Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

„Uniți pentru salvarea pădurii”

Elevii de la trei școli orădene

„Uniți pentru salvarea pădurii”

Sunt școli care ne-au obișnuit (sau mai corect spus... s-au obișnuit) ca în fiecare primăvară să iasă la plantat, în pădure...

Două dintre ele, L.P.S. „Bihorul” și Școala Gimnazială Nr. 11, au făcut-o și în această primăvară. Lor li s-a alăturat în cadrul proiectului educativ „Uniți pentru salvarea pădurii”, Școala Gimnazială „Octavian Goga”. „Dincolo de toate câștigurile didactice, valențele instructiv-educative, prin aceste acțiuni încercăm să sensibilizăm elevii și părinții acestora față de ecosistemul în care își desfășoară activitatea, dar și să optimizăm relația dintre om și natura înconjurătoare”, ne-a declarat doamna director Adelina Iacob.
Trebuie să precizăm faptul că aplicantul proiectului este Liceul cu Program Sportiv „Bihorul” din Oradea, iar responsabilii de proiect sunt directorii celor trei școli: prof.dr. Matei Dan – Constantin, prof.drd. Iacob Adelina și prof. Mocan Ioan; profesori coordonatori: Georgeta Susa – L.P.S. „Bihorul”, Carmen Nica – Școala Gimnazială Nr. 11 și  Doina Senta Cucu - Școala Gimnazială „Octavian Goga”; din echipa de proiect fac parte: prof. Stance Lucian - director adj. al L.P.S. „Bihorul”,  Szucs Tunde și Ardelean Rodica, de la același liceu; prof. Ilisei Terezia, Osvald Gabriela,  Faur Marcela, Șaitoș Alina și Onița Claudia (toate cinci de la Școala Gimnazială Nr. 11); prof. Cucu Doina – Senta și educ. Indrea Viorica, de la Școala Gimnazială „Octavian Goga”. Luni, 1 aprilie 2013, la prima acțiune din cadrul proiectului, intitulată ,,Un copac, o viață”, au participat 120 de copii de la școlile incluse în proiect, care au plantat puieți de gorun.
A fost un nou prilej, atât pentru noi, cadrele didactice, cât și pentru elevi de a observa, „investiga” și înțelege impactului activităților umane distructive asupra mediului și necesitatea respectării normelor de protecție și ocrotire a pădurii. (Gabriela Osvald)
P.S. Pentru mai multe poze (58 de poze), accesați Galeria foto: „Uniți pentru salvarea pădurii”.

Trimite email
sâmbătă, 6 decembrie 2025, 08:15:13 Ora standard a Europei de Est