Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Povestea Oradiei pentru preșcolarii grupei mijlocii A

În săptămâna altfel, la Grădinița „Ion Creangă”

Povestea Oradiei pentru preșcolarii grupei mijlocii A

Programul „Să știi mai multe, să fii mai bun”s-a derulat la grupa mijlocie A, de la Grădinița Nr. 45 – „Ion Creangă” din Oradea (director, prof. Rodica Ciocan) pe tema „Povestea Oradiei”.

Activitățile desfășurate au răspuns intereselor și preocupărilor diverse ale copiilor preșcolari și au pus în valoare talentele și capacitățile acestora în diferite domenii, au stimulat participarea lor la acțiuni variate, cu strategii didactice activ participative și tematică diversificată. Dar cel mai important lucru a fost acela că a răspuns nevoii de joacă și bună dispoziție a copiilor.
Astfel, startul s-a dat prin vizionarea spectacolului „Capra cu trei iezi”, susținut de prietenii noștri, actorii de la Teatrul Dollo din Arad. După care, copiii au devenit mici actori, mânuind păpușile, unele aduse de acasă, creând povești cu personajele îndrăgite.
Dintre activitățile derulate de-a lungul întregii săptămâni amintim:
Oradea - ieri și azi,prezentare PPT cu imagini din orașul nostru, orașul vechi - orașul nou, unde au fost incluse fotografii primite de la copii, cu ipostaze surprinse din vizite, plimbări sau evenimente la care au participat. Lucruri interesante am descoperit din diferite albume despre orașul nostru, editate de-a lungul timpului.
Parcuri și locuri de joacă - vizionând imaginile, copiii au povestit cum își petrec timpul liber. Cel mai mult este apreciat spațiul din Orășelul copiilor.
Grădinițe din orașul meu - grădinița mea, grădinița prietenilor noștri de la Grădinița Nr. 30 Oradea, director, prof. Ioana Ruge.
Oradea, capitala verde a României - acțiuni de ecologizare și sădire de flori și pomi ornamentali.
Evenimente din orașul meu - Ziua Oradiei, Toamna orădeană, Porți deschise la pompieri, poliție, spectacole etc Rememorarea acțiunilor la care am fost și noi părtași.
Ziua mondială a cărții pentru copii am sărbătorit-o împreună cu colegii de la grupa mare, prof. Mariana Niulaș și prietenii noștri școlarii și la bibliotecă, Filiala „Dacia”, unde am folosit prilejul de a ne documenta despre autori ce au descris orașul nostru în lucrările lor.
Sărbătorirea zilelor de naștere ale copiilor – carnaval cu măști confecționate de noi.
Atelierele de lucru au dat copiilor posibilitatea de a-și pune în valoare talentul, creativitatea. Lucrările lor au fost reunite într-o expoziție intitulată „Primăvara în orașul meu”. De asemenea, am realizat o machetă cu instituțiile și locurile cele mai reprezentative din oraș. Evaluarea proiectului am realizat-o prin DVD-ul cu instantanee din derularea programului. Povestea va continua cu un tur al Oradiei cu autocarul și oprirea în câteva puncte cheie: primărie, gară, aeroport, cetate etc. Aceasta a fost intenția noastră inițială, dar din pricina vremii capricioase am amânat.
(Floare Bernad &Voichita Portelechi)
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Povestea Oradiei pentru preșcolarii grupei mijlocii A.

Trimite email
luni, 15 decembrie 2025 la 03:10:01 Ora standard a Europei de Est