Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Nevoia de creație și celebrare

La Livada, Nojorid și Leș

Nevoia de creație și celebrare

Cât de mult ne dedicăm acestor nevoi ale copilăriei?
Zâmbiți sau ridicați sprânceana?

Noi, cei mari, care cunoaștem valoarea de influențare a cuvântului și, mai cu seamă, a modelului, suntem datori să convertim nevoia de creație a copilului în nevoia de a fi afectuos și de a i se
împărtăși sentimentele.
Cine, mai bine decât dascălii, să știe a face acest lucru?
La școlile din Livada, Nojorid și Leș venirea primăverii este celebrată în fiecare an. Cu câteva zile înainte de Mărțișor, școala se transformă într-un atelier de lucru. Mai cu seamă la nivelul
albinuțelor, adică cei din clasele I – IV, care pliază, îndoaie, lipesc, răsucesc hârtia în tehnicile Quilling și Origami.
Lucrează cu măiestrie și cu nerăbdarea de a vedea rezultatul final: un mărțișor, o felicitare, o ramă pentru fotografie, un tablou, o lebădă, o buburuză, un coș cu flori sau cine știe ce se mai poate isca din imaginația dnei învățătoare Florica Purda care a „stârnit” această activitate cu ani
în urmă. I s-au alăturat atunci dnele învățătoare Maria Popa și Ana Brânzaș, Floare Bisorca, Mirela Gligor, Delia Horge, Loredana Burdaș și dl învățător Gheorghe Petrilă.
 Și pentru că tradiția trebuie dusă mai departe, iar obiceiul bun se ia, s-au alăturat cei mai tineri, dna profesoară Cerasela Turcan, dnele învățătoare Mădălina Chirla, Teodora Negru, Andrada Dudaș, Georgiana Blăguța.
Sunt peste tot: în clase, pe coridoare, în cancelarie, în ghiozdane. Produsele actului de creație a copiilor din școala noastră ne încântă privirea și ne fac să-i privim cu și mai multă dragoste
și încredere.
Împreună exersăm celebrarea primăverii, a renașterii naturii, a vitalității, a victoriei vieții, a... Mamei! De ziua Mamei, fiecare va avea ce să dăruiască alături de dragostea lui!
Apoi furnicarul se liniștește. Pentru puțin timp, însă, căci mai avem atâtea de celebrat!
Să vă fie sufletul mereu o primăvară!
(Cornelia Apostol și Alina Butișca)

Trimite email
duminică, 14 decembrie 2025 la 09:48:21 Ora standard a Europei de Est