Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

11 premii și mențiuni, la Tehnologii

Paradoxal, acasă nu luăm nimic, dar, de peste „hotare”aducem

11 premii și mențiuni, la Tehnologii

Nici nu mai știi ce să crezi!!??
Acasă nu suntem în stare să ne concentrăm și să obținem măcar o mențiune, dar aducem de peste hotarele județului 11 premii și mențiuni.

Această ciudățenie (olimpică) am găsit-o la Olimpiada interdisciplinară tehnică, la disciplinele din aria curriculară Tehnologii.
Oradea a găzduit în perioada 2-6 aprilie 2013, pentru prima oară (în peste 30 de ani), acest gen de olimpiadă, pe domeniul Fabricarea produselor din lemn, la care au participat 48 de olimpici din 24 de județe. Jucând acasă, olimpicii bihoreni nu au fost în stare să ne bucure măcar cu o mențiune. Ai noștri s-au situat pe la mijlocul clasamentului.
La clasa a XI-a, premiile I, II și III au fost adjudecate de olimpici din Iași, Sibiu și Suceava, iar cele trei mențiuni au ajuns în Neamț, Pitești și Alba Iulia.
La clasa a XII-a, pe podium au urcat olimpici din Ploiești, Curtea de Argeș și Sibiu, iar cele două mențiuni au ajuns la Ghiurghiu (Mureș) și Suceava.
Șase premii și cinci mențiuni
În schimb, ceilalți reprezentanți ai Bihorului s-au întors laureați de la concursurile susținute în diferite orașe ale țării. Palmaresul lor e de-a dreptul impresionant, după cum aveam să aflăm de la inspectorul școlar de specialitate, dl Florian Mieluț.
Un premiu I, trei premii II, două premii III și cinci mențiuni este un palmares cu care s-ar putea să ocupăm un loc fruntaș pe țară, dacă s-ar întocmi un asemenea clasament la aria curriculară Tehnologii.
La domeniul Mecanică, Popoviciu Alin, din clasa a XII-a, de la Colegiul Tehnic „Ioan Ciordaș” din Beiuș s-a întors de la Râmnicu Vâlcea cu premiul I, plus un premiu special pentru nota 10 obținută la proba practică.
Cele trei premii II, au fost cucerite la Iași, Botoșani și Bacău, de Florina David, din clasa a XII-a, de la Liceul Tehnologic din Dobrești, la domeniul Industrie textilă, de Cristian Lup, din a XI-a, de la Colegiul Agricol din Valea lui Mihai, la domeniul Agricultură și de Mădălin Fărcuța, din a XI-a, de la Colegiul Tehnic „Ioan Ciordaș” din Beiuș, la domeniul Industrie alimentară.
Premiile III au fost obținute de Paul Vlad Tocuț, de la Liceul „Don Orione” din Oradea, la domeniul Mecanică, la Râmnicu Vâlcea, unde Vlad avea să obțină nota maximă (10) la scris! Cel de-al doilea premiu III ne-a fost adus tocmai din Capitală de Ionuț Vasile Ciont, de la Colegiul Tehnic „Constantin Brâncuși” din Oradea, la domeniul Construcții.
Cele cinci mențiuni au fost adjudecate de: Florina Popa de la Liceul Tehnologic din Dobrești, la domeniul Industrie textilă (de la Iași), Radu Florin Tole de la Colegiul Tehnic „Alexandru Roman” din Aleșd, la domeniul Electrotehnică (de la Baia Mare), Cristina Andreea Lazăr de la Colegiul Tehnic „Mihai Viteazul” din Oradea, la domeniul Protecția mediului (de la Brăila), George Bogdan Popuțe de la Colegiul Economic „Partenie Cosma”, la domeniul Economie contabilitate (de la Arad) și Moricz Erszebet de la Colegiul Tehnic „Unirea” din Ștei, la domeniul Industrie alimentară (de la Bacău); Erszebet a obținut și cea mai mare notă (10) din concurs la proba practică.
O ediție reușită
„La Oradea, am avut o ediție reușită, spunem noi, fără lipsă de modestie, ca și organizare, cazare și masă. Fără contestații, cu activități de destindere și recreere, excursii la Peștera urșilor și la Muzeul de la Chișcău, la Fabrica de mobilă de la Beiuș, dar și la Băile Felix. Mai mult decât atât, cu ajutorul unor sponsori generoși, am reușit să triplăm valoarea premiilor olimpicilor, ceea ce nu e puțin lucru”, consideră dl inspector școlar Florian Mieluț. (Ovidiu DAN)

Trimite email
luni, 8 decembrie 2025 la 03:46:53 Ora standard a Europei de Est