Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Studenții Universității din Oradea, la finalul stagiilor de practică

În cadrul proiectului PractiPASS

Studenții Universității din Oradea, la finalul stagiilor de practică

În cadrul sesiunii de examene, studenții Universității din Oradea au fost evaluați pentru activitatea de practică desfășurată pe parcursul semestrului.

Stagiul de practică absolvit este cel de-al treilea organizat în cadrul proiectului „Programul de practică pentru studenți: Protecția copilului – de la teorie la practică” (PractiPASS), proiect cofinanțat din Fondul Social European prin Programul Operațional Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane 2007-2013, POSDRU 90/2.1/S/61957. Stagiile de practică desfășurate în instituțiile gazdă oferă studenților posibilitatea de a face primul pas către viața activă printr-un contact direct cu mediul de muncă real. „Programul PractiPASS este un program care pe mine una m-a învățat foarte multe lucruri, un program care mi-a arătat adevărata meserie de asistent social. M-am confruntat cu multe cazuri și multe situații pentru care fără ajutorul îndrumătorilor de practică nu aș fi găsit soluția”, ne declară Carmen M.D., una dintre studentele implicate în cadrul proiectului. Această opinie este împărtășită de majoritatea studenților: „Eu din fiecare stagiu de practică am avut de învățat lucruri noi, am acumulat abilitățile necesare pentru a deveni un bun profesionist și, nu în ultimul rând, am acumulat experiență din mai multe domenii, ceea ce mi-a oferit posibilitatea de a mă decide care este cel mai potrivit domeniu pentru mine” (Cristina F.M, studentă la specializarea Asistență Socială). „Încurajez pe viitor inițierea unor astfel de proiecte care să introducă studenții în inima adevăratei munci, pregătindu-i în așa fel încât viitorul să nu aducă cu sine prea multe necunoscute” (Bianca O., studentă la Psihologie).
În semestrul următor, studenții vor fi implicați în elaborarea și implementarea unor proiecte care vizează activități de voluntariat în serviciile de protecție a copilului, propuneri de măsuri de protecție pentru copilul aflat în dificultate și activități didactice pentru copii. Studenții au astfel posibilitatea să aplice în situații concrete cunoștințele dobândite pe parcursul stagiilor de practică și să dovedească responsabilitatea și angajamentul pentru o acțiune proiectată și implementată de ei înțiși. Acțiunea se va desfășura până în luna iulie a anului curent, iar la final va fi elaborat un raport care va cuprinde exemple de bune practici în domeniul implementării proiectelor cu obiective specifice privind protecția copilului.
În județul Bihor, studenții vor continua campania de informare cu privire la drepturile copilului derulată în școlile din mediul rural. Pentru acest semestru sunt vizate 10 comune: Vadu-Crișului, Dobrești, Sîrbi, Husasău de Tinca, Holod, Tinca, Lăzăreni, Popești, Budureasa și Derna. Campania de promovare desfășurată în semestrul anterior s-a bucurat de un feedback pozitiv atât din partea elevilor din școlile din mediul rural, cât și din partea învățătorilor lor. Experiențele studenților acumulate pe parcursul derulării campaniei  de informare vor sta la baza elaborării unui ghid de bune practici în protecția socială a copiilor din mediul rural. Specificul acestui material rezidă în fapul că el va fi un instrument creat de către studenți pentru studenți.
Partenerii proiectului
Partenerii Facultății de Științe Socio-Umane (Universitatea din Oradea) sunt: Direcția Generală de Asistență Socială și Protecția Copilului Bihor, Administrația Socială Comunitară Oradea, Fundația Copii Făgăduinței - Oradea, Centrul Școlar pentru Educației Incluzivă nr. 1 Oradea, Universitatea din București - Facultatea de Sociologie și Asistență Socială, Direcția Generală de Asistență Socială și Protecția Copilului Sector 1 București, Direcția Generală de Asistență Socială și Protecția Copilului Sector 3 București, Fundația „Copii în Dificultate” București, Școala Specială nr. 7 București, Universitatea „Aurel Vlaicu” din Arad - Facultatea de Științe ale Educației și Asistență Socială, Direcția Generală de Asistență Socială și Protecția Copilului Arad, Consiliul Local al Municipiului Arad - Direcția de Dezvoltare și Asistență Comunitară, Fundația Creștină R.C.E. Speranța Copiilor Arad.
Manager de proiect: prof. univ. dr. Floare Chipea, Universitatea din Oradea
Persoană de contact: cercetător științific Sorana Săveanu, director de promovare, comunicare și imagine, e-mail: soranasav@gmail.com (Sorana Săveanu)

Trimite email
duminică, 14 decembrie 2025 la 09:21:27 Ora standard a Europei de Est