Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
13 aprilie 2024

Concurs național pentru profesori, în programul LifeLab.

Premii pentru cadrele didactice care documentează și argumentează folosirea la clasă a fișelor educaționale cu aplicații practice de educație financiară la mai multe discipline
Banca Comercială Română (BCR) anunță extinderea programului LifeLab la nivel național, potrivit comunicatului de presă transmis cu ocazia Zilei Educației Financiare. Proiectul își propune să recompenseze profesorii care integrează noțiuni de educație financiară și discuțiile despre bani și comportamente financiare responsabile în predarea disciplinelor lor, la clasă.
Petiția pentru introducerea educației financiare în materiile predate la școală este deschisă și sunt invitați să o semneze cei care vor să susțină această schimbare.
Se pot înscrie toți profesorii care vor să le ofere elevilor lor abordări interesante, captivante și ancorate în realitate, chiar la disciplinele pe care le predau, indiferent de ciclul de învățământ, din orice școală și grădiniță.
Pentru a se înscrie, trebuie doar să își creeze un cont pe platforma Școala de Bani, să descarce materialele educaționale deja publicate în proiectul LifeLab, potrivite pentru materia pe care o predau și să le aplice la clasă.
Evident, profesorii care se înscriu trebuie să documenteze acest demers didactic prin fotografii sau clipuri video, realizate în timpul implementării fișelor la ore, să urce fișierele pe un link de transfer. Apoi, datele profesorului și o mică descriere despre cum a decurs ora și link-ul de transfer vor trebui completate pe pagina proiectului.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
28 martie 2024

Regulile pentru gradația de merit a profesorilor se vor modifica „într-un timp relativ scurt”, anunță Ligia Deca: Nu putem să venim cu revoluții acolo
Ligia Deca, ministrul Educației, a declarat luni, 25 martie, în cadrul unei conferințe de presă, că metodologia gradației de merit pentru profesori va fi revizuită și „e un ordin de ministru care trebuie emis într-un timp relativ scurt”. Pe 11 martie 2024, Ligia Deca spunea că în Ministerul Educației au loc discuții în prezent cu privire la „regândirea gradației de merit” și „regândirea treptelor de salarizare” a profesorilor.
Amintim că ordinul de ministru cu noile reguli pentru gradația de merit a profesorilor, programat să apară de Ziua Păcălelii, în acest an, a fost mutat pe 2 aprilie de Ministerul Educație, potrivit unui document publicat în Monitorul Oficial.
Ministrul Educației a spus luni că lucrează cu specialiștii OCDE pentru un cadru de evaluare de performanță potrivit pentru România: „Un alt sfat al lor este ca acest cadru să nu fie implementat brusc. Este nevoie de pilotare, este nevoie de timp de acomodare și este nevoie de predictibilitate pentru cadrele didactice”, a spus Deca.
„Prima discuție pe care o avem în acest sens este cea legată de revizuirea metodologiei gradației de merit, e un ordin de ministru care trebuie emis într-un timp relativ scurt. Și acolo avem prima discuție. Sigur, nu putem să venim cu revoluții acolo, pentru că, practic, e nevoie de un pic de timp să mergem pe recomandările OCDE.
Recomandările OCDE vorbesc și despre corelarea etapelor de promovare în carieră cu standarde profesionale, deci este vorba de o construcție a carierei didactice mai amplă, este vorba de timp pentru a putea avea rezultate obiective, de tipul evaluării standardizate pentru elevi, ca să poți să ai oglinda valorii adăugate la clasă. Și ne propunem, sigur, să venim cu o serie întreagă de propuneri, dar, din nou, aceste schimbări nu se pot întâmpla peste noapte”, a precizat Ligia Deca...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
12 martie 2024

Peste 12.000 de profesori și aproape 170.000 de elevi și studenți, parte din proiectele educaționale ale organizației Școala de Valori, în cei 14 ani de activitate (P)
Într-o lume într-o continuă schimbare, Școala de Valori continuă și ea să își împlinească misiunea de a călăuzi tinerii să învețe să devină creatorii propriilor vieți. Cu o experiență de 14 ani în crearea de proiecte educaționale, Școala de Valori a impactat pozitiv viața celor aproape 170.000 de elevi și studenți, precum și a celor aproximativ 12.000 de profesori.
Școala de Valori este o asociație non-guvernamentală înființată în 2009, care și-a oficializat activitatea în 2010, începând cu proiectul GROW, acum cunoscut sub numele de growedu.ro. Începând cu anul trecut, asociația și-a extins misiunea și în Diasporă. L’école des Valeurs este primul avanpost Școala de Valori în spațiul european, cu scopul de a susține dezvoltarea personală și profesională a românilor care trăiesc în Diasporă: https://lecoledesvaleurs.eu/ .

Școala de Valori rămâne implicată în susținerea educației la nivel european și în implementarea de proiecte Erasmus Plus, cu accent pe integrarea tinerilor pe piața muncii, deoarece învățarea continuă centrată pe valori este cheia cu care tinerii pot să-și atingă sau, de ce nu, să își depășească potențialul maxim.

În decursul celor 14 ani, Școala de Valori a fost alături de elevii din școala primară la cei din liceele tehnologice sau teoretice, i-a susținut în procesul de alegere a traseului educațional și de carieră. Studenții au cunoscut procesul de transformare al proiectelor Școala de Valori și, acum, sunt gata să fie antreprenori sau angajați cu competențe antreprenoriale, care știu că locul lor este într-un domeniu care să fie în armonie cu abilitățile lor personale. Pentru că profesorii sunt cheia dezvoltării elevilor, Școala de Valori se implică în crearea unor experiențe educaționale unice, interactive și inspiraționale, care vizează nu doar formarea inițială dar și pe cea continuă, adresând competențele de care au nevoie pentru a lucra cu elevii contemporani.

Credem cu tărie în puterea oamenilor de autodepășire...

Preambul la dezbaterea publică privind întocmirea Planului Urbanistic General

Miercuri, la Primăria Oradea

Preambul la dezbaterea publică privind întocmirea Planului Urbanistic General

Miercuri (17 aprilie 2013), primarul Municipiului Oradea, dl ing. Ilie Bolojan, a revenit asupra proiectului Planului Urbanistic General, împreună cu arhitectul Tiberiu Ciolacu, de la compania Planwerk Cluj-Napoca, una din companiile care lucrează la Planul Urbanistic General, și dna Adriana Lipoveanu, arhitect-șef al orașului.

„Această întâlnire cu dumneavoastră nu este neapărat o conferință de presă, ci un fel de preambul la dezbaterea publică ce o organizăm mâine după-masă (joi, 18 aprilie, de la ora 16.00, în sala Traian Moșoiu a Primăriei Oradea – n.n.) legat de întocmirea Planului Urbanistic General și, în speță, mâine vom prezenta Masterplanul Oradea 2030, document care, dacă va fi aprobat, va sta la baza definitivării Planului Urbanistic General în toamna acestui an, în așa fel încât în următorii ani să știm exact care sunt dezvoltările spațiale pe care le vom face în municipiul Oradea”.
În stilu-i caracteristic, dl primar a ținut să facă precizări, chiar dacă lucrurile au fost prezentate cu claritate și data trecută. „Modul în care s-a reflectat în presă..., a apărut că de mâine se demolează ceva, ceea ce nu este real și atunci trebuie să clarificăm aceste aspecte. Poate a fost o deficiență de comunicare din partea noastră” (a ținut să sublinieze dl primar, cu ironia de rigoare, pentru cei care și-au dezinformat cititorii)!
Cele trei obiective majore
Dl primar a punctat apoi cele trei obiective importante ale următorilor 10-20 de ani, până în 2030 – obiective care țin de accesibilitatea în municipiul Oradea și de partea de infrastructură grea. „Unul din obiective este să avem un oraș accesibil și o infrastructură corespunzătoare. Cel de-al doilea obiectiv important este de a avea un oraș competitiv, deci un oraș prosper, în care economia funcționează, iar oamenii au locuri de muncă bine plătite; și un al treilea obiectiv mare este de a avea un oraș eficient și funcțional, un oraș plin de viață. Acestea sunt cele trei obiective majore, în afara altora pe care le asumăm prin acest Masterplan, iar ca o consecință a acestor obiective propunem unele măsuri și unele proiecte care o dată puse în practică vor face să atingem aceste obiective”, a subliniat dl primar.
Referindu-se la dezvoltarea spațială a orașului, dl primar a precizat că avem de ales între opțiunea de a extinde în continuare orașul, și opțiunea „de a ne ocupa de petele albe din oraș, de terenurile care sunt deja urbanizate și să limităm extinderea intravilanului în anii următori”. Poziția executivului este de a merge pe cea de-a doua variantă, „de a ne ocupa de zonele de intravilan, care astăzi sunt într-o situație proastă”, fostele unități militare, aplasamentele de pe Calea Aradului, zona râului Peța, care sunt disponibile și care ar trebui în anii următori ocupate, precum și fostele platforme industriale dezafectate, dar și terenurile din zona de centură.
„Să ne limităm la ceea ce avem astăzi”
Prin urmare, executivul își propune să se ocupe de aceste zone, pentru a le repopula și a le da alte destinații. Pentru că la extinderea intravilanului cresc foarte mult cheltuielile cu utilitățile și nu se dorește să se ajungă la zone urbanizate fără utilități.
Concluzia este „să ne limităm la ceea ce avem astăzi”, a spus dl primar.
După epuizarea celor trei obiective impotante, dl primar s-a referit la cartea „Orașe pentru oameni”, un tratat despre cum poți încuraja un oraș să fie plin de viață. În carte sunt prezentate modele pe care le-au aplicat alții cu eficiență, referitor la circulația pietonilor și bicicliștilor, „în general un mediu de viață cât mai prietenos, ca oamenilor să le placă să stea în oraș, să se întâlnească în oraș, să se plimbe...”
Pentru un asemenea deziderat se impune creșterea suprafețelor pietonale în perimetrul central, dar și în cartierele de blocuri, acele piațete propuse și spații verzi. Din aproape în aproape, s-a ajuns la „nodul gordian”: Piața Unirii și demolările de pe strada Avram Iancu.
Arhitectul Tiberiu Ciolacu ne-a prezentat proiectul noului Plan Urbanistic General.
Astfel, noul PUG are în vedere principii moderne de dezvoltare urbană: creșterea suprafețelor pietonale și a spațiilor verzi. Creșterea suprafețelor pietonale în zona centrală se va putea realiza prin limitarea parcării din spatele Tribunalului și construirea noii parcări de pe str. Independenței, în paralel cu decongestionarea traficului în Parcul Traian, str. Vasile Alecsandri și zona din fața Palatului Vulturul Negru.
Prin Masterplan se propun soluții pentru îmbunătățirea traficului, dar și alternative pentru pietoni și bicicliști; realizarea unor mai bune legături între zona centrală și zonele limitrofe prin crearea acelui „inel”, pentru decongestionarea traficului din centrul orașului și o mai bună accesibilitate spre universitate a pietonilor și bicicliștilor pe o stradă Avram Iancu lărgită. „Aceste măsuri punctuale sunt discutabile, le putem discuta, dar premisele și legăturile care trebuie făcute în aceste zone, cred că nu le putem comenta. Putem să spunem că nu este măsura cea mai bună. Suntem dispuși să primim orice fel de observații și sugestii, dar să vedem care sunt alternativele, soluțiile, pentru că altfel putem să contestăm orice fel de propunere, dar dacă nu venim cu o alternativă, înseamnă că dacă respingem totul, nu vom face nimic. Și eu cred că trebuie făcut ceva și în aceste zone”, a subliniat dl primar. „Vom avea dezbaterea publică mâine. Pe ordinea de zi a ședinței de consiliu de săptămâna viitoare va figura acest Masterplan. Dacă el va fi aprobat de consiliu înseamnă că arhitecții vor lucra, îl vor transfera în Planul de Urbanism General. Vom mai avea niște dezbateri în această vară și o dată definitivate dezbaterile, vom fi în măsură ca în toamnă să venim cu aprobarea Planului de Urbanism General, care va fi un document, care va trebui aplicat în municipiul Oradea în următorii 10 ani. Trei mandate, acest mandat și încă două mandate, indiferent cine va fi la conducerea orașului, va trebui să meargă pe aceste linii de dezvoltare.  De aceea am zis că e bine să facem dezbateri publice, să ne consultăm, toți cei care sunt interesați: specialiști, reprezentanții partidelor politice, riverani care sunt afectați de anumite măsuri, să se poată pronunța”, a conchis dl primar.
Răspunzând întrebărilor, doamna arhitect-șef Adriana Lupoveanu s-a referit la strada Avram Iancu. „Strada face parte din centrul istoric, există și un  monument istoric, casa turcească îi spune, dar există mai multe soluții pentru strada Avram Iancu, deci noi ne-am exprimat aceste obiective pe care ni le-am asumat, măsurile și soluțiile care vor fi interpretate sunt mai multe. O să-l las pe dl Ciolacu să vă prezinte aceste soluții posibile pe termen mediu, lung sau scurt. „Treptat, treptat, circulația din Piața Unirii ar trebui scoasă”, a intervenit dl primar. „Deci, dacă dorim să avem în zona centrală viață, trebuie să avem spații mai multe pentru pietoni. Trebuie să avem activități, evenimente. Pentru asta trebuie să existe un cadru, în care ei să se miște în siguranță, să aibă unde să stea, și treptat, treptat trebuie adoptate politici care să descurajeze în mod evident tranzitul prin zona centrală, și doi, venitul cu mașina în zona centrală”, a adăugat dl primar. Răspunzând întrebărilor, dl primar a mai făcut o seamă de precizări: „Cel puțin în următorii ani, este mai greu de scos circulația de pe axa perpendiculară pe Crișul Repede... se pot adopta variante de tranziție, de tipul unor sensuri unice, pe strada Avram Iancu, numai către universitate, o variantă intermediară, dar este exclus să interzicem circulația peste podul central. Ceea ce putem face este să reducem tranzitul prin centru. Cei care vin dinspre centrul civic spre Ioșia. Pentru că există variante alternative”, a explicat dl primar. Dl arhitect Ciolacu a vorbit despre axa de dezvoltare nord-sud, „poate cea mai importantă, o axă istorică, din strada Republicii, în lungul ei, unde se concentrează o serie de dotări, obiective, instituții..., de aici atenția pentru o componentă pietonală. Pe Avram Iancu nu s-a pus varianta pietonării totale pentru că schema de trafic a orașului nu permite. În schimb, ce se poate face pe Avram Iancu, și aici o să repet, ce a spus doamna arhitect-șef, se poate lucra în două trepte, una pe termen scurt, măsuri care pot fi luate în următorii ani, care presupun restructurarea, reconfigurarea profilului stradal, felul în care este organizată pe benzile de trafic, într-o formă care să permită o accesibilitate mai bună, un confort mai bun. Pe termen mediu și lung, a fost luată în discuție și va fi analizată în mod foarte serios varianta realinierii frontului vestic, operațiune de realiniere care va fi prevăzută și pentru alte străzi ale orașului și care, în principiu, a fost aplicată, a fost aprobată și este în curs de aplicare și în alte orașe din România, în speță la Sibiu și la Cluj”, a precizat dl arhitect. Dl primar a intervenit cu o precizare și un exemplu: „Astăzi am o casă care ocupă aceste două parcele la parter. În momentul în care trebuie să te retragi, gândiți-vă că ocupă jumătate, și ai parter plus două etaje. Deci el (proprietarul - n.n.) nu pierde din suprafața construită, doar că mută clădirea de pe orizontală pe verticală. Deci, aceste case, oricum, în ce stadiul sunt, dacă se pune problema între a o reabilita și a construi din nou, este mult mai rentabil să construiești din nou”, a adăugat dl primar. La următoarea întrebare a răspuns dl arhitect: „Încă o dată dorim să precizăm. Ei decid singuri când urmează să se întâmple. Nimeni nu vorbește de aruncarea oamenilor în stradă. În principiu, economic vorbind, e foarte atractivă: oportunitatea dezvoltării economice la nivelul familiei”. „Deci în mod rațional, dacă ai o casă veche în zona centrală și nu ai bani, să spunem, să o întreții, având în vedere că prețul locului este mult mai mare decât prețul casei, e rațional să-ți vinzi locația și poți să-ți iei două case oriunde, nou nouțe, a intervenit dl primar. Spațiile care se reabilitează astăzi, în general, nu sunt reabilitate de proprietarii care le-au avut inițial, ci de cei care le-au cumpărat și care au capacitatea financiară de a le pune în valoare”... Doamna arhitect-șef Adriana Lipoveanu a revenit răspunzând întrebării privind intervențiile în centrul istoric. „Orice intervenție în centrul istoric are nevoie de avizul Ministerului  Culturii și Patrimoniului. Nu se poate face nimic fără aceasta”, a precizat domnia sa. Așadar, urmează dezbaterea publică! (Ovidiu DAN)
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Preambul la dezbaterea publică privind întocmirea Planului Urbanistic General. 

Trimite email
marți, 23 aprilie 2024, 23:35:12 Ora de vară a Europei de Est