Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

În numele Călinei, vă mulțumim!

Scrisoare deschisă de la Școala „Nicolae Bogdan” din Vașcău

În numele Călinei, vă mulțumim!

Doamna profesor Liliana Laza, directorul Școlii Gimnaziale „Nicolae Bogdan” din Vașcău ne adresează o scrisoare emoționantă, rugându-ne să facem cunoscut cazul Călinei, o elevă de la Școala Gimnazială „Nicolae Bogdan” din Vașcău.

Eleva Iacob Călina din clasa a VIII-a s-a îmbolnăvit grav și a fost spitalizată în centre medicale de prestigiu din Oradea, Cluj-Napoca și Târgu Mureș, însă boala ei n-a putut fi tratată în țară, de aceea a fost transferată într-o clinică din Germania.
În prima zi a lui Mărțișor, am primit vestea că eleva noastră este în convalescență într-un spital din Dortmund, Germania, unde a fost operată cu succes, revenirea ei în țară și la școală devenind posibilă în scurt timp.
Pentru ajutorarea Călinei am solicitat acordul Inspectoratului Școlar Județean Bihor de a organiza o campanie umanitară în școlile din zonă.
Dl inspector școlar general, prof. Daniel Negrean, s-a interesat personal de starea de sănătate a Călinei și ne-a făcut să înțelegem că pentru Domnia sa fiecare elev din județ este important, lucru pentru care-i mulțumim.
Toți colegii directori de școli din zonă au răspuns cu promptitudine solicitării noastre și s-au implicat în acest proiect umanitar, demonstrând solidaritate și spirit civic, ceea ce ne-a arătat că suntem uniți și receptivi la suferința umană.
În nume personal, dar dorind să-și păstreze anonimatul, au fost și alți oameni care au contribuit la strângerea de fonduri pentru ajutorarea Călinei. Iată că nu a dispărut trăsătura care definește românul, adică omenia!
Nouă chiar ne pasă!
Cadrele didactice din școală, coordonate de prof. Ifrim Carmen, prof. Galea Adina și prof. Bodin Simona, au stimulat elevii să confecționeze mărțișoare și felicitări pe care le-au oferit tuturor elevilor de la școlile participante la proiectul „Ajutor pentru Călina”. Din mâinile lor au ieșit adevărate opere de artă, purtate cu mândrie de 1 Martie în semn de solidaritate cu Călina.
Și pe această cale mulțumim tuturor celor care, sensibilizați de suferința Călinei, au contribuit la strângerea de fonduri pentru a fi posibilă întoarcerea la viață a unui copil nevinovat, pentru revenirea pe băncile școlii a unei eleve premiante.
Cu multă considerație,  
Prof. Liliana Laza

Trimite email
sâmbătă, 6 decembrie 2025, 07:55:16 Ora standard a Europei de Est