Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
28 martie 2024

Regulile pentru gradația de merit a profesorilor se vor modifica „într-un timp relativ scurt”, anunță Ligia Deca: Nu putem să venim cu revoluții acolo
Ligia Deca, ministrul Educației, a declarat luni, 25 martie, în cadrul unei conferințe de presă, că metodologia gradației de merit pentru profesori va fi revizuită și „e un ordin de ministru care trebuie emis într-un timp relativ scurt”. Pe 11 martie 2024, Ligia Deca spunea că în Ministerul Educației au loc discuții în prezent cu privire la „regândirea gradației de merit” și „regândirea treptelor de salarizare” a profesorilor.
Amintim că ordinul de ministru cu noile reguli pentru gradația de merit a profesorilor, programat să apară de Ziua Păcălelii, în acest an, a fost mutat pe 2 aprilie de Ministerul Educație, potrivit unui document publicat în Monitorul Oficial.
Ministrul Educației a spus luni că lucrează cu specialiștii OCDE pentru un cadru de evaluare de performanță potrivit pentru România: „Un alt sfat al lor este ca acest cadru să nu fie implementat brusc. Este nevoie de pilotare, este nevoie de timp de acomodare și este nevoie de predictibilitate pentru cadrele didactice”, a spus Deca.
„Prima discuție pe care o avem în acest sens este cea legată de revizuirea metodologiei gradației de merit, e un ordin de ministru care trebuie emis într-un timp relativ scurt. Și acolo avem prima discuție. Sigur, nu putem să venim cu revoluții acolo, pentru că, practic, e nevoie de un pic de timp să mergem pe recomandările OCDE.
Recomandările OCDE vorbesc și despre corelarea etapelor de promovare în carieră cu standarde profesionale, deci este vorba de o construcție a carierei didactice mai amplă, este vorba de timp pentru a putea avea rezultate obiective, de tipul evaluării standardizate pentru elevi, ca să poți să ai oglinda valorii adăugate la clasă. Și ne propunem, sigur, să venim cu o serie întreagă de propuneri, dar, din nou, aceste schimbări nu se pot întâmpla peste noapte”, a precizat Ligia Deca...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
12 martie 2024

Peste 12.000 de profesori și aproape 170.000 de elevi și studenți, parte din proiectele educaționale ale organizației Școala de Valori, în cei 14 ani de activitate (P)
Într-o lume într-o continuă schimbare, Școala de Valori continuă și ea să își împlinească misiunea de a călăuzi tinerii să învețe să devină creatorii propriilor vieți. Cu o experiență de 14 ani în crearea de proiecte educaționale, Școala de Valori a impactat pozitiv viața celor aproape 170.000 de elevi și studenți, precum și a celor aproximativ 12.000 de profesori.
Școala de Valori este o asociație non-guvernamentală înființată în 2009, care și-a oficializat activitatea în 2010, începând cu proiectul GROW, acum cunoscut sub numele de growedu.ro. Începând cu anul trecut, asociația și-a extins misiunea și în Diasporă. L’école des Valeurs este primul avanpost Școala de Valori în spațiul european, cu scopul de a susține dezvoltarea personală și profesională a românilor care trăiesc în Diasporă: https://lecoledesvaleurs.eu/ .

Școala de Valori rămâne implicată în susținerea educației la nivel european și în implementarea de proiecte Erasmus Plus, cu accent pe integrarea tinerilor pe piața muncii, deoarece învățarea continuă centrată pe valori este cheia cu care tinerii pot să-și atingă sau, de ce nu, să își depășească potențialul maxim.

În decursul celor 14 ani, Școala de Valori a fost alături de elevii din școala primară la cei din liceele tehnologice sau teoretice, i-a susținut în procesul de alegere a traseului educațional și de carieră. Studenții au cunoscut procesul de transformare al proiectelor Școala de Valori și, acum, sunt gata să fie antreprenori sau angajați cu competențe antreprenoriale, care știu că locul lor este într-un domeniu care să fie în armonie cu abilitățile lor personale. Pentru că profesorii sunt cheia dezvoltării elevilor, Școala de Valori se implică în crearea unor experiențe educaționale unice, interactive și inspiraționale, care vizează nu doar formarea inițială dar și pe cea continuă, adresând competențele de care au nevoie pentru a lucra cu elevii contemporani.

Credem cu tărie în puterea oamenilor de autodepășire...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
4 februarie 2024

Statul plătește suplimentar 56 de universități de stat și particulare, în acest an, ca să formeze peste 32 de mii de viitori profesori. Cea mai mare creștere față de anul universitar precedent e la Universitatea din Oradea – 700 de locuri în plus

În anul universitar 2023-2024, statul vrea să formeze peste 32.200 de studenți care ar putea să devină profesori, potrivit datelor din ordinul ministrului Educației nr. 6.234/2023. Este vorba despre ordinul prin care a fost aprobată lista universităților cu programe de formare psihopedagogică. Numărul locurilor a crescut cu aproape 20% față de anul trecut, cu mențiunea că anul trecut în listă nu figura numărul de locuri pentru o serie de universități, iar o universitate particulară este nouă pe această listă – Universitatea „Tibiscus” din Timișoara, care primește 100 de locuri.
Amintim că 56 de universități vor organiza programe de formare psihopedagogică pentru profesori, în anul universitar 2023-2024. Acest lucru înseamnă că pot fi școlarizați 32.250 de studenți care vor să devină profesori.

În anul universitar 2023-2024, la fel ca în fiecare an, universitățile cu cei mai mulți studenți care pot fi școlarizați sunt următoarele:

Universitatea „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca – 3.500;
Universitatea din București – 3.000;
Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași – 2.400;
Universitatea Națională de Știință și Tehnologie Politehnica București – 1.600;
Universitatea din Craiova – 1.500;
Universitatea din Oradea – 1.500;
Universitatea de Vest din Timișoara – 1.500;
Universitatea „Transilvania” din Brașov – 1.100;
Academia de Studii Economice din București – 1.000;
Universitatea „Lucian Blaga” din Sibiu – 1.000;
Universitatea „Ștefan cel Mare” din Suceava – 1.000;
În anul universitar 2022-2023, numărul maxim de studenți care au putut fi școlarizați a fost de 26.880. Creșterea cu 5.370 de studenți este influențată de faptul că pe lista de anul trecut în dreptul a 6 universități era afișat „N/A”. Dacă aceste 6 universități și-a menținut cifra de școlarizare pentru modulul psihopedagogic, atunci noutățile ar fi doar în dreptul Universității Tehnice de Construcți București, care primește 50 de locuri în plus, la Univeristatea din Oradea, care are o creștere de 700 de locuri și la Universitatea din Petroșani – 30 de locuri în plus.

Regulile de finanțare pentru universități prevăd că pentru un student la licență, care urmează modulul de pregătire pedagogică, instituția de învățământ primește cu 16% din alocația pentru finanțarea de bază pe student echivalent unitar mai mult decât pentru un student care nu urmează acest modul. Pentru un student la master, care urmează de regula modului II pedagogic, finanțarea este cu 32% peste alocația pentru finanțarea de bază pe student echivalent unitar.

Roadele le culeg preșcolarii și elevii, dar și comunitatea!

Când primăria și școala colaborează excelent

Roadele le culeg preșcolarii și elevii, dar și comunitatea!

Când am vorbit ultima oară cu primarul comunei Tulca, dl Ioan Bulzan și cu vicele, Mihai Petran, proiectele lor legate de schimbarea la față a unităților de învățământ din comună mi se păreau mai degrabă simple „angajamente”, promisiuni ori declarații de presă cu iz politic ce „dădeau bine” presei și opiniei publice.

Ieri (miercuri, 13 februarie 2008), însă, vizitând Școala cu clasele I-VIII din Tulca, și discutând cu directorul coordonator, prof. Laura Herdean, aveam să constat o realitate fericită: proiectele primarului și vicelui fuseseră materializate.
Un management de calitate
„În anul școlar 2006-2007,  Școala cu clasele I-VIII din Tulca a devenit unitate de învățământ cu personalitate juridică. Din banii primiți de la M.E.C.T. pentru infrastructură, reabilitarea și consolidarea clădirii principale, s-a construit șarpanta, au fost înlocuite toate geamurile și ușile, fiind montate geamuri și uși termopan, s-au amenajat grupuri sanitare interioare și anexă pentru cazanele de încălzire, s-a trecut, astfel, la încălzirea centrală, s-a schimbat instalația electrică, peste tot s-au pus neoane, s-a zugrăvit fațada, dând o altă față școlii. Câteva săli de clasă au fost dotate cu mobilier nou, au fost „cosmetizate” sala profesorală, direcțiunea, secretariatul și cabinetul de informatică.
Ne bucurăm de sprijinul autorităților locale, astfel încât la fiecare rectificare de buget, școala este cuprinsă cu sume considerabile. Așa a fost posibilă zugrăvirea tuturor spațiilor interioare, montarea de parchet laminat și lambriuri în cancelarie și birouri, în toate sălile de clasă a fost rașchetat parchetul, s-au cumpărat perdele peste tot, în toate sălile de clasă și birouri, iar în unele și jaluzele,  clădirea grădiniței din centrul de comună a fost reabilitată, a fost schimbată instalația electrică, introdusă încălzirea centrală, iar cele două săli de grupă au fost dotate cu mobilier nou, materiale didactice, jocuri și jucării, au fost cumpărate covoare, atât în sălile de grupă cât și pe coridor. Tot la această clădire au  fost amenajate grupuri sanitare interioare, cu apă curentă, printr-un parteneriat cu o fundație din Belgia (cu filială în Oradea, președinte Raț Anton Victor). Tot cu ajutorul primăriei, la grădinița din satul Căuașd au fost amenajate grupuri sanitare interioare și a fost forat un puț  pentru apă potabilă. Lucruri mari, cu sume imense, s-au făcut și la clădirea veche a școlii din centru, tot cu bani de la bugetul local: recondiționarea șarpantei, tencuit și zugrăvit fațada, uși și geamuri termopan, s-au mai amenajat două săli de clasă. Și aici s-au cumpărat perdele în toate sălile de clasă...”
Și uite-așa, directoarea ne-a spus tot ce s-a înfăptuit în mandatul său, printr-o colaborare excelentă cu primăria și alți parteneri, printr-un management de calitate, directoarea fiind un om de acțiune, hotărât și ambițios, abil și diplomat.
Sunt lucruri de esență, cu greutate, pe care directoarea a ținut să ni le facă cunoscute din start, văzându-ne surprinși de schimbarea la față a școlii. Despre alte roade ale bunei colaborări pe care managerul o are cu administrația locală, aveam să aflăm vizitând școala și stând de vorbă cu unele cadre didactice. Elevilor și cadrelor didactice care fac naveta, primăria le decontează transportul, iar la sfârșit de an,  Moșul le-a adus preșcolarilor și școlarilor darurile așteptate, iar  personalului din învățământ tichete-cadou. Și tot primăria a pulsat 240 de milioane, lângă miliardul M.E.C.T., pentru achiziționarea unui microbuz școlar pentru transportul elevilor de gimnaziu din satul Căuașd și Tulca-sat. Să mai notăm apoi o realizare de excepție: sistem de supraveghere video, intern și extern, lucru cu care nu se pot lăuda prea multe școli din județ (s-ar putea să fie chiar o premieră la această oră).
Activități și rezultate
Dincolo de amenajări și dotări, să vedem cum răspund elevii și dascălii lor investițiilor făcute și condițiilor create. Ca în orice unitate de învățământ, rezultatele vorbesc despre calitatea actului instructiv-educativ, deși concursurile care se derulează nu înseamnă totul, pentru că fiecare elev trebuie raportat mai întâi la sine însuși înainte de a-l compara cu alții. Desigur, competiția e bună și necesară, ea stimulând în cele mai multe cazuri evoluția individuală.
La ultima ediție a testelor naționale (din anul școlar trecut), promovabilitatea a fost de 99%, iar la primele teze cu subiect unic, s-au înregistrat note bune, foarte multe peste 9, la română, geografie și matematică (doar câteva exemple: Alex Cotrău – 10 la geografie, Larisa Bleambă – 9,90, la română, Doroteea Bora – 9,10, tot la română, Daciana Valkai și Vlad Marți – 9,80, la matematică). La etapa județeană a olimpiadei de română, Andreea Cotrău, eleva dnei directoare, a obținut mențiune. La etapa județeană a olimpiadei de matematică, școala din Tulca a fost reprezentată de trei elevi (Andreea Cotrău, Mihai Petran și Mădălina Cacuci, elevii dnei prof. Mihaela Lucaciu). Echipajul clasei a VI-a, îndrumat de prof. Dana Pantea (Raul Popa, Dora Costea, Mădălina Bulzan, Larisa Bleambă, Teodora Lerințiu și Onisim Laza) a ocupat locul III la etapa județeană a concursului de fizică și chimie „Impuls perpetuum”. La concursul național „Olimpicii cunoașterii”, echipajul clasei a III-a, înv. Adina Dumbrăvan, a obținut punctaj maxim la cea de-a II-a etapă a celei de-a doua ediții. În sport, tulcanii sunt tari la handbal. La etapa județeană a olimpiadei sportului școlar, echipa de handbal băieți a ocupat locul II, iar fetele, locul III. Tragând strașnic de frânghie, fetele au ocupat locul întâi la Festivalul sportiv al copiilor de gimnaziu, organizat în 9 iunie 2007 la Oradea.
Între activitățile extrașcolare, un loc central îl ocupă cele desfășurate în parteneriat cu poliția și pompierii. În acest sens, agenții Postului local de poliție, Dorin Mughiuruș - agent șef, și  Lucian Tamba, sunt mereu prezenți în mijlocul elevilor cu filme și dezbateri pe tema prevenirii accidentelor de circulație, prin acțiuni de cunoaștere a normelor și  legislației rutiere, prilej cu care sunt organizate concursuri între clase. Prof. Mihaela Lucaciu, în calitate de diriginte al clasei a VIII-a A, a organizat activități de prevenire și stingere a incendiilor în colaborare cu Inspectoratul (de pompieri) pentru situații de urgență, filiala Salonta.
În cadrul proiectului „Carta pământului” (prof. coordonator de proiect Cornelia Roman), 53 de elevi gimnaziști au făcut excursii tematice la Deva, Hunedoara și Timișoara, 31 de elevi din clasele a VI-a A și B au participat la acțiuni de igienizare și înfrumusețare în curtea școlii, iar 35  de elevi au fost angajați în acțiuni de recuperare și valorificare a deșeurilor din hârtie și carton. În luna mai 2007, 32 de elevi din clasa a VI-a au participat la concursul școlar interactiv „Respectul și protecția vieții”.
Cadrele didactice din comună au beneficiat în cursul semestrului întâi al actualului an școlar de cursuri de pregătire profesională, în cadrul proiectului învățământului rural, prin activitatea desfășurată de mentorul  C.C.D. Lili Vidican, care a ținut cursuri la școala din Tulca în fiecare miercuri, câte patru-cinci ore.
Să mai spunem că la nivelul comunei Tulca, populația școlară cuprinsă în grădinițele și școlile din Tulca-centru, Tulca-sat și satul Căuașd, numără  77 de preșcolari, 140 de elevi în ciclul primar și 137 la gimnaziu (unde la fiecare serie de clase sunt câte două clase - paralele). De instruirea și educarea lor se ocupă 23 de cadre didactice, toate calificate (educatoare, învățători și profesori), din care 90 la sută sunt titulari, după cum ține să sublinieze directorul coordonator, prof. Laura Herdean.
"În încheiere, aș dori să mai consemnați două aspecte: faptul că la clădirea veche se lucrează la tencuieli interioare și exterioare (în curte), iar la final, vom trece și la împrejmuirea clădirii. În al doilea rând, doresc să mai notați faptul că s-a avizat proiectul pentru construirea unei săli de sport standard pe terenul din fosta grădină a școlii". (Ovidiu DAN)
P.S. Pentru mai multe poze (75 de poze), accesați Galeria foto: Roadele le culeg preșcolarii și elevii, dar și comunitatea!

Trimite email
vineri, 29 martie 2024, 12:18:09 Ora standard a Europei de Est