Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

„Tradiții folclorice românești între trecut și modernitate”, ediția a II-a

Joi, la Căminul Cultural din Oșorhei

„Tradiții folclorice românești între trecut și modernitate”, ediția a II-a

Joi (4 aprilie 2013), la Căminul Cultural din Oșorhei s-a desfășurat ediția a II-a a proiectului educațional județean „Tradiții folclorice românești între trecut și modernitate”, inițiat de prof. Claudia Tișe de la Școala Gimnazială Nr. 1 din Oșorhei.

Dacă anul trecut, proiectul s-a derulat în două etape (cu obiceiuri de Crăciun și de Paști), actuala ediție a fost gândită doar cu obiceuri ale sărbătorilor pascale. Ambele ediții s-au bucurat de sprijin din partea conducerii școlii, a Primăriei Oșorhei și a Consiliului Local, fiind monitorizate de directorul școlii, doamna profesor Adriana Indrie, de dl primar Ioan Pop și dl viceprimar Ioan Gligor, precum și de dl inspector școlar Ilie Crăciun, din partea I.S.J. Bihor.   
Dacă la prima ediție au participat șase școli (din Căbești, Husasău de Criș, Ineu de Criș, Oșorhei, Roșia și Săcădat (Săbolciu), la ediția de joi am avut nouă școli (Școala din Căbești nu s-a prezentat): la cele cinci rămase în concurs s-au mai alăturat patru școli: din Calea Mare, Drăgești, Răbăgani și Þețchea.
Și fiindcă tema proiectului a abordat obiceiurile și tradițiile de Paște în mediul rural românesc, reprezentanții școlilor și-au amenajat standurile în ton cu tema,  expunând iconițe, obiecte ornamentale de Paște, ouă de Paște pictate (încondeiate), produse și mâncăruri tradiționale... Pe scenă, artiștii, îmbrăcați în costume populare tradiționale specifice locului, ne-au prezentat pricesne și obiceiuri tradiționale locale de Paște.
Standul Școlii din Calea Mare a fost amenajat de dna prof. Cristina Bota (redactor „OviDan”) și prof. Oana Burle, cuprinzând picturi (pe sticlă, pânză și lemn), ouă vopsite și prăjituri tradiționale; echipa artistică a fost alcătuită din 10 elevi.
Echipa de la Drăgești a avut-o în frunte pe doamna director Șandra Florica, însoțită de două cadre didactice: Elena Bologan (mai noul nostru redactor „OviDan”) și Gulacsi Andrea; echipajul școlii a fost format din 12 artiști; la stand, au prezentat o masă tradițională de Paște și câteva picturi, iar pe scenă, o scenetă...
Școala din Husasău de Criș a fost reprezentată de prof. Miron Ioana, Gârleanu Cristina, Vana Mihaela și Radu Sanda, plus 11 elevi artiști. La standul lor au pregătit un coș anume, îndestulat cu bucate, de toate, pregătit pentru a fi dus la biserică și sfințit; o masă tradițională și picturi pe sticlă; pentru momentul artistic, au pregătit pricesne și poezii specifice.
De la Școala Gimnazială „Puiu Sever” din Ineu de Criș, ne-am revăzut cu dna prof. Karacsony Zoița, însoțită de trei colege: Florentina Giurgiu, Andreea Luncan și Petronela Suciu, precum și 12 elevi-artiști, care au pregătit colinde de Florii și poezii; de pe masa lor de Paște nu au lipsit picturile pe sticlă și ornamentele specifice, precum și produsele tradiționale, care îți trăgeau cu ochiul.
Gazdele (câtă frunză și iarbă) – Școala din Oșorhei – au pregătit o masă lungă și bogată (cât pentru un botez), cu produse tradiționale, multe picturi pe sticlă, iar pe scenă, artiști unul și unul, în concurs și în afara concursului: un cor, în deschidere, îndrumat de prof. Bianca Bulgaru și Amalia Þoca, acompaniat de Paul Gomboș la orgă, și un cor în încheiere, în acompaniament de chitară (la chitară, prof. de chimie Crina Pătcaș) și trei acordeoane: Paul Gomboș și frații David și Iacob Săcară; tot în afara concursului am făcut cunoștință cu noua formație de dansuri populare a școlii, instruită de prof. Valeria Negruț.
Cei din Răbăgani au venit motivați să se întoarcă acasă cu o tolbă de premii. Pe masă au expus ouă încondeiate, produse tradiționale de post și de Paști, precum și picturi pe sticlă, iar o elevă din clasa a VI-a a făcut o demonstrație de încondeiat ouă la masa juriului. Pe scenă cei 12 artiști, îndrumați de prof. Adela Petriș și Ionuț Stanciu, au prezentat obiceiul Lioara și pricesne.
De la Roșia ne-am revăzut aproape cu întreaga echipă campioană de anul trecut: pricesne, solistă Andreea Zăvoian; prinsul suratelor – Pup Cosmina, Andreea Zăvoian; grupul Lioara, un grup de băieți la bătut toaca; prezentarea mesei de Paște, Florina Pup, prezentarea prăjiturii tradiționale (pască cu scoacă). Adelina Codrean; instructori: Florina Moza și Gheorghe David.
Săcădatul a făcut din nou senzație, ca și anul trecut! Cu „Tradiții și obiceiuri din Săcădat” – șezătoare, coordonatori: prof. Maria Sime și Nicoleta Mocan; cu masă tradițională îmbelșugată, prezentată de eleva Andreea Trifa, prof. coord. Mihaela Biriș; expoziție de pictură pe sticlă, icoane realizate și prezentate de eleva Camelia Ciabrun, coord. prof. Maria Sime; de prăjituri și de expoziție se fac „vinovați”: Andreea Trifa, Răzvan Lupescu, Mihai Lucaci, Andreea Burca și Ciabrun Camelia; coord. prof. Mihaela Biriș.
Școala Gimnazială Nr. 2 din Þețchea a debutat cu dreptul, lăsând o bună impresie. Masa tradițională de Paște a fost prezentată de eleva Andreea Bogdan, coord. prof. Mariana Marina; pe scenă, elevii au prezentat un obicei de Sfintele Paște de la Þețchea, coord. prof. Mariana și Sorin Marina și Florian Irimescu.
La final, dl inspector școlar Ilie Crăciun avea să concluzioneze apreciind  calitatea spectacolului de pe scenă, mesele îmbelșugate cu produse tradiționale locale, ținuta impecabilă a copiilor, seriozitatea, dublată de responsabilitate, organizarea și prestația fără cusur a gazdelor.
„Prin urmare, ediția a II-a este o nouă reușită, care ne dă speranțe că la anul, vom avea și mai multe școli în competiție, de ce nu”, conchide doamna director Adriana Indrie. (Ovidiu DAN)
Premiile ediției
Moment artistic
I - Școala din Răbăgani
II - Roșia
III - Săcădat
Mențiune - Drăgești
Cea mai frumoasa masă de Paște
I - Săcădat
II - Răbăgani
III - Calea Mare
Mențiuni - Husasău de Criș și Oșorhei
Icoane
Zavoian Andreea - Roșia
Luncan Ruben - Oșorhei
Popa Camelia - Calea Mare
Camelia Ciabrun - Săcădat
Prăjituri tradiționale
I - Săcădat
II - Calea Mare
III – Ineu de Criș
Prezentarea unei rețete
Dobra Adelina - Școala Răbăgani
Zavoian Andreea - Școala Roșia
Incondeiat ouă
Sferle Emilia - Școala Răbăgani
Cele mai bune sarmale
Școala din Þețchea
Cel mai bun drob
Școala Drăgești
Premii speciale
Dans popular – Oșorhei
Premiu special – dl insp. șc. Crăciun Ilie.
P.S. Pentru mai multe poze (154 de poze), accesați Galeria foto:„Tradiții folclorice românești între trecut și modernitate”, ediția a II-a.

Trimite email
marți, 9 decembrie 2025 la 17:21:37 Ora standard a Europei de Est