Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

„România, patria mea!”

Să știi mai multe, să fii mai bun! la „Avram Iancu”

„România, patria mea!”

Sub imboldul denumirii săptămânii premergătoare vacanței de primăvară, elevii clasei a IV-a A de la Școala Gimnazială „Avram Iancu” au desfășurat o serie de activități extracurriculare menite să-i facă să știe mai multe și să fie mai buni.

Un elev devine mai bun prin prisma convingerilor pe care și le formează cu timpul, în  baza cunoștințelor acumulate pe care le îmbracă în haina călduroasă a afectivității. Să formezi la elevi trăsături pozitive de caracter e o muncă migăloasă ce presupune implicarea colectivului de elevi, în diferite activități, unele de tip cooperant, dar și competitiv; mai ales acum când concursurile parcă ne asaltează. De aceea e nevoie și de discernământ din partea cadrului didactic pentru a face o selecție, în acest sens, în funcție de capacitățile intelectuale și de aptitudinile elevilor clasei. Începând din clasa a II-a, elevii au participat, în fiecare an, la concursul numit, în prezent, „Fii inteligent la…matematică” - etapa națională, apoi la cel de „Evaluare în educație”- matematică și limba română, „Sclipirea minții”, „Smart” - la diverse discipline, „Euroșcolarul”, „Cangurașul”, la alte concursuri naționale de creație artistico-plastică, tocmai pentru a mobiliza în competiții pe cât mai mulți elevi. Rezultatele obținute au răsplătit munca noastră a tuturor: mai multe premii I, un premiu III și mențiuni la concursurile de matematică, premii II și III la concursurile de limba română și mai multe premii I, II sau III la cele de creație artistico-plastică. Scopul participării la concursuri nu era, în primul rând, obținerea unui premiu. Participarea însemnă că s-a făcut o pregătire, în acest sens, iar șansele reușitei depindeau și de nivelul subiectului dat  sau de baremul de corectare impus. I-am învățat pe elevii mei că succesul nu înseamnă obținerea prin orice mijloace a țintelor propuse... Uneori mai trebuie și să știi să pierzi cu demnitate sau să te retragi, la timp,  din competiții care se întind mult peste  nivelul maxim de cunoștințe accesibile intelectului elevilor din ciclul primar... Alteori, scopul concursului era consolidarea cunoștințelor dobândite la diferite obiecte. Prin activitatea de tip concurs, numită: „România, patria mea!” desfășurată marți, 2 aprilie 2013, s-a urmărit consolidarea cunoștințelor de geografie-istorie dobândite de elevi, dar și extinderea cunoștințelor de istorie despre cele trei mari personalități istorice: Sf. Voievod Ștefan cel  Mare, Mihai Viteazul  și Avram Iancu. Un alt scop era dezvoltarea la elevi a demnității naționale; pentru că „trăim într-o țară așa de frumoasă c-un trecut așa de glorios, în mijlocul unui popor atât de deștept”(după Al. Vlahuță – „România pitorească”), iar prezentul și  viitorul ar trebui construite după  măsura moștenirii primite... Pentru aceasta însă, fiecare ar trebui să-și construiască propriul interior după morala creștină... și țara ar fi mult mai bogată prin frumusețea oamenilor ei! Concursul s-a desfășurat pe trei grupe, fiecare echipă alegându-și un nume: „Voinicii”, „Cutezătorii” și „Cercetașii”. Conținutul a implicat șapte probe de geografie, șapte de istorie, dintre care una era cu probleme de matematică cu date istorice, una de literatură, una de grafică, una de educație muzicală și proba de comportament... Doamna profesoară Simona Paraschiv e cea care merită mulțumirile noastre pentru că ne-a jurizat concursul. Au câștigat „Cercetașii” cu 99 de puncte, din 100 posibile, urmați îndeaproape de „Cutezătorii” – 97 de puncte și de „Voinicii” - 94 de puncte. Am câștigat cu toții, consolidându-se mai bine cunoștințele elevilor prin probele parcurse și observând frumoasele imagini din materialul ppt, în corelație cu tematica concursului, încântându-ne recitările sau imaginile grafice realizate de elevi și cântând, împreună, cu demnitate, în final: „Toți copiii României/ Sunt din neamul lui Traian / Și în fiecare suflet/ Se mai naște un Ștefan./ Jos pe vale, sus pe creste /Tututora dați de veste/ Ștefan-Vodă al Moldovei /Ștefan-Vodă mai trăiește”. (prof. Cozma Aurica)
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto:„România, patria mea!”

Trimite email
sâmbătă, 6 decembrie 2025, 08:19:53 Ora standard a Europei de Est