Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Ministerul Educației Naționale a premiat activitatea de excelență depusă de fostul ministru al Învățământului, Mircea Malița

Joi, la M.E.N.

Ministerul Educației Naționale a premiat activitatea de excelență depusă de fostul ministru al Învățământului, Mircea Malița

Ministrul Educației Naționale, Remus Pricopie, și ministrul delegat pentru Învățământ Superior, Cercetare Științifică și Dezvoltare Tehnologică, Mihnea Costoiu, i-au acordat fostului ministru al Învățământului, academicianul Mircea Malița, Diploma de excelență pentru contribuțiile deosebite aduse învățământului românesc.

În cadrul ceremoniei desfășurate la sediul M.E.N., joi, 21 februarie 2013, ministrul Remus Pricopie a punctat noutățile pe care fostul ministru Malița le-a adus în timpul mandatului său.
Mircea Malița este cel care a permis înființarea claselor de limbi străine, precum cele de rusă, germană, franceză și engleză, dar și a liceelor de informatică și a catedrelor de informatică din facultăți. De asemenea, în mandatul său, s-a înființat la București Centrul European de Învățământ Superior pe lângă UNESCO. Un fapt inedit pentru acea perioadă, ministrul Malița a inițiat primul mare seminar internațional în domeniul prospectologiei, „Science of Future”, care s-a desfășurat în România.
Ministrul delegat, Mihnea Costoiu, a menționat importanța acțiunilor academicianului Malița în calitate de ministru al Învățământului, dar și a demersurilor în domeniul cercetării academice pe care domnia sa le-a continuat. Experiența, cunoașterea, valoarea pe care Mircea Malița le reprezintă trebuie cunoscute și utilizate în mod constructiv pentru sistemul de învățământ românesc, a mai precizat ministrul delegat.
La rândul său, Mircea Malița a vorbit despre importanța construirii politicilor publice pentru binele comun, subliniind că, înainte de toate, rolul fundamental al educației este acela de a crea cetățeni. De asemenea, domnia sa a mărturisit că s-a ghidat în mandatul său având în minte personalitatea remarcabilă a lui Spiru Haret care „a fost un noroc pentru învățământul românesc”.
Academicianul Mircea Malița a fost ministru al Învățământului în perioada februarie 1970 - octombrie 1972. De profesie matematician, Mircea Malița a fost recunoscut în lumea academică, dar și în cea a diplomației, unde s-a făcut remarcat prin activitatea sa de ambasador al României în SUA și Elveția.
(Biroul de presă)

 

Trimite email
duminică, 7 decembrie 2025 la 23:27:05 Ora standard a Europei de Est