Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

14 martie – Ziua π

La Școala din Ghiorac

14 martie – Ziua π

Având în vedere toate sărbătorile pe care oamenii obinuiesc să le țină (despre îndrăgostiți, despre primăvară, despre femei, despre bărbați, despre copii, despre muncă, despre fantome, despre moși care aduc cadouri etc.) era cazul să aibă și matematica una. Aceasta este 14 martie – ziua π.

Numărul π (pi) este unul dintre cele mai importante numere din matematică, găsit prin împărțirea lungimii circumferinței unui cerc dat la lungimea diametrului său. Cea mai folosită aproximare a acestui număr este 3,14. În S.U.A., data se scrie astfel: luna mai întâi și ziua, deci „marite 14”. Altfel spus: luna a 3-a, ziua a 14-a. De aici, la 3,14, asocierea este ușor de făcut!
Activitatea de la Școala Gimnazială din Ghiorac a avut 4 părți: 1) Expoziție de creație artistică având tema π unde am avut lanțuri cu zecimalele lui π, „papirusuri” din polistiren cu zecimalele lui π, numărul π făcut din cercuri, origami din plastilină, din lemn și chiar din metal. Piesa de rezistență a fost, totuși un copac cu π realizat de elevele Balint Helga și Vancea Iulia din clasa a VII-a 2) o prezentare despre istoria numărului π, despre matematicienii care au contribuit la aproximarea lui cât mai bună, despre evenimente care se fac prin școli și în universități din lume și despre alte evenimente care s-au petrecut pe 14 martie 3) un concurs de cultură generală pe echipe cu întrebări legate de perimetrul și aria cercului, matematicieni români și străini, și nu în ultimul rând cuvinte românești care conțin π (spic, capitală, picior etc.). Câștigătorii concursului au fost 4 elevi din clasa a VI-a (Brie Marian, Szakacs Diana, Nan Ancuța și Zuh Gabriella) 4) un concurs individual de recitare a cât mai multor zecimale exacte ale lui π (recordul a fost obținut de Horț Daniel din clasa a VII-a cu 80 de zecimale corecte!)
Activitatea a fost coordonată de Ambrus Cristian (profesor de matematică), cu sprijinul doamnei director Simuț Florica, director adjunct Moldovan Denisa, consilier educativ Cuibuș Mihaela și al colegilor Barbuș Mariana, Butișcă Loredana, Supărare Elena, Angelescu Enikö, Grec Adrian și Petruș Andra. (Ambrus Cristian)
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: 14 martie – Ziua π.

Trimite email
sâmbătă, 6 decembrie 2025, 08:13:53 Ora standard a Europei de Est