Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

La C.S.E.I. „Cristal” Oradea

„Să știi mai multe, să fii mai bun!”

La C.S.E.I. „Cristal” Oradea

La C.S.E.I. „Cristal” Oradea, săptămâna 1-5 aprilie 2013 a prilejuit organizarea și desfășurarea unor activități deosebite sub genericul: „Să știi mai multe, să fii mai bun!”

 Activitățile desfășurate în cadrul acestui program, au răspuns intereselor și preocupărilor diverse ale copiilor preșcolari și elevilor din C.S.E.I. „Cristal”, au pus în valoare talentele și capacitățile acestora în diferite domenii, au stimulat participarea lor la acțiuni variate, cu strategii didactice activ participative și tematică diversă.
Prima zi a programului, sub titlul Copil ca tine sunt și eu! din sfera educației pentru democrație și drepturile copilului, a cuprins „Carnavalul prieteniei”, activități în parteneriat cu copiii din instituții partenere din diverse proiecte pentru promovarea egalității de șanse și a toleranței (Liceul de Artă – S.N.A.C.,  Colegiul Tehnic „Mihai Viteazul” Oradea, la Liceul Teoretic „Lucian Blaga” Oradea, Lic.Teologic Romano-Catolic „Szent Laszlo”) și o masă rotundă cu tema „Democrație și drepturile copilului”, cu accent pe legislația română și europeană în domeniu.
Responsabili pentru organizarea zilei au fost dnele profesoare Lezeu Rodica, Bala Adela, Kover Monica, Hoduț Ana, Boros Gyorgy, Varga Tunde. 
În a doua zi a programului, Ce fac cu timpul meu liber?(vizând obiective ale educației pentru timp liber) au fost organizate activități cu caracter sportiv - jocuri de mișcare, parcursuri aplicative, goll-ball, șah pt nevăzători și de asemenea experimentarea unor jocuri sportive propuse de partenerii din proiectul Comenius Young Europe. S-au ocupat de organizarea acestei zile dnele profesoare Opriș Aurelia, Moldovan Mihaela, Tomozei Dana, Șerfezi Aurelia, Todea Stela, Omuț Lavinia, Bar Emoke, Gheorghiu Valentina.
Desfășurată sub sloganul Eu simt, eu creez, eu visez, cea de a III-a zi a cuprins o multitudine de jocuri senzoriale (Cutia cu surprize, Ce se aude din căsuță? etc). Elevi voluntari S.N.A.C. de la C.T. ,,Traian Vuia” Oradea, sub coordonarea dnei prof. Lidia Șandra, au desfășurat împreună cu copiii de la grupa D.S.M. jocul senzorial tactil kinestezic ,,Tablou floral” (în co-acțiune) și la final au cântat și s-au acompaniat cu diferite instrumente muzicale (maracase, trianglu, tobă etc). Au colaborat la succesul acțiunii dnele profesoare Butcovan Lucica, Coneac Angela, Dura Anca, Oprea Eva.
Cea de a IV-a zi, sub titlul „Mens sana in corpore sano” (din sfera educației pentru sănătate) a cuprins acțiunea „Sănătatea din farfurie”, activitate cu caracter practic având drept scop nutriția corectă a copiilor. Ea s-a realizat în colaborare cu dna asistentă medicală Șerf Ana Maria. Copiii au primit informații legate de nutriția corectă și importanța unei alimentații sănătoase în menținerea sănătății și au realizat o lucrare  artistico-plastică colectivă având drept temă realizarea unei „farfurii  vesele” cu alimente necesare organismului sub îndrumarea dnelor profesoare Vesa Ramona, Opriș Aurelia, Pleș Gabriela, Ivănescu Maria, Drimba Rita, Crișan Ana, Junc Emilia, Cotuna Natalia, Kirei Gabriella.
În cea de-a doua parte a zilei, a avut loc acțiunea „Un zâmbet sănătos”, activitate de profilaxie dentară în colaborare cu studenții voluntari U.M.F. Oradea.
Studenții de la secția de stomatologie au prezentat materiale depre igiena orală corectă, i-au învățat pe copii tehnica periajului corect, le-au împărțit micilor participanți paste de dinți și mere. Dna conferențiar univ. dr. Vaida Ligia, îndrumătoarea studenților, le-a vorbit și dânsa copiilor despre importanța vizitelor regulate la stomatolog. Acțiunea a fost coordonată din partea C.S.E.I. „Cristal” de dna prof. Vesa Ramona. În final, studenții au intrat în fiecare grupă/clasă și le-au arătat copiilor în mod concret tehnica de periaj. Dna Lezeu Rodica, directorul instituției, a fost prezentă la activitate și le-a mulțumit participanților pentru inițiativă.
Ziua de 5 aprilie a fost marcată de o serie de activități cu caracter ecologic și de protecție a mediului  cuprinse sub denumirea generică „Ziua verde”. Responsabilii cu desfășurarea acestor acțiuni, Ivănescu Maria, Ovănescu Elena, Burz Floare, Herman Szabolcs, Buboiu Bianca, Manea Adina, au conceput diverse activități, pentru a marca această zi, luând în considerare abilitățile și interesele copiilor.
Această zi a început cu activități care promovează educația ecologică, transportul ecologic; copiii, părinții, cadrele didactice au fost îndemnați ca în această zi să vină la grădiniță  pe jos sau cu bicicleta.
,,Ziua verde” a fost marcată prin vizionarea filmulețului de educație ecologică ,,Pădurea, fereastră spre lume”, realizat cu ocazia proiectului internațional cu același nume, realizat în unitatea noastră și prezentat de prof. Maria Ivănescu. Cu acest prilej, copiii centrului nostru și-au însușit, fixat și consolidat o serie de cunoștințe și deprinderi legate de plantarea copacilor, curățarea și îngrijirea mediului înconjurător, importanța de a-l păstra cât mai curat. Acțiunea a continuat cu jocuri senzoriale, muzicale, jocuri cu text și cântec, executare de miscări pe ritmurile vesele ale melodiilor acestora. „Ziua verde” a reușit să pună în evidență creativitatea, fantezia și originalitatea copiilor, elevilor și cadrelor didactice, prin organizarea și desfășurarea concursului „Din nimic, fac un joc mic!”
Confecționarea jucăriilor copiilor s-a realizat împreună cu partenerii de la Liceul de Artă Oradea, conduși de prof. Mare Florica, în calitate de voluntari și parteneri în cadrul S.N.A.C. Aceștia au ajutat prichindeii fiecărei grupe la confecționarea de jucării și obiecte din materiale reciclabile și refolosibile. Prezenți la acest eveniment au fost și copiii grupei mijlocii de la Grădinița Nr. 31 Oradea, conduși de prof.Silvia Hălmăjean și prof. Lupșa Florica, veniți in vizită la grupa D.S.M (prof. Coneac Angela, Dura Anca și prof. psihoped Eva Oprea) și care au adus în dar flori pentru grădina senzorială a instituției.
Produsele obținute au fost expuse în cadrul expoziției organizate în holul instituției, iar micii meșteri au fost recompensați cu diplome. (Ramona Vesa & Maria Ivănescu)
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: La C.S.E.I. „Cristal” Oradea.

Trimite email
sâmbătă, 13 decembrie 2025 la 02:57:41 Ora standard a Europei de Est