Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
28 martie 2024

Regulile pentru gradația de merit a profesorilor se vor modifica „într-un timp relativ scurt”, anunță Ligia Deca: Nu putem să venim cu revoluții acolo
Ligia Deca, ministrul Educației, a declarat luni, 25 martie, în cadrul unei conferințe de presă, că metodologia gradației de merit pentru profesori va fi revizuită și „e un ordin de ministru care trebuie emis într-un timp relativ scurt”. Pe 11 martie 2024, Ligia Deca spunea că în Ministerul Educației au loc discuții în prezent cu privire la „regândirea gradației de merit” și „regândirea treptelor de salarizare” a profesorilor.
Amintim că ordinul de ministru cu noile reguli pentru gradația de merit a profesorilor, programat să apară de Ziua Păcălelii, în acest an, a fost mutat pe 2 aprilie de Ministerul Educație, potrivit unui document publicat în Monitorul Oficial.
Ministrul Educației a spus luni că lucrează cu specialiștii OCDE pentru un cadru de evaluare de performanță potrivit pentru România: „Un alt sfat al lor este ca acest cadru să nu fie implementat brusc. Este nevoie de pilotare, este nevoie de timp de acomodare și este nevoie de predictibilitate pentru cadrele didactice”, a spus Deca.
„Prima discuție pe care o avem în acest sens este cea legată de revizuirea metodologiei gradației de merit, e un ordin de ministru care trebuie emis într-un timp relativ scurt. Și acolo avem prima discuție. Sigur, nu putem să venim cu revoluții acolo, pentru că, practic, e nevoie de un pic de timp să mergem pe recomandările OCDE.
Recomandările OCDE vorbesc și despre corelarea etapelor de promovare în carieră cu standarde profesionale, deci este vorba de o construcție a carierei didactice mai amplă, este vorba de timp pentru a putea avea rezultate obiective, de tipul evaluării standardizate pentru elevi, ca să poți să ai oglinda valorii adăugate la clasă. Și ne propunem, sigur, să venim cu o serie întreagă de propuneri, dar, din nou, aceste schimbări nu se pot întâmpla peste noapte”, a precizat Ligia Deca...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
12 martie 2024

Peste 12.000 de profesori și aproape 170.000 de elevi și studenți, parte din proiectele educaționale ale organizației Școala de Valori, în cei 14 ani de activitate (P)
Într-o lume într-o continuă schimbare, Școala de Valori continuă și ea să își împlinească misiunea de a călăuzi tinerii să învețe să devină creatorii propriilor vieți. Cu o experiență de 14 ani în crearea de proiecte educaționale, Școala de Valori a impactat pozitiv viața celor aproape 170.000 de elevi și studenți, precum și a celor aproximativ 12.000 de profesori.
Școala de Valori este o asociație non-guvernamentală înființată în 2009, care și-a oficializat activitatea în 2010, începând cu proiectul GROW, acum cunoscut sub numele de growedu.ro. Începând cu anul trecut, asociația și-a extins misiunea și în Diasporă. L’école des Valeurs este primul avanpost Școala de Valori în spațiul european, cu scopul de a susține dezvoltarea personală și profesională a românilor care trăiesc în Diasporă: https://lecoledesvaleurs.eu/ .

Școala de Valori rămâne implicată în susținerea educației la nivel european și în implementarea de proiecte Erasmus Plus, cu accent pe integrarea tinerilor pe piața muncii, deoarece învățarea continuă centrată pe valori este cheia cu care tinerii pot să-și atingă sau, de ce nu, să își depășească potențialul maxim.

În decursul celor 14 ani, Școala de Valori a fost alături de elevii din școala primară la cei din liceele tehnologice sau teoretice, i-a susținut în procesul de alegere a traseului educațional și de carieră. Studenții au cunoscut procesul de transformare al proiectelor Școala de Valori și, acum, sunt gata să fie antreprenori sau angajați cu competențe antreprenoriale, care știu că locul lor este într-un domeniu care să fie în armonie cu abilitățile lor personale. Pentru că profesorii sunt cheia dezvoltării elevilor, Școala de Valori se implică în crearea unor experiențe educaționale unice, interactive și inspiraționale, care vizează nu doar formarea inițială dar și pe cea continuă, adresând competențele de care au nevoie pentru a lucra cu elevii contemporani.

Credem cu tărie în puterea oamenilor de autodepășire...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
4 februarie 2024

Statul plătește suplimentar 56 de universități de stat și particulare, în acest an, ca să formeze peste 32 de mii de viitori profesori. Cea mai mare creștere față de anul universitar precedent e la Universitatea din Oradea – 700 de locuri în plus

În anul universitar 2023-2024, statul vrea să formeze peste 32.200 de studenți care ar putea să devină profesori, potrivit datelor din ordinul ministrului Educației nr. 6.234/2023. Este vorba despre ordinul prin care a fost aprobată lista universităților cu programe de formare psihopedagogică. Numărul locurilor a crescut cu aproape 20% față de anul trecut, cu mențiunea că anul trecut în listă nu figura numărul de locuri pentru o serie de universități, iar o universitate particulară este nouă pe această listă – Universitatea „Tibiscus” din Timișoara, care primește 100 de locuri.
Amintim că 56 de universități vor organiza programe de formare psihopedagogică pentru profesori, în anul universitar 2023-2024. Acest lucru înseamnă că pot fi școlarizați 32.250 de studenți care vor să devină profesori.

În anul universitar 2023-2024, la fel ca în fiecare an, universitățile cu cei mai mulți studenți care pot fi școlarizați sunt următoarele:

Universitatea „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca – 3.500;
Universitatea din București – 3.000;
Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași – 2.400;
Universitatea Națională de Știință și Tehnologie Politehnica București – 1.600;
Universitatea din Craiova – 1.500;
Universitatea din Oradea – 1.500;
Universitatea de Vest din Timișoara – 1.500;
Universitatea „Transilvania” din Brașov – 1.100;
Academia de Studii Economice din București – 1.000;
Universitatea „Lucian Blaga” din Sibiu – 1.000;
Universitatea „Ștefan cel Mare” din Suceava – 1.000;
În anul universitar 2022-2023, numărul maxim de studenți care au putut fi școlarizați a fost de 26.880. Creșterea cu 5.370 de studenți este influențată de faptul că pe lista de anul trecut în dreptul a 6 universități era afișat „N/A”. Dacă aceste 6 universități și-a menținut cifra de școlarizare pentru modulul psihopedagogic, atunci noutățile ar fi doar în dreptul Universității Tehnice de Construcți București, care primește 50 de locuri în plus, la Univeristatea din Oradea, care are o creștere de 700 de locuri și la Universitatea din Petroșani – 30 de locuri în plus.

Regulile de finanțare pentru universități prevăd că pentru un student la licență, care urmează modulul de pregătire pedagogică, instituția de învățământ primește cu 16% din alocația pentru finanțarea de bază pe student echivalent unitar mai mult decât pentru un student care nu urmează acest modul. Pentru un student la master, care urmează de regula modului II pedagogic, finanțarea este cu 32% peste alocația pentru finanțarea de bază pe student echivalent unitar.

„Tradiții folclorice românești între trecut și modernitate”, ediția a II-a

Joi, la Căminul Cultural din Oșorhei

„Tradiții folclorice românești între trecut și modernitate”, ediția a II-a

Joi (4 aprilie 2013), la Căminul Cultural din Oșorhei s-a desfășurat ediția a II-a a proiectului educațional județean „Tradiții folclorice românești între trecut și modernitate”, inițiat de prof. Claudia Tișe de la Școala Gimnazială Nr. 1 din Oșorhei.

Dacă anul trecut, proiectul s-a derulat în două etape (cu obiceiuri de Crăciun și de Paști), actuala ediție a fost gândită doar cu obiceuri ale sărbătorilor pascale. Ambele ediții s-au bucurat de sprijin din partea conducerii școlii, a Primăriei Oșorhei și a Consiliului Local, fiind monitorizate de directorul școlii, doamna profesor Adriana Indrie, de dl primar Ioan Pop și dl viceprimar Ioan Gligor, precum și de dl inspector școlar Ilie Crăciun, din partea I.S.J. Bihor.   
Dacă la prima ediție au participat șase școli (din Căbești, Husasău de Criș, Ineu de Criș, Oșorhei, Roșia și Săcădat (Săbolciu), la ediția de joi am avut nouă școli (Școala din Căbești nu s-a prezentat): la cele cinci rămase în concurs s-au mai alăturat patru școli: din Calea Mare, Drăgești, Răbăgani și Þețchea.
Și fiindcă tema proiectului a abordat obiceiurile și tradițiile de Paște în mediul rural românesc, reprezentanții școlilor și-au amenajat standurile în ton cu tema,  expunând iconițe, obiecte ornamentale de Paște, ouă de Paște pictate (încondeiate), produse și mâncăruri tradiționale... Pe scenă, artiștii, îmbrăcați în costume populare tradiționale specifice locului, ne-au prezentat pricesne și obiceiuri tradiționale locale de Paște.
Standul Școlii din Calea Mare a fost amenajat de dna prof. Cristina Bota (redactor „OviDan”) și prof. Oana Burle, cuprinzând picturi (pe sticlă, pânză și lemn), ouă vopsite și prăjituri tradiționale; echipa artistică a fost alcătuită din 10 elevi.
Echipa de la Drăgești a avut-o în frunte pe doamna director Șandra Florica, însoțită de două cadre didactice: Elena Bologan (mai noul nostru redactor „OviDan”) și Gulacsi Andrea; echipajul școlii a fost format din 12 artiști; la stand, au prezentat o masă tradițională de Paște și câteva picturi, iar pe scenă, o scenetă...
Școala din Husasău de Criș a fost reprezentată de prof. Miron Ioana, Gârleanu Cristina, Vana Mihaela și Radu Sanda, plus 11 elevi artiști. La standul lor au pregătit un coș anume, îndestulat cu bucate, de toate, pregătit pentru a fi dus la biserică și sfințit; o masă tradițională și picturi pe sticlă; pentru momentul artistic, au pregătit pricesne și poezii specifice.
De la Școala Gimnazială „Puiu Sever” din Ineu de Criș, ne-am revăzut cu dna prof. Karacsony Zoița, însoțită de trei colege: Florentina Giurgiu, Andreea Luncan și Petronela Suciu, precum și 12 elevi-artiști, care au pregătit colinde de Florii și poezii; de pe masa lor de Paște nu au lipsit picturile pe sticlă și ornamentele specifice, precum și produsele tradiționale, care îți trăgeau cu ochiul.
Gazdele (câtă frunză și iarbă) – Școala din Oșorhei – au pregătit o masă lungă și bogată (cât pentru un botez), cu produse tradiționale, multe picturi pe sticlă, iar pe scenă, artiști unul și unul, în concurs și în afara concursului: un cor, în deschidere, îndrumat de prof. Bianca Bulgaru și Amalia Þoca, acompaniat de Paul Gomboș la orgă, și un cor în încheiere, în acompaniament de chitară (la chitară, prof. de chimie Crina Pătcaș) și trei acordeoane: Paul Gomboș și frații David și Iacob Săcară; tot în afara concursului am făcut cunoștință cu noua formație de dansuri populare a școlii, instruită de prof. Valeria Negruț.
Cei din Răbăgani au venit motivați să se întoarcă acasă cu o tolbă de premii. Pe masă au expus ouă încondeiate, produse tradiționale de post și de Paști, precum și picturi pe sticlă, iar o elevă din clasa a VI-a a făcut o demonstrație de încondeiat ouă la masa juriului. Pe scenă cei 12 artiști, îndrumați de prof. Adela Petriș și Ionuț Stanciu, au prezentat obiceiul Lioara și pricesne.
De la Roșia ne-am revăzut aproape cu întreaga echipă campioană de anul trecut: pricesne, solistă Andreea Zăvoian; prinsul suratelor – Pup Cosmina, Andreea Zăvoian; grupul Lioara, un grup de băieți la bătut toaca; prezentarea mesei de Paște, Florina Pup, prezentarea prăjiturii tradiționale (pască cu scoacă). Adelina Codrean; instructori: Florina Moza și Gheorghe David.
Săcădatul a făcut din nou senzație, ca și anul trecut! Cu „Tradiții și obiceiuri din Săcădat” – șezătoare, coordonatori: prof. Maria Sime și Nicoleta Mocan; cu masă tradițională îmbelșugată, prezentată de eleva Andreea Trifa, prof. coord. Mihaela Biriș; expoziție de pictură pe sticlă, icoane realizate și prezentate de eleva Camelia Ciabrun, coord. prof. Maria Sime; de prăjituri și de expoziție se fac „vinovați”: Andreea Trifa, Răzvan Lupescu, Mihai Lucaci, Andreea Burca și Ciabrun Camelia; coord. prof. Mihaela Biriș.
Școala Gimnazială Nr. 2 din Þețchea a debutat cu dreptul, lăsând o bună impresie. Masa tradițională de Paște a fost prezentată de eleva Andreea Bogdan, coord. prof. Mariana Marina; pe scenă, elevii au prezentat un obicei de Sfintele Paște de la Þețchea, coord. prof. Mariana și Sorin Marina și Florian Irimescu.
La final, dl inspector școlar Ilie Crăciun avea să concluzioneze apreciind  calitatea spectacolului de pe scenă, mesele îmbelșugate cu produse tradiționale locale, ținuta impecabilă a copiilor, seriozitatea, dublată de responsabilitate, organizarea și prestația fără cusur a gazdelor.
„Prin urmare, ediția a II-a este o nouă reușită, care ne dă speranțe că la anul, vom avea și mai multe școli în competiție, de ce nu”, conchide doamna director Adriana Indrie. (Ovidiu DAN)
Premiile ediției
Moment artistic
I - Școala din Răbăgani
II - Roșia
III - Săcădat
Mențiune - Drăgești
Cea mai frumoasa masă de Paște
I - Săcădat
II - Răbăgani
III - Calea Mare
Mențiuni - Husasău de Criș și Oșorhei
Icoane
Zavoian Andreea - Roșia
Luncan Ruben - Oșorhei
Popa Camelia - Calea Mare
Camelia Ciabrun - Săcădat
Prăjituri tradiționale
I - Săcădat
II - Calea Mare
III – Ineu de Criș
Prezentarea unei rețete
Dobra Adelina - Școala Răbăgani
Zavoian Andreea - Școala Roșia
Incondeiat ouă
Sferle Emilia - Școala Răbăgani
Cele mai bune sarmale
Școala din Þețchea
Cel mai bun drob
Școala Drăgești
Premii speciale
Dans popular – Oșorhei
Premiu special – dl insp. șc. Crăciun Ilie.
P.S. Pentru mai multe poze (154 de poze), accesați Galeria foto:„Tradiții folclorice românești între trecut și modernitate”, ediția a II-a.

Trimite email
vineri, 29 martie 2024, 14:21:34 Ora standard a Europei de Est