Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Printre fulgi răzleți, cu primăvara-n suflet la Oradea

Școala Leș

Printre fulgi răzleți, cu primăvara-n suflet la Oradea

Luni, 1 aprilie 2013, parcă pentru a-i face în ciudă frigului de afară, elevii claselor V-VIII de la Școala Gimnazială Nr. 3 Leș s-au urcat în microbuzele școlare, cu drag puse la dispoziție de conducerea școlii – dna director prof. Tănase Melinda, și au pornit la drum dis-de-dimineață.

Împinși de curiozitate, dar și de dorința de a ști și a cunoaște mai multe, elevii au intrat în frumoasa clădire a Teatrului „Regina Maria” din Oradea pentru a descoperi tainele teatrului, urmărind spectacolul „Baltagul”. Captivați de interpretarea profesionistă a actorilor, de decoruri, costumații, dar și de subiectul piesei, aceștia au urmărit cu sufletul la gură drumul Vitoriei Lipan, găsirea și pedepsirea ucigașilor soțului ei.
Însoțiți de doamnele profesoare Jurcuțiu Oana și Romanu Flavia, dar și de domnul profesor Belicciu Tudor, mânați de aceeași curiozitate, copiii au pornit la pas prin municipiul Oradea observând cu atenție clădirea Primăriei, turnul cu ceas ce ne cântă și ne încântă cu „Marșul lui Iancu” la fiecare oră fixă, Biserica cu Lună, statuile din centru orașului și Pasajul Vulturul Negru construit în stilul secession.
După atâta drum, elevii au poposit la Restaurant-Pizzerie Bridge, loc în care au putut să-și exerseze și să își consolideze abilitățile sociale și bunele maniere servind o pizza și un suc. Au avut astfel ocazia de a conversa, de a schimba impresii și păreri, de a se bucura de o zi petrecută împreună într-un alt cadru decât sălile de clasă de la școală.
Bucuroși, osteniți, mai șotioși în această zi de 1 aprilie, cu o lumină aparte în ochi, mai înțelepți, s-au întors acasă pe după-amiază împărtășind și celor dragi noutățile aflate în această primă zi a săptămânii „Să știi mai multe, să fii mai bun!” în care au văzut orașul Oradea din altă perspectivă, cu alți ochi decât atunci când sunt doar niște trecători grăbiți...!
Și cine știe câte îi mai așteaptă...!
Prof. Oana Jurcuțiu
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Printre fulgi răzleți, cu primăvara-n suflet la Oradea.

Trimite email
joi, 18 decembrie 2025 la 03:28:36 Ora standard a Europei de Est