Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Workshop pentru studenții Departamentului Ingineria Mediului

Promovarea imaginii

Workshop pentru studenții Departamentului Ingineria Mediului

Departamentul de Ingineria Mediului din cadrul Facultății de Protecția Mediului a Universității din Oradea a organizat marți (12 martie 2013) un workshop pentru studenții departamentului.

La manifestare au participat din partea conducerii universității: președintele Senatului, dl prof. univ. dr. Sorin Curilă, și prorectorul Sorin Șipoș, alături de decanul Facultății de Protecția Mediului, dl prof. univ. dr. ing. Ioan Chereji, și directorul Departamentului de Ingineria Mediului, dl prof. univ. dr. ing. Cornel Domuța, principalul organizator și moderatorul evenimentului.
Din partea instituțiilor partenere au avut intervenții în cadrul workshop-ului: dna Adriana Calapod – șef serviciu monitorizare în cadrul Agenției pentru Protecția Mediului Bihor, dna Mirela Terheș – comisar în cadrul Comisariatului Județean Bihor al Gărzii Naționale de Mediu, dl ing. Pasztor Sandor – director tehnic al Administrației Bazinale Ape Crișuri, dl ing. Teodor Suciu – din partea Direcției Silvice, dl ing. Teodor Jurcuț – directorul Oficiului Județean de Studii Pedologice și Agrochimice, ing. Robert Judea – șef sector la Stația de Epurare a municipiului, precum și dl ing. Virgil Itu de la Unitatea Fitosanitară Bihor.    
24 de ocupații posibile ale absolvenților programelor de studiu
După ce a salutat distinșii invitați și participanții la workshop, directorul de departament, dl prof. univ. dr. Cornel Domuța, a prezentat programul de studii universitare de licență, cele cinci programe de studii universitare de masterat, precum și cele 24 de ocupații posibile ale absolvenților acestor programe de studiu.
„Activitățile antropice, de multe ori nesăbuite, din secolul XX, au creat grave probleme de mediu. Oamenii de știință le-au semnalat și cercetat, iar factorii de decizie le-au rezolvat în măsură mai mare sau mai mică. Au apărut meserii legate de ingineria și protecția mediului, iar Universitatea din Oradea se poate mândri cu o facultate de protecție a mediului înființată în anul 1994. Departamentul de Ingineria Mediului funcționează încă de la înființarea Facultății de Protecția Mediului și în prezent are un program de studii universitare de licență (Ingineria Sistemelor Biotehnice și Ecologice) și cinci programe de studii universitare de masterat (Dezvoltare durabilă, regională și agroturistică; Factori de mediu în siguranța alimentară și sănătatea publică; Ingineria mediului și securitate în muncă; Managementul situațiilor de urgență, crizelor și dezastrelor în agricultură, silvicultură și industrie alimentară și Politici noi de mediu privind integrarea europeană). Conform ,,Clasificării Ocupațiilor din România” – ISCO – O8, ocupațiile posibile ale absolvenților acestor programe de studiu sunt: 1.inspector de specialitate ecolog 2. inginer ecolog 3. profesor în învățământul gimnazial 4. monitor mediu înconjurător 5. inspector pentru conformare ecologică 6. responsabil de mediu 7. inspector protecția mediului 8. specialist în managementul deșeurilor 9. analist de mediu 10. consilier ecolog 11. inginer de cercetare în ingineria sanitară și protecția mediului 12. asistent de cercetare în ecologie și protecția mediului 13. evaluator și auditor de mediu 14. inginer de cercetare în ingineria sanitară și protecția mediului 15. inspector pentru conformare ecologică 16. inspector protecția mediului 17. specialist documentație studii 18. cercetător în ecologie și protecția mediului 19. auditor de mediu 20. specialist în managementul deșeurilor 21. consilier instituții publice 22. șef stație epurare ape reziduale 23. referent de specialitate 24. inspector de specialitate.
În acest scop cadre didactice din departament (21 cadre didactice titulare și 5 cadre didactice asociate) au elaborat planuri de învățământ adecvate aprobate de Agenția Română de Asigurare a Calității în Învățământul Superior (ARACIS)  care vor face ca absolvenții noștri să fie competitivi pe piața muncii, atât în țară cât și peste hotare”, a subliniat directorul de departament.
În luările de cuvânt președintele Senatului, dl prof. univ. dr. Sorin Curilă, și prorectorul Sorin Șipoș au felicitat colectivul de cadre didactice al Facultății de Protecția Mediului și conducerea Departamentului de Ingineria Mediului pentru rezultatele constant bune obținute de-a lungul anilor în cercetare și pentru preocuparea permanentă manifestată în direcția perfecționării profesionale și publicării de cărți de specialitate.
10 cărți publicate în 2012
La finalul workshop-ului, dl prof. univ. dr. ing. Cornel Domuța a prezentat cele 10 cărți de specialitate publicate de cadrele didactice din cadrul departamentului în anul 2012. (Ovidiu DAN)

Trimite email
duminică, 14 decembrie 2025 la 09:05:45 Ora standard a Europei de Est