Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Programul Intensiv Erasmus „Spatial planning and sustainable urban transport systems”

În perioada 6 -17 martie, se desfășoară la Univ. Oradea

Programul Intensiv Erasmus „Spatial planning and sustainable urban transport systems”

Cincizeci de studenți și cadre didactice din șase universități europene (Université François Rabelais din Tours, Franța, Gottfried Wilhelm Leibniz Universität din Hannover, Germania, Università degli studi din Bologna, Italia, Radboud Universiteit din Nijmegen, Olanda, University of the West of England din Bristol, Marea Britanie și Universitatea din Oradea - Facultatea de Geografie, Turism și Sport) participă în perioada 6 -17 martie 2013 la Universitatea din Oradea, la Programul Intensiv Erasmus „Spatial planning and sustainable urban transport systems (Planificare teritorială și sisteme de transport urban durabil).

Deschiderea oficială a evenimentului a avut loc joi, 7 martie 2013, în sala de conferințe a Bibliotecii Universității din Oradea. Invitați la deschidere, doamna prorector Simona Trip, dl Alexandru Ilieș - decanul Facultății de Geografie, Turism și Sport, dl lect. univ. Mihai Vlaicu – directorul Departamentului de Geografie, Turism și Amenajarea teritoriului, au salutat delegațiile  celor cinci universități europene prezente la Programul Intensiv Erasmus, urându-le un bun venit și succes în derularea programului.
Proiectul este finanțat de Agenția Națională pentru Programe Comunitare în Domeniul Educației și Formării Profesionale prin programul Erasmus, Universitatea din Oradea (parteneră de cinci ani în acest proiect), fiind pentru prima dată organizator.
„Centrat pe teme complexe și de actualitate din domeniul planificării teritoriale, acest program intensiv are o tradiție de 20 de ani, iar participanții se reunesc anual în alt centru universitar.
Scopul acestui tip de program este acela de a oferi studenților și profesorilor posibilitatea de a conlucra în grupuri multinaționale, beneficiind, astfel, de condiții de învățare și predare speciale, care nu sunt disponibile într-o singură instituție, precum și de a descoperi împreună noi perspective asupra temei abordate, fiecare beneficiind de background-ul cultural al partenerilor.
Obiectivul programului intensiv de anul acesta este de a realiza un exercițiu didactic centrat pe tematica mobilității durabile în municipiul Oradea și localitățile din zona metropolitană, Asociația Zona Metropolitană Oradea, Primăria Oradea și Oradea Transport Local SA, fiind actorii instituționali cooptați ca și colaboratori.
Rezultatele acestei colaborări vor fi benefice tuturor, permițând studenților și cadrelor didactice să realizeze un exercițiu cu un caracter puternic aplicativ și un schimb de experiență cu practicienii și actorii locali din domeniu, respectiv, practicienilor și actorilor instituționali locali, obținerea expertizei universitare asupra sistemului de transport local, precum și obținerea unor idei noi pe acestă temă”, consideră doamna lector univ. dr. Luminița Filimon – coordonatorul de proiect.
 „După deschidere, fiecare țară își prezintă studiile de caz, bune practici pe probleme de mobilitate urbană care le-au pregătit pentru a da câteva idei noi legate de vitalizarea transportului urban. Pentru început vom urmări trei studii de caz ale germanilor, olandezilor și englezilor, după care vor fi intervenții externe, dl Ciprian Barna – directorul Zonei Metropolitane, care va prezenta contexul Zonei Metropolitane Oradea; tot astăzi, dna Adriana Lipoveanu – arhitect-șef va prezenta problemele de evoluție teritorială a orașului Oradea”, ne-a declarat dr. Valentin Nemeș, organizator, cadru didactic din cadrul Departamentului de Geografie, Turism și Sport.
Să mai spunem că sâmbătă, 16 martie, începând cu ora 9, în Aula Magna a Universității din Oradea va avea loc prezentarea rapoartelor finale ale celor șase grupuri de lucru internaționale, în care studenții vor expune viziunea lor legată de transportul public urban durabil în municipiul Oradea și zona metropolitană. (Ovidiu DAN)
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Programul Intensiv Erasmus „Spatial planning and sustainable urban transport systems”.

Trimite email
sâmbătă, 20 decembrie 2025 la 00:31:37 Ora standard a Europei de Est