Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

CALM Bihor a intrat în grevă japoneză

Marți, 19 februarie 2008,

CALM Bihor a intrat în grevă japoneză

Cinci licee din Oradea, în coordonarea Consiliul Asociațiilor Liceenilor Maghiari din Bihor, au intrat, marți, 19 februarie, în grevă japoneză. Elevii sunt nemulțumiți că nu-și primesc alocațiile după împlinirea vârstei de 18 ani.

În data de 19 februarie, au protestat  2000 de elevi (dar chiar și profesori) de la Liceul Ady Endre din Oradea, de la secția maghiară a Colegiului Național Mihai Eminescu, Liceul Szent Laszlo, Colegiul Economic Partenie Cosma și,  respectiv, secția maghiară de la Liceul Pedagogic Iosif Vulcan Oradea.
Pe 20 februarie, vom continua greva, la care ni se vor alătura elevi și din alte școli: Liceul Lorantffy Zsuzsanna, Liceul Petofi Sandor din Săcuieni, și până vineri poate că vor intra în grevă și elevi de la colegiile naționale Arany Janos din Salonta și Octavian Goga din Margita.
Mișcarea de protest nu afectează desfășurarea orelor. Elevii participă la orele de curs, însă poartă banderole albe pentru a-și exprima nemulțumirea.  
„Acest sprijin financiar de care beneficiază elevii este unul foarte important, deoarece contribuie la o îmbunătățire a procesului de educație, elevii beneficiind de un minim suport prin care pot să își acopere o parte a cheltuielilor necesare activității de școlar. Considerăm că împlinirea vârstei de 18 ani nu este un argument pentru a nu mai beneficia de niciun sprijin, având în vedere faptul că elevii care au împlinit această vârstă nu au alte surse de venit, dar în același timp au cel puțin aceleași cheltuieli pe care le au elevii care nu au împlinit această vârstă”, declară Vetesi Imola - cenzorul CALM.
Și profesorii (dar și directorii) au purtat banderole
Directoarea Liceului Ady Endre a afirmat: “Trăim într-o țară democratică, iar unul din principiile democratiei este ca cetățenii să își poată exprima opiniile în mod liber. Elevii își exprimă nevoile într-un mod civilizat, fără vreun ajutor din exterior. Dacă nu ne expunem problemele, atunci nu avem nici o șansă că acestea să fie rezolvate.”
Luna trecută, CALM a strâns 2500 de semnături de protest, semnături care au fost depuse la Ministerul Muncii, împreună cu o propunere pentru asigurarea unei spirjin financiar și pentru elevi care au împlinit vârsta de 18 ani. (M.I.)
Foto : Ciucur L. Antonius

Trimite email
sâmbătă, 20 decembrie 2025 la 01:27:27 Ora standard a Europei de Est