Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Proiectul național „Viața” (IV)

La Școala Gimnazială „Dacia”

Proiectul național „Viața” (IV)

În proiectul național „Viața”, lansat pe 28 februarie 2012 și derulat în parteneriat cu Direcția de Sănătate Publică și Inspectoratul Școlar Județean Bihor, la nivelul Școlii Gimnaziale „Dacia” din Oradea s-au înscris 13 clase din ciclul primar.

Proiectul se desfășoară pe perioada a patru ani, iar echipa de proiect este coordonată de directorul școlii, dl prof. dr. Florian Hava.
Dl director consideră importantă implicarea în programe de prevenție primară la nivelul comunității, ținând cont de faptul că „școala reprezintă locul ideal pentru formarea și consolidarea de deprinderi corecte la copii și adolescenți, în legătură cu alimentația și activitatea fizică”.
La nivelul celor 13 clase, se desfășoară activități variate, în funcție de vârstă, dar și de preferințele copiilor, pentru că nicio învățătoare nu le-a impus elevilor un gen anume de activitate practică. Ei au propus și au stabilit calendarul și agenda, dar și conținutul activităților, vizând, după caz: consumul zilnic de apă ori de legume și fructe; pregătirea și servirea zilnică a micului dejun; promovarea mișcării zilnice susținute...
„Noi am pus în centrul activităților apa, ca o necesitate vitală, indispensabilă vieții pe pământ, pentru toate viețuitoarele. În jurul ei am țesut apoi întreg „păienjenișul” activităților. La clasa a IV-a B, fiecare elev are sub observație o floare pe care o îngrijește și o urmărește. Anul trecut ne-am fixat și ne-am concentrat atenția asupra consumului propriu de apă. Fiecare și-a notat cam câtă apă a băut pe zi, cu ce ocazii și în ce situații s-a întâmplat ca organismul să le ceară mai multă apă ca de obicei, ne-a precizat, învățătoarea clasei a IV-a B, doamna prof. Diana Zlibuț.
La finalul unor activităților practice, elevii au ilustrat prin desene mesajul ori au completat diferite diagrame sau fișe de lucru. Cele mai multe activități s-au desfășurat pe grupe (ateliere), urmărindu-se cultivarea creativității și a spiritului de echipă”, conchide dna prof. Diana Zlibuț. (Ov. D.)
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Proiectul național „Viața” (IV).

Trimite email
joi, 18 decembrie 2025 la 14:31:10 Ora standard a Europei de Est