Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

PractING – un amplu proiect dedicat carierei

În cadrul Facultății de Inginerie Electrică și Tehnologia Informației

PractING – un amplu proiect dedicat carierei

Facultatea de Inginerie Electrică și Tehnologia Informației din cadrul Universității din Oradea a organizat vineri, 19 aprilie 2013, în sala de conferințe a Bibliotecii Universității din Oradea, o nouă sesiune de informare și conștientizare cu privire la oportunitățile și beneficiile pe termen lung oferite studenților prin participarea în cadrul proiectului POSDRU/109/2.1/G/82033 intitulat „Convergența pregătirii practice universitare pentru integrarea reușită a studenților pe piața muncii” – PractING.

Cu această ocazie, alți 74 de studenți din domeniile Calculatoare și Tehnologia Informației, Inginerie Electronică și Telecomunicații și Inginerie Electrică, anii de studiu II și III, au putut beneficia de practică la firme importante din regiune.  
Dincolo de însușirea unor abilități practice aplicate în domenii specifice, proiectul a reprezentat un punct de susținere al studenților în demersul de angajare într-o organizație. În urma primului an de implementare un număr însemnat de studenți și-a găsit un loc de muncă ca urmare a efectuării stagiului de practică în cadrul proiectului. 
Principalele rezultate atinse în primul an de implementare sunt:
*126 de studenți din domeniile Calculatoare și Tehnologia Informației, Inginerie Electronică și Telecomunicații și Inginerie Electrică beneficiari ai serviciilor de consiliere în carieră și susținuți în tranziția de la școală la viața activă
*21 de firme selectate în calitate de partener de pratică, în cadrul cărora studenții au desfășurat activitatea de practică în perioada iulie-august 2012
*25 de tutori din cadrul firmelor partenere sunt instruiți în cadrul unui modul de formare și instruire pentru activități de tutoriat și lucru cu studenții
*posibilitatea de interacțiune online între factorii implicați în cadrul proiectului, studenți, firme, cadre didactice prin intermediul platformei dedicate.
În cel de-al doilea an de implementare proiectul vizează selectarea a unui număr de minimum 74 de studenți din domeniile Calculatoare și Tehnologia Informației, Inginerie Electronică și Telecomunicații și Inginerie Electrică care vor beneficia, prin intermediul activităților derulate în cadrul proiectului de următoarele avantaje: *posibilitatea de a efectua practica la firme importante din regiune, cu experiență în domeniul lucrului cu studenții, în specializarea aferentă domeniului de studiu și a competențelor personale *desfășurarea activității de practică sub îndrumarea unor tutori specializați și instruiți, cu posibilitatea de monitorizare și interacțiune on-line între factorii implicați (studenți, facultate, firme) pe baza unei platforme dedicate servicii specializate de orientare și consiliere profesională *subvenții pe durata derulării programului de practică
Proiectul a pus bazele realizării unui cadru de parteneriat între Universitatea din Oradea și firme de profil din Oradea și județul Bihor pentru desfășurarea activității de practică a studenților din cadrul Facultății de Inginerie Electrică și Tehnologia Informației. Activitatea desfășurată în cadrul proiectului a creat premisele pentru integrarea calitativă și performantă a studenților participanți în piața muncii prin lărgirea și diversificarea de colaborări cu mediul economic și prin promovarea și dezvoltarea de parteneriate cu firme din domeniu.
Valoarea totală a proiectului, 1.862.141,88 RON, este cofinanțată din Fondul Social European și este derulat de Universitatea din Oradea în parteneriat cu SC Romarketing S.R.L. și cu Camera de Comerț și Industrie Bihor. În prezent, proiectul PractING este în curs de derulare, aflându-se în cel de-al doilea an de implementare.
Beneficiile aduse studenților în urma participării în cadrul proiectului vor conduce la o mai bună inserție ulterioară a acestora pe piața muncii, precum și la creșterea adaptabilității la cerințele unui loc de muncă stabil.
Astfel, în contextul european al cerințelor de dezvoltare mai eficientă a capitalului uman existent, încă de pe băncile școlii, proiectul contribuie la dezvoltarea cunoștințelor și competențelor practice necesare pentru realizarea unei cariere în domeniul ingineresc, asigurând o modalitate de creștere a competivității și corelarea educației cu piața muncii a viitorilor absolvenți. (Cornelia Gyorodi)
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: PractING – un amplu proiect dedicat carierei. 

Trimite email
sâmbătă, 20 decembrie 2025 la 00:34:33 Ora standard a Europei de Est