Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Spectacolul caritabil „Elevii au talent”

La Școala din Remetea

Spectacolul caritabil „Elevii au talent”

Activitatea care a încheiat săptămâna de activități extracurriculare și extrașcolare a fost spectacolul caritabil „Elevii au talent”.

Cu ocazia acestuia, a avut loc o strângere de fonduri pentru Căminul de bătrâni de la Băița, Casa Iosif, Centrul de zi Francesco și Habitat for Humanity, Beiuș.
Școlile participante au reușit să demonstreze prin elevii lor că talente sunt peste tot, trebuie să fie doar descoperite și puse în valoare. Elevii de la Școala Gimnazială nr. 1 din Chișcău, coordonați de dna prof. Baidoc Adriana au încântat prin spontaneitate și interpretare. Echipa de elevi de la Școala Gimnazială Sâmbăta, împreună cu dna prof. Bulc Mirela au prezentat un număr de dans modern. Piesele de teatru puse în scenă de elevii de la școlile din Buntești, Lunca și Drăgănești („Ridichea uriașă”, „Scufița Roșie” și „Albă ca Zăpada”- în limba engleză), coordonate de dle profesoare Vesa Titiana, Miara Angela și Flore Amalia au uimit publicul prin calitatea interpretării și frumusețea decorurilor. Eleva Mladonesky Renata de la Școala Gimnazială „Nicolae Popoviciu” Beiuș, îndrumată de dna prof. Horge Maria a fost o actriță desăvârșită; ea a recitat poeziile „Fetița mamei” și „Pe lângă plopii fără soț”. Nici grupul de copii de la Centrul Francesco din Beiuș nu s-a lăsat mai prejos. Au dansat un dans italian și ne-au amintit de Învierea lui Isus Hristos cu sceneta „Mironosițele”. Elevii de la Școala Gimnazială nr. 1 Roșia au transmis fiorii emoției cântecului și dansului popular bihorean prin echipa de elevi din clasele I-IV coordonați de dna prof. Herman Livia. Elevul Ivan Leț Robert de la Școala Gimnazială din Căbești, îndrumat de dl prof. Petruț Nicolae, s-a dovedit un bun imitator al vedetelor TV. Asociația Pro-Remetea a fost reprezentată de echipa de dansuri populare maghiare, coordonată de dna prof. Miara Angela. Elevii de la Școala Gimnazială nr. 2 din Meziad, coordonați de dl prof. Degău Cristian, au dovedit că sunt niște buni gimnaști. În final, a făcut senzație interpretarea elevei Oaie Sara din clasa a VIII-a de la Școala Gimnazială din Remetea cu o  piesă cunoscută de muzică ușoară românească, precum și apariția echipei de dansuri populare coordonate de dna prof. Jozsa Clara și Foldvari Monica. O plăcută surpriză ne- făcut directorul școlii dl prof. Copil Ionel Stelian, care a apărut îmbrăcat în costum tradițional împreună cu echipa de dansuri.
De această dată, talentele copiilor și  munca profesorilor coordonatorilor au avut un scopul nobil, acela de a strânge niște bani pentru cei aflați în nevoi. La Remetea, cetățenia activă a căpătat o nouă semnificație, iar eforturile tuturor celor implicați au fost răsplătite de mulțumirea interioară că au făcut ceva pentru cei de lângă ei, pentru semenii lor. Încă o dată, mulțumiri echipei de proiect (prof. Fuciu Cristina Laura, Foldvari Monica, Jozsa Clara, înv. Boroș Irina Margareta, prof. Fășie Cătălin Ionică și Gherle Amalia Nicoleta) și dlui director Copil Ionel Stelian fără a cărui implicare, activitatea noastră nu s-ar fi putut realiza. (Camelia Florea)

Trimite email
duminică, 14 decembrie 2025 la 09:54:57 Ora standard a Europei de Est