Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Să știi mai multe, să fii mai bun! la Colegiul Național „Arany Janos”

În săptămâna 1-5 aprilie

Să știi mai multe, să fii mai bun! la Colegiul Național „Arany Janos”

În săptămâna 1-5 aprilie 2013, elevii clasei I D, coordonați de prof. Daniela Toma, alături de ceilalți colegi de la Colegiul Național „Arany Janos” din Salonta, au avut parte de o săptămână specială în care au desfășurat activități variate pe diferite teme.

Obiectivul principal al programului a permis implicarea elevilor, a cadrelor didactice ,dar și a părinților. Activitățile desfășurate au răspuns intereselor și preocupărilor diverse ale elevilor, au pus în valoare talentele și capacitățile creatoare ale acestora în diferite domenii și au stimulat participarea lor la acțiuni cu strategii didactice activ-participative.
Într-una din zile, s-au cufundat în lumea mirifică a basmelor prin vizionarea piesei de teatru „Mateas cel Viteaz”. În altă zi, au confecționat măști pentru carnavalul vesel; tot atunci elevii au fost pictați pe față de către doamna învățătoare; creativitatea lor a fost pusă la grea încercare atunci când li s-a cerut să facă o vază cu flori din hârtie. Am avut și o activitate gospodărească în care elevii au pregătit (singuri), sub îndrumarea dnei învățătoare, un sandwich, tot acum au fost puși în rolul ospătarului care trebuie să așeze corect farfuriile și tacâmurile pe masă.
Echipați cu sorturi, ei au arătat superb, iar în plus s-au dovedit spontani și creativi în pregătirea sandwich-urilor. Astfel de acțiuni au stârnit interesul și entuziasmul elevilor...
(Daniela Toma)

Trimite email
miercuri, 17 decembrie 2025 la 19:56:29 Ora standard a Europei de Est