsului profesor universitar dr. Barbu Ștefănescu, director al școlii doctorale, a fost regretată de domnul rector, fiind considerată o grea pierdere, „pentru că, trebuie să recunoaștem că în zona istoriei avem valoare recunoscută la nivel național și internațional. De ce? Pentru că acolo sunt niște oameni valoroși. Unul dintre ei a fost Barbu Ștefănescu. Aceasta înseamnă o piedere nu numai pe zona administrativă, ci o pierdere pe zona de știință, pe zona de învățământ, pe zona de cercetare”.
Șase programe noi ...
În intervenția sa, Olimpia Popoviciu de la departamentul de presă al Universității din Oradea s-a referit la programele noi, arătând că sunt șase programe noi: la Facultatea de Istorie, Relații Internaționale, Științe Politice și ale Comunicării există o propunere de masterat pentru Evaluare de politici și programe europene, iar la Facultatea de Protecția Mediului, Managementul unităților de turism și alimentație publică; la licență: la Matematică, Afaceri Internaționale și Farmacie în limba engleză se mai adaugă la Facultatea de Arte, Arte plastice și grafică, plus Arhitectura, acestea sunt în limba română.
O ultimă chestiune importantă pe care dl rector a adus-o la cunoștința reprezentanților presei a fost cea de cuantificare, de clasificare, de ierarhizare a instituției, a programelor de studii.
„Unele vorbe, și sunt vorbe doar, spun că ceea ce a fost anul trecut cu privire la ierarhizarea domeniilor o să dispară, pentru că nu este recunocută metodologia respectivă, nu se mai aplică. Și-atunci, pentru noi, fiind lucrurile acestea necunoscute, nu știi pe ce butoane să apeși ca să raportezi corect. Dar, vrem nu vrem, trebuie să ne facem un raport mare de evaluare instituțională. Anul acesta, până în vară și în toamnă, cel târziu, să vină o comisie ARACIS pentru evaluarea instituțională. Să trecem de la nivelul grad de încredere la grad de încredere ridicat. Acesta ar fi obiectivul suprem al  anului 2013”, a ținut să sublinieze dl rector Constantin Bungău. (Ovidiu DAN)

Trimite email
sâmbătă, 20 decembrie 2025 la 00:31:45 Ora standard a Europei de Est