Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Proiectul multilateral Comenius „Unity through diversity”

În Turcia - a treia întâlnire de proiect

Proiectul multilateral Comenius „Unity through diversity”

În perioada 9-15 martie 2013, a avut loc la Istanbul a treia întâlnire din cadrul proiectului multilteral Comenius „Unity through diversity”, pe care Școala Gimnazială Nr. 16 din Oradea îl derulează în parteneriat cu nouă țări europene: Franța (coordonator), Italia, Spania, Finlanda, Croația, Portugalia, Polonia, Turcia și Irlanda de Nord.

România a fost reprezentată de Violeta Roman, profesor coordinator al proiectului în școala și de Annamaria Lukacs, profesor de muzică.
În cadrul acestei întâlniri am intrat in contact cu sistemul de învățământ turc. În grădinița gazdă, am asistat la activități și programe artistice variate. Directoarea grădiniței din Turcia și personalul didactic ne-au prezentat aspectele esențiale privind funcționarea sistemului de învățământ turc și au răspuns întrebărilor adresate.
Pe durata desfășurării reuniunii am participat împreună cu ceilalți colegi parteneri la ședințe de lucru și am făcut schimb de cadouri (felicitări, mărțișoare, steaguri, hărți etc). De asemenea, într-o zi am realizat unirea literelor din titlul proiectului. Acestea au fost pregătite prin diverse tehnici de elevii din cele 10 țări implicate în proiect. În ultima zi petrecută în Turcia am evaluat activitățile desfășurate până în prezent și am discutat despre calendarul viitoarelor activități.
În vederea familiarizării participanților cu unele valori reprezentative ale culturii turce au avut loc vizite de studiu alături de profesori și copii la Muzeul Aya Sophia și Palatul Dolmabahçe din Istanbul.
Următoarea întâlnire din cadrul proiectului Comenius „Unity through diversity” va avea loc în luna aprilie 2013 în Croația, iar în luna mai 2013 așteptăm reprezentanții țărilor implicate să sosească în Oradea.
Proiectul este realizat cu sprijinul financiar al Comisiei Europene în cadrul Programului Sectorial Comenius al Programului de Învățare pe tot Parcursul Vieții. Toate informațiile pe care le furnizăm reprezintă responsabilitatea exclusivă a echipei de proiect, iar Agenția Națională pentru Programe Comunitare în Domeniul Educației și Formării Profesionale și Comisia Europeană nu sunt responsabile pentru modul în care este folosit conținutul acestor informații. (Violeta Roman)

Trimite email
joi, 18 decembrie 2025 la 03:23:53 Ora standard a Europei de Est